Abschlussarbeiten Bachelorstudium Tourismus - FH Graubünden

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Abschlussarbeiten
Bachelorstudium Tourismus

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  • 2021

  • Ackermann, Stephanie (2021): Opportunities, Challenges and Countermeasures of a possible Cooperation between the Tourism Office and the Town Development Department in the City of St. Gallen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: St. Gallen shows favourable developments as a tourism destination as well as in various vital industries. St. Gallen-Bodensee Tourism is the incumbent destination marketing and management organisation and contributes to these progressions with their committed strategy. When considering the tourism office and the town development department, both institutions basically have the same goal in mind: further strengthen the position of St. Gallen in the market. Yet, there is no current cooperation with a common focus established between the two institutions. Therefore, within the range of this thesis the current cooperation is thoroughly analysed and future prospects are investigated. The results rest on an extensive literature review and qualitative interviews with experts relevant to the study and valuable experiences. Based on the findings, the thesis gives recommendations to St. Gallen-Bodensee Tourism on first possible action steps towards an integrated and collaborative cooperation.

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  • Albin, Viola (2021): Partizipativer Tourismus im Bergdorf anhand des Beispiels von Tersnaus (GR). Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der Tourismus ist ein wichtiger Bestandteil einer nachhaltigen Entwicklung eines Ortes oder einer Region, kann gleichzeitig aber auch ein Mitverursacher an unerwünschten ökologischen und sozialen Auswirkungen sein. Deshalb ist es umso wichtiger, im Tourismus neue Wege zu gehen, um negativen Impacts entgegenzuwirken und ein nachhaltig positives Image zu fördern. Ein Ansatz könnte ein partizipativer, also ein durch Teilnahme sowie Mitgestaltung bestimmter Tourismus sein. Durch diese Art von Tourismus entsteht ein verbundeneres Miteinander von Einheimischen und Gästen. In dieser Bachelorarbeit sollen partizipative Ansätze im Tourismus in den Fokus gerückt werden. Mittels Experteninterviews, einer Akteuranalyse und einer Fokusgruppe wird angestrebt, ein umsetzbares Modell anhand des Beispiels von Tersnaus (GR) darzustellen. Die Datengenerierung wird durch autoethnografische Elemente erweitert. Durch alle angewendeten Methoden wird der Begriff des partizipativen Tourismus klarer definiert.

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  • Aregger, Eliane (2021): Entwicklung und Bewertung von Konzeptvorschlägen für ein neues Hotel Walensee in Weesen mit Innen- und Aussengastronomie unter Beachtung der geltenden Rahmenbedingungen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In der Gemeinde Weesen ist auf den Parzellen der Trattoria Walensee AG die Entwicklung eines Neubaus geplant. Von Seite der Gemeindeverwaltung würde eine weitere Hotel- und Gastronomienutzung begrüsst. In dieser Arbeit werden die grundsätzlichen Möglichkeiten dargestellt und vier Konzeptvorschläge entwickelt sowie bewertet. Basis dafür bilden Standort- und Marktüberlegungen sowie Überlegungen zur Gästestruktur sowie Trends und Erkenntnisse zur Wirtschaftlichkeit von Hotel- und Gastronomiebetrieben. Die Konzeptvorschläge werden anschliessend beurteilt und durch eine Expertenmeinung plausibilisiert. Es sollen diejenigen Vorschläge mit dem grössten Potential erkennbar sein, die dann ausserhalb dieser Bachelorarbeit durch die Promotoren weiter geprüft und bearbeitet werden können.

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  • Bähler, Jacqueline (2021): Employer Branding of Andermatt Swiss Alps AG. Benchmarking two touristic organisations with Andermatt Swiss Alps AG. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The topic of employer branding has gained increasingly importance in different sectors in recent years and has now also arrived in the tourism and hospitality industry. For this reason, the company Andermatt Swiss Alps AG, a rising international company based in Andermatt (UR) in Switzerland, has set itself the goal of developing and implementing employer branding strategies. This Bachelor Thesis (BT) provides insights into where Andermatt Swiss Alps AG stands in comparison with two other touristic organisations, namely Säntis-Schwebebahn AG and Aletsch Arena AG. All destinations involved display the notion that the topic of employer branding is controversially discussed and handled. Based on the benchmark analysis, individual conclusions for the businesses are elaborated and specific suggestions and recommendations for employer branding strategies are developed for Andermatt Swiss Alps AG. These suggestions and recommendations should strongly assist them in their further development.

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  • Bazzana, Sina (2021): Potential of sustainable destination development in the Grisons. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In tourism, sustainability and climate change are more critically discussed than ever before. Tourism destinations around the world examine and utilise their potential for a more sustainable form of tourism. In the Grisons, there are a number of promising concepts but there is still unused potential. This bachelor thesis provides an insight into the destination of Bergün Filisur and examines its potential for sustainable tourism by evaluating the needs and ideas of tourism providers on site. The result of the thesis is a concept draft of a sustainable destination product which serves as an inspiration for both Graubünden Ferien (GRF) and Bergün-Filisur Tourismus (BFT). Furthermore, the thesis contains an outlook for GRF on how to expand this concept to further destinations in the Grisons. Thereby, the benefits for providers and guests underline the potential of a widespread form of sustainable tourism and foster the development of a more sustainable touring tourism in the Grisons.

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  • Bergmann, Ramona (2021): Neue Medien in der Eventkommunikation. Neuentwicklung eines Kommunikationskonzeptes für den CSIO St. Gallen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der Megatrend der Digitalisierung wirkt sich auf das Marketing wie auch die Kommunikation eines Unternehmens aus. Wo früher der Einsatz von klassischen Medien ausgereicht hat, ist heutzutage der Einsatz von digitalen Medien unumgänglich. Um diesem Trend gerecht zu werden, benötigt der CSIO St. Gallen entsprechende Anpassungen im Kommunikationsbereich. Demnach beschäftigt sich die vorliegende Bachelorthesis mit der Neuentwicklung eines Kommunikationskonzeptes für das offizielle Schweizer Springreitturnier. Die Arbeit geht unter anderem der Frage nach, welche neuen Medien vom Veranstalter genutzt werden können, um die bestehenden Zielgruppen optimal zu erreichen. Mit Hilfe verschiedener Experteninterviews wird die aktuelle Kommunikationsstrategie des Veranstalters beschrieben, sowie ein Konzept mit konkreten Kommunikationsmassnahmen für die Zukunft erarbeitet. Der Fokus liegt dabei stark auf dem Einsatz von Methoden im Bereich der digitalen Medien.

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  • Bruggmann, Jana (2021): Vermarktungskonzept edelline ag E-Bike-Reisen. 4-Tages E-Bike Tour im Engadin. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die edelline ag ist ein Veranstalter von Erlebnisreisen und steht für flexible und qualitative Reiseangebote mit Insidern. Mit dem Anstieg der Verkaufszahlen von E-Bikes, hat sich die edelline ag dazu entschieden, eine neue Reise speziell für E-Bike Fahrer und Fahrerinnen in ihr Angebot aufzunehmen. Da bislang noch keine derartige Reise in ihrem Reisekatalog vorhanden ist, stellt die Vermarktung dieses Angebots eine Herausforderung dar. Diese Bachelorarbeit beinhaltet Handlungsempfehlungen für die Umsetzung des Marketings für die E-Bike Reise im Engadin. Zudem werden spezifische Vorschläge für Partnerschaften im Bereich der Informationsbeschaffung, der Durchführung und der Vermarktung der Reise gemacht. Alle diese Ansätze basieren auf einer umfassenden Marktanalyse, dem Austausch mit der edelline ag und Experten aus verschiedensten Sektoren sowie der Auswertung einer Marktumfrage die spezifisch auf die E-Bike Reise bezogen ist.

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  • Brunner, Sheila (2021): Willingness to pay of Swiss residents for air travel with Swiss Int. Airlines in the leisure sector in 2021. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The current Covid-19 pandemic poses major challenges for Swiss Int. Airlines. There is a threat of a permanent decline in the business travel segment, which in turn is associated with immense losses. In order to compensate for these declines, it is important to increasingly encourage guests from the leisure sector to travel in business class or the new premium economy class. Knowledge of customers' willingness to pay is essential for the optimal design and implementation of pricing policy measures. This bachelor thesis deals in detail with the willingness to pay for long-haul flights. In this context, the focus was also on the price sensitivity of various segments. Influences on booking behavior were investigated and analysed. The findings were obtained with an online survey, which included the price query as well as an in-depth segmentation. In addition, insights were gained from interviews with a travel agent and two passengers from different segments.

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  • Buck, Samara (2021): Leisure Air Travel Behavior after Covid-19. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Ever since the outbreak of the Covid-19 pandemic in 2020, our travel behavior has changed significantly. As there has not been a comparable pandemic in our globalized world until now, it is challenging to foresee the future development of leisure air travel. This thesis is aimed at addressing the question of how leisure air travel will continue to develop after the corona crisis. The study incorporates elements of consumer behavior, learnings from past crises as well as an insight into the airline industry. Besides looking at existing literature and theories, opinions from the travel industry were collected through expert interviews. In order to discover the overall attitude towards air travel, a web survey was conducted among Swiss residents. Findings from the research methods were analyzed and the potential development of air travel in the future is discussed.

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  • Bula, Fabienne (2021): Mittels empirischer Bedarfsanalyse zu einem Handbuch für innovative Veranstaltungen. Mit Fokus auf Fachtagungen der Raiffeisen Schweiz. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Raiffeisen ist die drittgrösste Bankengruppe der Schweiz. Dabei ist Raiffeisen Schweiz für die strategische Führung der gesamten Raiffeisen Gruppe zuständig und unterstützt die Raiffeisen Banken in der Koordination von unterschiedlichen Aktivitäten. Auch Events sind Teil davon. Gerade in der durch die Corona Pandemie geprägten Zeit ist ein Um- und Andersdenken in der Eventbranche gefragt, dies merkt auch Raiffeisen Schweiz. Ziel dieser Bachelorarbeit ist, herauszufinden, was die Generationen X und Y als Zielgruppe für Erwartungen gegenüber digitale/hybrid/virtuell durchgeführten Veranstaltungen haben. Anhand einer standardisierten Online-Befragung werden Vertretende dieser Generationen nach ihren Erfahrungen, Bedürfnissen und Erwartungen befragt. Basierend auf diesen Antworten und der Theorie kann ein Handlungsempfehlungs-Katalog entwickelt werden, welcher als Grundlage für künftige, von Raiffeisen Schweiz durchgeführten, Veranstaltungen verwendet werden kann

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  • Christen, Lorraine (2021): Live events vs. online events. Is digital the new live?. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Due to increased digitalization and the Corona pandemic, the event industry suddenly had to switch from on-site events to virtual events within a very short time. The industry, where storytelling, interaction and multi-sensory are three essential characteristics, was forced to implement these features in a virtual way. This bachelor thesis therefore deals with the three characteristics storytelling, interaction and multi-sensory and intends to explore the main advantages and disadvantages of virtual events and where they reach their limits. Furthermore, the study examines whether virtual events are an appropriate alternative or whether physical events cannot be replaced. The results are based on literature, interviews with experts from event agencies and a quantitative survey to include the participants' point of view. Moreover, based on the answers, an overview of the strengths, weaknesses, risks and chances of digital events will be provided in the end.

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  • Colonna, Stefania (2021): A location development concept for the region of St. Gallen to improve barrier-free tourism. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Accessible tourism has become increasingly important in tourism in recent years. Many institutions are actively engaged in its implementation in the industry. In this paper, accessible tourism is analyzed in more detail, focusing on people with physical, hearing, visual or slight mental disabilities. The thesis shows what barriers the subgroups encounter while travelling and what solutions exist to reduce these barriers. The analysis is carried out based on the service chain, which is used for the barrier identification of different service providers as well as for the destination analysis. For this purpose, in-depth interviews were conducted with industry experts and the target group. The results provide relevant insights into the implementation of accessible tourism within a destination. The concept development serves the destination for the later implementation and positioning in the field of barrier-free tourism.

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  • Corte, Livia (2021): Gastronomy demand in Andermatt. The differences in expectations between hotel guests and second home owners and how those can lead to financial advantages in the business. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The Andermatt holiday region is centrally located in the middle of the Swiss Alps. It is an ideal starting point for nature and culture lovers. Thanks to the entrepreneur and investor Samih Sawiris, the destination has gained in popularity in recent years. While the gastronomic trends of urban regions are sufficiently well known and described, the question arises, what do hotel guests and second home owners expect of the gastronomy offer in Andermatt. Which differences or similarities occur and how can those lead to financial advantages in the businesses? The aim of this bachelor thesis is therefore to identify these differences by means of situation analysis, expert interviews and surveys of the target groups and to develop ideas that can lead to financial advantages. Furthermore, crucial inputs derived from these interviews will be implemented in the recommendations.

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  • Emmenegger, Sheryl (2021): Betriebsbesichtigungen als Mittel zur Kundenbindung und Neukundengewinnung für die Appenzeller Alpenbitter AG. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Erlebbarkeit der Marke wird in der heutigen Erlebnisgesellschaft dem eigentlichen Produkt übergeordnet. Die Nutzung einer Betriebsbesichtigung als Marketinginstrument bietet die Möglichkeit, solch ein Erlebnis im eigenen Betrieb anbieten zu können. Die Brennerei Appenzeller Alpenbitter AG bietet seit Jahrzehnten eine hauseigene Betriebsbesichtigung an und möchte mit deren Erneuerung die Chance nutzen, ein neues und zahlreicheres Publikum anzusprechen. Analysiert wird in dieser Arbeit, inwiefern eine Betriebsbesichtigung als Mittel zur Kundenbindung und Neukundengewinnung eingesetzt werden kann. Die Ergebnisse stützen sich auf Fachliteratur, sowie teilstandardisierte Experteninterviews mit Vertretern von Schweizer Betriebsbesichtigungen. Die theoretischen Marketinggrundlagen und eine qualitative Benchmark-Analyse sollen die Basis für eine Best-Practice-Methode bilden. Entsprechend wird eine Handlungsempfehlung für die neue «Kräuterwelt» der Appenzeller Alpenbitter AG abgegeben.

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  • Eng, Catherine (2021): Die optimale Verknüpfung von Print und Online auf der Customer Journey von Knecht Reisen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Knecht Reisen ist der viertgrösste Touroperator der Schweiz und steht – wie die gesamte Reisebranche – vor der grossen Frage, wie es nach Corona weitergehen soll. Ausserdem ist ungewiss, wie weit die Digitalisierung nach dieser Wild Card fortgeschritten ist und welche Rolle dabei der klassische Reisekatalog noch spielen wird. Diese Bachelorarbeit liefert einerseits Antworten bezüglich der Nachfrage nach Reisekatalogen sowie über deren zwingende Inhalte in zukünftigen Ausgaben. Andererseits wird untersucht, welche Schritte auf der Customer Journey vom Analogen ins Digitale transformiert werden sollen. Die ausgearbeiteten Strategien lassen sich aus der SWOT-Matrix lesen, die anschliessend als konkrete Handlungsempfehlungen formuliert werden. Die gewonnenen Ergebnisse stützen sich einerseits auf die fundierte Desk Research sowie die Experteninterviews und zweierlei Onlineumfragen, andererseits wurde die Customer Journey mittels eines Blueprints analysiert. Die daraus resultierenden Hand

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  • Erb, Andrina (2021): Optimisation of communication according to stakeholders’ perceptions, expectations and experiences. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The Regional Nature Park Schaffhausen works together with the park population to enhance the natural and cultural landscape. However, it is not entirely clear whether the SRNP is perceived accurately by stakeholders, as there are many ambiguities and misunderstandings about its territory, purpose and projects. Furthermore, there is not sufficient knowledge about what the stakeholders expect or how they experience the existing offers in the SRNP. Therefore, the aim of this bachelor thesis is to investigate the perception, expectation and experience of the SRNP. Another scope of research is to identify the most appropriate means of communication for the respective target groups in order to achieve an optimal understanding about the park. Qualitative expert interviews are conducted to collect perceptions, expectations and to analyse the status quo of communication. Finally, recommendations are made to achieve effective communication towards the park population and potential visitors.

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  • Erlach, Nathalie (2021): Erfolgsfaktoren von Chalet-Dörfern. Analyse von Best-Practice Beispielen und Profilen potenzieller Gäste zur Angebotsgestaltung eines neuen Beherbergungsangebotes. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Nachfrage nach Übernachtungen in Chalets und TinyHouses und somit auch die Anzahl der Anbieter nimmt seit einiger Zeit stetig zu. Dies bedeutet, dass die Rivalität in diesem Markt wächst und es zusehends schwieriger wird sich mit einem neuen Beherbergungskonzept von der Masse abzuheben. In dieser Bachelorarbeit werden die Erfolgsfaktoren solcher Konzepte u.a. auf Basis semi-strukturierter Experteninterviews herausgearbeitet. Zudem werden die Gästesegmente bestehender Betriebe analysiert, um zu sehen, wer solche Chalets besonders attraktiv findet und weshalb diese Übernachtungsmöglichkeit so geschätzt wird. Als Ergebnis werden Möglichkeiten aufgezeigt, welche Art und Dimensionen von einem Chalet-Dorf im Zürcher Weinland Potenzial hat und worauf beim Konzipieren eines neuen Beherbergungsangebots geachtet werden muss. Aus diesem Grund wird unter anderem der zukünftige Chalet-Dorf Gast definiert, um die Infrastruktur und das Angebot anhand seiner Bedürfnisse gestalten zu können.

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  • Fallet, Sara (2021): «Alpine Sabbatical» gegen die saisonale Abhängigkeit der Destination Val Müstair. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die geringe Auslastung im jährlichen Durchschnitt und eine unzureichende Wettbewerbsfähigkeit sind Herausforderungen, denen sich ein Val Müstair und verschiedene Bergregionen der Schweiz, stellen müssen. Gerlinde Zuber versucht mit ‘Alpine Sabbatical’ ein nachhaltiges Angebot zu schaffen, welches die Nebensaison besser auslastet. Ziel dieser Bachelorarbeit ist es, die Anwendbarkeit des ‘Alpine Sabbatical’ auf das Val Müstair zu untersuchen. Dazu wurden zuerst Interviews mit den Pilotregionen Surselva und Prättigau geführt, um deren Erfahrungswert der Umsetzung aufzuzeigen. Aufbauend auf den Erkenntnissen wurden wiederum Interviews mit der Region Val Müstair mit dem Ziel geführt, die Chancen und Risiken einer Übertragung des ‘Alpine Sabbaticals’ auf das Val Müstair zu prüfen. Als Ergebnis dieser Untersuchung werden Handlungsempfehlungen abgeleitet, welche helfen sollen eine Implementation im Val Müstair und in weiteren Bergregionen zu bewerkstelligen.

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  • Fischer, Nicole (2021): Successful Partnerships with Stakeholders in the Travel Industry. Choice of Potential Stakeholders for the App Wandr. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: As a startup in the travel industry, the video travel platform Wandr faces competition from many major industry players. In order to be competitive and establish itself, mutually beneficial partnerships should be formed. When entering partnerships with other stakeholders, however, a lot of different factors need to be taken into account. Therefore, recommendations for Wandr on how to proceed in terms of partnerships are being provided. This Individual Bachelor Thesis aims to investigate the success factors when working with stakeholders. Furthermore, a set of criteria that are important to consider before entering a partnership was established. The analysis does not only focus on who Wandr should partner with but also on how these potential new partnerships could be implemented. Information and knowledge have been gathered by conducting existing literature on the topic as well as through expert interviews.

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  • Frangioudakis, Maria-Louisa (2021): Development of an implementable diversification strategy for Paradisos Apartments and Studios Crete. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: This bachelor thesis aims to determine the possibility of an agritourism expansion for Paradisos Studios and Apartments, a small company located in the coastal area of Crete. An analysis of the external as well as internal environment of the company with a PESTEL, a SWOT and a direct competition comparison, helped pinpoint trends, changes and opportunities in the tourism sector, which, coupled with a rising agritourism demand, can increase revenue for companies. Several studies are utilized to assess agritourism demand while also defining the needs and expectations of agritourism guests. A conducted online questionnaire designed for Paradisos’ regular guests assists in the evaluation of their needs and expectations, which will be considered for the expansion. Moreover, the study compared leading agritourism providers to gather an overview of existing products and defined an implementable agritourism strategy, which lead to the conceptualization of a new offering in agritourism.

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  • Friedrich, Karsten (2021): Dein Platz in der Natur!. Leitfaden für nachhaltige Campingbusstellplätze. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Camping liegt im Trend und wegen fehlender Stellplätze kommt es zunehmend zu Wildcamping mit negativen ökologischen Konsequenzen. Durch die strategische Erweiterung von Stellplätzen wird hingegen von touristischer Wertschöpfung profitiert und die Natur geschützt. Das Ziel der Bachelorarbeit ist daher die Erarbeitung einer Strategie für nachhaltige Campingbusstellplätze im Kanton Uri. Diese zeigt auf welche Infrastruktur nötig ist, wie das Produktportfolio ergänzt und Interessenskonflikte mit bestehenden Leistungsträgern vermieden werden können. Die qualitativen Ergebnisse werden durch Experteninterviews ermöglicht, stützen sich auf Fachliteratur und eine Produktdifferenzierung anhand der Blue Ocean Strategie. Die Ergebnisse werden als Leitfaden präsentiert, welcher bestmögliche Lösungen aufzeigt, um das lokale Stellplatzangebot zu erweitern. Werden die gewonnen Erkenntnisse in der Praxis implementiert, könnte die kantonale Wertschöpfung nachhaltig gesteigert werden.

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  • Frischknecht, Noemi (2021): Ausverkauf in der alpinen Hotellerie. Aufeinandertreffen hoher Investorenerwartungen und aktueller Marktbedingungen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In den letzten Jahrzehnten hat sich der Hotelmarkt aufgrund der sich ändernden Gästebedürfnisse stark verändert. Das Angebot hat sich vergrössert und die Digitalisierung hat eine vereinfachte Suche nach passenden Unterkünften ermöglicht. Die Gäste tendieren dazu, Ferien in grösseren Hotelbetrieben zu verbringen, wodurch kleine bis mittlere Betriebe den Wandel vermehrt zu spüren bekommen. Im Sommer 2020 stehen über 500 kleine bis mittlere Hotelbetriebe in der alpinen Region der Schweiz zum Verkauf. Wer in diese Objekte investieren will, bleibt offen. Diese Bachelorarbeit zeigt anhand der bereits existierenden Theorien, welche mittels Literaturrecherche aufgearbeitet wurden, und den gewonnenen Erkenntnissen aus den durchgeführten Experteninterviews auf, welcher Investorentyp sich für kleine bis mittlere Hotelbetriebe im deutschsprachigen alpinen Raum interessiert. Die aus den Interviews gewonnenen Resultate werden abschliessend zusammengeführt und ein Investorenprofil wird erstellt.

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  • Güntensperger, Dennis (2021): Expansion opportunities in outgoing cycle tourism through product and target market adaptation in consideration of the pandemic impact. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The tourism industry was hit hard by the COVID-19 pandemic. In some cases, this crisis has revealed long-standing weaknesses in companies. This thesis deals with the risen problems of such a company. It is about how far a sports tourism business model can be adapted to a complete or partly standstill of the whole outgoing tourism industry. Furthermore, the thesis is trying to find an answer on how to proceed with the notorious tourism issue of seasonality and how a cluster risk of a single destination can be addressed by a sport company. The thesis is based on fundamental theoretical knowledge about sports tourism and the possible solutions to the problems. In a further step, possible scenarios were evaluated by experts, and comparisons were made with the competitors in a similar field of cycling tourism, on the use of benchmarks. In the end, ideas are given to tangle the mentioned issues.

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  • Hadorn, Jasmin (2021): Limitations and Problems of the Concept of Culture Widely Used in Tourism. Seeing the Other not as a Cultural Representative but as an Individual. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The globalised world of today brings people together in high frequency and in unending variety. Often, the way we see and approach each other is influenced by essentialist concepts of culture. These determinist concepts are used and promoted in international business, in politics, or in tourism. Courses for intercultural competence or management intend to reduce the risk of conflicts, which, according to their supporters, are unavoidable when people from different cultures meet. The bachelor thesis intends to discuss an alternative constructivist approach, which sees individuals as creative problem-solvers trying to establish meaning in every changing circumstances. Through qualitative interviews, the role as well as pros and cons of these two approaches will be explored.

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  • Hassan, Halden (2021): Target group-specific communication management along the customer journey for selected customer segments of Twerenbold Reisen AG. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The marketing strategy is the central part of companies' communication with their clientele to generate bookings and win new customers. By understanding the communication behaviour of different target groups, corporations can adapt their marketing strategy. This bachelor thesis examines the search and booking behaviour of the existing customer group for a medium-sized Swiss tour operator, mainly silent generation, and the future target audience, the baby boomer generation, aged between 45 to 65. The communication behaviour between these two customer groups was investigated to determine whether Twerenbold Reisen AG's marketing strategy needs to be adjusted. The surveys were individually tailored to the customer group and sent by mail by the tour operator. A total of 3,621 complete surveys were returned for evaluation. Based on extensive literature research and the two surveys, recommendations are given to adjust the communication strategy to reach the future target group.

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  • Heis, Riccarda (2021): Search Engine Optimization. The Case of the Destination Samnaun. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: More and more customers are using the World Wide Web (www) as a source of information for their holidays. They use the www to search for travel ideas and plan their trip. To influence customers planning, the website must be visible and rank high in the search results on Google. This challenge also applies to the destination Samnaun, which has had difficulties to be found in the search engine in the past. The bachelor thesis aims to find out how the content of Samnaun’s website can be optimised to achieve the best possible ranking in Google's organic search results. The theory will be used to determine the influences for a better ranking, followed by a benchmark analysis, which aims to find out potentials for improvement in comparison to the websites of other tourism-related companies. Moreover, further inputs from the expert interviews are turned into suggestions. This paper summarises all the relevant steps to improve a destination website in Google search and is available as a guide.

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  • Herzog, Domenica (2021): Creation of a supply-oriented network in agritourism. The case of the St.Gallen Rhine Valley. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The enjoyable consumption of home-made products and the desire for authentic experiences in nature are trends which are no longer to be imagined without nowadays. Agritourism serves as a medium to satisfy those needs and brings farming closer to the public. Nevertheless, the fragmentation among farmers in the St.Gallen Rhine Valley is high and many offers are not known to the locals, the tourists and the DMO. In this bachelor thesis, factors for a successful creation of a network in agritourism in the St.Gallen Rhine Valley are discussed based on literature research, best practice examples and empirical knowledge derived from semi-structured expert interviews. Aiming to strengthen the potential of tourism in the Rhine Valley by means of a network among agritourism providers, the research is mainly set to investigate how such a network could be created and what factors have to be considered. Furthermore, crucial inputs from the interviewees have been incorporated in the recommendations.

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  • Horlacher, Mika (2021): Analysis of the Possibilities of Repurposing Empty Stables Touristically as a Way of Preserving the Grisons’ Culture. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The cultural landscape of the Grisons’ alps is essential for the tourism canton. Due to the growing tourism trends, the attributes of the region provide a great potential for this industry. Therefore, it is crucial to preserve the traditional features, such as the stables outside of the construction zone, which are nowadays often left unused. This paper analyzes their preservation while being turned into tourist offers. Through an extensive literature review and interviews with project leaders and experts surrounding this topic, a wide range of opinions was obtained. With this information, the enrichment of the cultural landscape due to the stables is explained, the obstacles for realizing stable projects are clarified and recommendations on how to successfully implement future projects are given. An agreement between the main stakeholders must be reached in order to be able to repurpose the stables, bearing in mind that the original character of the constructions is not lost.

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  • Jans, Daniel (2021): Social media marketing potential analysis for the Swiss hotel industry. What are best-practice social media marketing strategies in the hotel industry in Switzerland?. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Social media appears to be omnipresent in the everyday 'screen time' of consumers. But to what extent has social media turned marketing-relevant? The present study is a potential analysis to understand social media as part of the marketing mix in Switzerland's upscale (four to five-star-superior) hotel industry. The basis of this thesis was a data analysis of 89 social media campaigns of a Swiss luxury hotel group together with a literature review. In order to substantiate the results, structured interviews were conducted with 21 managers who are collectively responsible or co-responsible for the social media management of 54 hotels in Switzerland. The analysis enabled the identification of current social media applications, expectations and challenges in this industry. Furthermore, this study focuses on identifying present strategic success factors and deficits with regard to the use of social media in the upscale hotel industry in Switzerland.

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  • Jin, Mingyu (2021): Service quality and customer loyalty in a five-star hotel. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The luxury hotel segment plays a major role in the service and luxury industry – occupancy rate and nominal revenue per available room have increased steadily during the last two decades. In the luxury segment, the hotel’s performance in terms of services it provides have a major impact. However, some hotels overlook this fact and do not put much emphasis on customer loyalty and customer loyalty programs. They neglect the relationship between service quality and customer loyalty. This Bachelor Thesis provides understandings of how service quality improves customer loyalty. Furthermore, it describes the customer loyalty strategies that have been already implemented in luxury hotels and compare the differences of strategies of luxury hotels in China and Switzerland from the interviews conducted with managers from luxury hotels and determines successful measures for improving service quality.

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  • Joos, Sandro (2021): CO2 Neutralität im Tourismus. Modellierung bestehender und zu erhebender CO2-Daten des touristischen Systems im Valposchiavo im Kontext des Green Deal Graubünden. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Im Zuge des Green Deals des Kantons Graubünden strebt die Destination Valposchiavo die CO2-Neutralität im Tourismus an. Um diese CO2-Neutralität zu erreichen, muss man sich zuerst klar werden, welche Emissionen man generiert. Dies ist der Hauptinhalt dieser Bacholerthesis: das Eruieren und Zusammentragen der einzelnen Emissionen im touristischen Bereich des Valposchiavo. Diese Daten werden dann für den weiteren Verlauf des Projektes weiterverwendet. Die Arbeit basiert auf Interviews mit Experten und touristischen Leistungsträgern, sowie einer Umfrage bei den diversen touristischen Leistungsträgern. All diese Daten werden dann zusammen mit Erkenntnissen aus der Literatur in einem System dargestellt und analysiert.

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  • Jost, Corina (2021): Potenzial-Analyse für ein Ghost Kitchen Konzept auf der B2B-Ebene in der Region Lenzerheide. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Schweizer Gastronomie hat aktuell mit vielen Herausforderungen zu kämpfen. So ist z.B. der Markt für Fachkräfte immer geringer, während die Deckung der Kosten für viele Gastronomen und Gastronominnen eine immer grössere Hürde darstellt. Ghost Kitchens könnten einen möglichen Lösungsansatz für diese genannten Herausforderungen bieten. Sie sind in grossen Metropolen schon längst bekannt und auch in der Schweiz boomt der Markt. Durch die Beanspruchung der in dieser Arbeit erarbeiteten Ghost Kitchen Services könnten Gastronomiebetriebe, Personal und folglich Kosten einsparen. In dieser Arbeit wurde mittels einer Marktanalyse, Experten Interviews und einer Umfrage bei Gastronomiebetrieben geprüft, ob das Potenzial eines Ghost Kitchen Konzepts in der Region Lenzerheide genügend gross ist, um dieses erfolgreich zu implementieren. Ausserdem wurde ermittelt, was die Voraussetzungen sind, damit ein Ghost Kitchen Konzept ideal zum Tragen kommt und finanziell nachhaltig funktionieren kann.

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  • Keller, Seraina (2021): Innovative Tourismuspakete inkl. Übernachtungen am Albanifest Winterthur. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Das traditionsreiche Albanifest ist eines der wertvollsten Kulturgüter der Stadt Winterthur und zieht jährlich über 100'000 Festbesucher an. Einzelne Übernachtungsanbieter in der Innenstadt sind an Events wie dem Albanifest bereits voll ausgelastet, wobei grosses Potenzial besteht, die Auslastung in der Innenstadt zu erhöhen. Ziel dieser Bachelorarbeit ist herauszufinden, welche innovativen Tourismuspakete während des Festwochenendes den Besuchern ein umfassendes Erlebnies bieten und zu einer Steigerung an Übernachtungsgästen in der Innenstadt führen würden. Diese Arbeit konzentriert sich zudem darauf, eine engere Kooperation zwischen dem Albanifest-Komitee, dem House of Winterthur und den verschiedenen Übernachtungsanbietern anzustreben, wobei ein Mehrwert für alle Beteiligten entstehen soll. Die Empfehlungen basieren auf Literaturrecherchen und werden durch Interviews mit verschiedenen in der Innenstadt liegenden Übernachtungsanbietern sowie einer Gästeumfrage unterstützt.

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  • Kiessling, Antonia (2021): Entwicklung eines finanzierbaren Eventkonzepts für die zukünftigen Schneesportwochen der Schule Vaz/Obervaz. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Kinder sollen wieder vermehrt zum Schneesport gebracht werden. Das ist der Grund, weshalb die Schule Vaz/ Obervaz auf der Lenzerheide seit 2015 jedes Jahr eine obligatorische Schneesportwoche für ihre Schülerinnen und Schüler durchführt. Die Woche wurde jedes Jahr weiterentwickelt und Partnerschaften mit Leistungsträgern wie z.B. Bergbahnen oder der Schweizer Schneesportschule wurden entwickelt. Trotzdem stiegen die Kosten kontinuierlich an. Diese Bachelor Thesis befasst sich damit, einen Konzeptvorschlag für zukünftige Schneesportwochen so zu gestalten, damit diese sowohl für die Schule als auch für die Schülerinnen und Schüler finanzierbar ist. Des Weiteren werden Ideen für alternative Abschlussevents vorgestellt und ein mögliches Event detaillierter ausgearbeitet. Das Konzept soll so weiterentwickelt werden, damit es auch andere Schulen in Bergregionen nutzen können, die eine finanzierbare Schneesportwoche durchführen wollen.

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  • Kölbener, Thomas (2021): The potential of location-independent work for second homeowners in Grisons. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In the mountainous region of Switzerland are many second homes. One of these regions is Grisons, with about 82’000, or 10.76% of all second homes in Switzerland. The problem with the second homes is the so called “cold beds”, which means that, at times, the occupancy is lower than anticipated. In this problem many people see a potential for location-independent work. Second homeowners could use it as a workplace. As a result, the occupancy of the beds as well as the use of the touristic infrastructure would increase. In this bachelor thesis, the author wants to find out who the typical second homeowner is for the use-case “coworkation”. As there is no research made yet, which investigates the potential of location-independent work for second homeowners, the author decided to conduct a survey among them to get to know them and their potential for the tourism industry better.

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  • Kooijmans, Michelle (2021): Assessment of the Potential of Agritourism in the Region Engadin Samnaun Val Müstair. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The nature-oriented tourism in the region of Engadin Samnaun Val Müstair benefits from the species-rich flower meadows that are cultivated by mountain farmers. However, the competitive nature of farming today is putting a lot of pressure on mountain farmers. This often results in land use intensification as well as abandonment of land which harms the biodiversity. In such cases agritourism has proven to be a successful tool to combat these challenges. Therefore, this thesis aims at assessing the potential of agritourism in the region of Engadin Samnaun Val Müstair. A thorough literature review about the importance of mountain farming and the aspects of agritourism is followed by interviews with the stakeholders involved in agritourism. These interviews give insights of the benefits and challenges of agritourism in the region as well as possible measures for the future. Additionally, another goal is to find out whether agritourism can help to preserve the biodiversity of the region.

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  • Künzler, Kevin (2021): Einzelfallstudie von der Strategie zur Aktion. Massnahmen, um eine Strategie erfolgreich zu implementieren. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der ständige Wandel in der Veranstaltungsbranche zwingt Eventagenturen frühzeitig zu agieren, um nachhaltig erfolgreich zu sein. Dabei ist eine erfolgreiche Strategieimplementierung von grosser Bedeutung. Trotz fundiertem literarischem Wissen über Strategieimplementierungswerkzeuge scheitern unzählige Umsetzungen in der Praxis. In dieser Bachelor Thesis wird anhand der Eventagentur Adcom Switzerland AG eine Einzelfallstudie durchgeführt. Diese verfolgt das Ziel herauszufinden, wie eine Strategie erfolgreich implementiert werden kann. Dazu soll die Rolle der beiden Strategieimplementierungstools Strategy-Map und OKR untersucht und mögliche Faktoren identifiziert werden, die zum Erfolg einer Strategieimplementierung beitragen. Die gewonnen Ergebnisse stützen sich einerseits auf Fachliteratur und andererseits auf einem begleiteten Strategieprozess, geführten Workshops mit dem CEO, Flurgesprächen mit Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern, Archivierungsdokumenten sowie einer Mitarbeiterumfrage.

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  • Leuzinger, Joline (2021): Digital Marketing Strategies for Tourism Applications. Selection of appropriate Digital Marketing Strategies for Wandr in the Context of User Benefits. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Wandr is a start-up tourism app that combines the whole customer travel journey within one app. As many digital platforms, which are based in a two-sided market, the creation of the user base is difficult but crucial to be successful. In order to increase their user base, a profound digital marketing strategy is needed. This Bachelor Thesis provides recommendations to improve their user base through digital marketing strategies by defining existing digital marketing strategies and user benefits of tourism apps, as well as analyzing their success factors and pain points. The assessment is based on gained knowledge through a literature review and conducted interviews with experts from the fields of digital marketing, app marketing, and digital tourism solutions. The results of the collected inputs are implemented in the recommendations for the digital marketing strategy of Wandr.

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  • Limbach, Katja (2021): Comparative Analysis of Online Distribution Strategies in Swiss Hotels. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: This bachelor thesis focuses on a comparison of the Swiss hotel industry in regard to their online distribution strategy. Secondary research was contributed to build a solid foundation over the topics of the Swiss hospitality market, online distribution strategy, price parity, and last but not least, the status quo of the industry. Furthermore, four expert interviews have been carried out. To gather quantitative data, one hundred hotels have been assessed with the purpose to gain practical insights into the Swiss hospitality market. This bachelor thesis shows the current situation regarding the online distribution strategies in the Swiss hotel industry. Identified differences are analyzed and discussed. Furthermore, the topic of price parity in regard to importance and success factors is presented. Other investigated aspects involve hotel websites and integrated web booking engines, online travel agencies, metasearch platforms, and Google Hotel Ads.

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  • Lin, Yutao (2021): Comparative Analysis of Marketing Strategies of Traditional Travel Agencies and OTAs in China. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Chinese tourism industry has a great and continuous potential for growth. However, with the rise of digitalization like e-tourism, many traditional travel agencies have been seriously impacted by OTAs (Online Traditional Agencies) in recent years. Furthermore, majority of traditional travel agencies still use the marketing strategy which is tried and tested but has not change much in the last year, therefore it would be hard to meet the customer's changing demands. Based on the comparison between traditional travel agencies and OTAs, this Bachelor Thesis analyzes the used marketing strategies with the 4Ps theory and through a qualitative research method (semi-structure interview), and seeks a new effective marketing strategy. Additionally, it provides recommendations to improve the actual marketing implementations from the traditional travel agency perspective.

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  • Lüthi, Pascale (2021): Digitisation of the Service Process in alpine restaurants. A manual. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The SkiArena Andermatt-Sedrun manages various restaurants in the ski area, including the Mati and the two restaurants on the Gurschen. In these specific restaurants, efficiency plays a major role in generating a high turnover, which is why a digital solution for service is being sought. This bachelor thesis analyses the theoretical basics of a digitisation in alpine restaurants and discuss different possibilities for digital service processes. The assessment is based on interviews with experts and a survey, which will result in a detailed guide for implementation, and also includes crucial inputs from the interviews in the form of recommendations. In addition, a formula is developed, which enables the company to control the success of the digitisation.

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  • Mari Torras, Roger (2021): An analysis of COVID-19 impacts on tourism trends and Andermatt Swiss Alps. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: This bachelor thesis tackles the following questions: What has been the impact of the COVID-19 pandemic on current tourism trends? How will these changes affect Andermatt Swiss Alps AG? This enterprise is developing a massive project in Andermatt to convert the village into a prime alpine destination, and it has a fully integrated value chain across all its business activities, which encompass retail and leisure activities to hotels and real estate. The study, even though it is carried out from a tourism field perspective, also includes some aspects which are particularly interesting for the real estate sector as it is currently the main activity of Andermatt Swiss Alps AG. To obtain the results, a literature review and expert interviews are conducted.

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  • Minderlein, Désirée (2021): Studies 2025: How will digitalisation influence the curriculum of the Bachelor in Tourism programmes?. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The influence of the megatrend of digitalisation within the economy is strong. Therefore, it is not surprising that its influence is also felt within the Swiss tourism industry and its labour market. In order to ensure that graduates of the Bachelor's degree programmes in Tourism have the necessary digital skills that will be in demand in the tourism labour market in 2025, the Bachelor's thesis will highlight the digital influence within the tourism industry. Consequently, this individual Bachelor's thesis examines and outlines the influence of digitalisation on the Swiss tourism market and the education sector. Therefore, the intense focus is on the topics of digitalisation, tourism and education. The results obtained are based on expert interviews and an online survey on the one hand and specialist literature on the other. Based on the findings, this bachelor thesis aims to provide recommendations for action in use to the University of Applied Sciences of the Grisons.

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  • Mohr, Dinah (2021): Opportunities and Risks of Voluntourism in the Field of Eye Health. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Voluntourism is a form of niche tourism that has been increasingly gaining interest, especially in the last several decades. It can be provided not only by travel agencies, but also by specialised companies and organizations. Whilst there are various benefits that can be gained by voluntourism, there are similarly just as many challenges which need to be considered. With this in mind, Zeitgeist-Eyewear is a German start-up operating in the Optometric industry which is eager to add a social component to its business model. This Bachelor Thesis examines how this aspect of voluntourism could be implemented into the business model of a start-up from the private sector. The results are based on literature reviews, desk research and qualitative interviews with persons from organisations actively operating in the volunteer field as well as private companies supporting such programs. Based on the findings, recommendations are given about starting to engage into this direction.

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  • Muri, Nicola (2021): Search Engine Advertising in hospitality: Which channel matters the most?. A comparison between Google’s Search Ads and Hotel Ads in Swiss hotels. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Search Engine Advertising (SEA), specifically Google’s Search Ads, have gained relevance over the last years and are widely used among different branches. Especially in the hospitality industry, Search Ads are often used to compete with Online Travel Agencies (OTA) for top listings on Search Engine Result Pages (SERPs). Due to this rapid development, the complexity of Search Ads has increased drastically. As a result, hoteliers are overwhelmed by it and not able to acquire the necessary knowledge to manage SEA effectively. Unlike SEA, Google Hotel Ads (GHA) seem to offer higher practicability when setting up campaigns. However, studies on GHA and their metrics are scarce. Thus, this thesis investigates the differences in practicability and profitability between SEA and GHA by evaluating quantitative data from ads campaigns and qualitative data from expert interviews. The findings of this thesis will help formulate recommendations for hoteliers on the application of SEA and GHA.

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  • Naef, Janina (2021): Critical evaluation of Hapimag’s social media presence to generate new leads and increase interaction with existing customers. Referral Marketing. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Hapimag is a shareholder-based Swiss holiday provider with 57 resorts, mainly in Europe. Their business model includes shared holiday homes that all members are entitled to use. Since nowadays, especially in tourism, it is important to be present on social media, Hapimag attaches great importance to community growth in order to attract more shareholders. Furthermore, the company aims at augmenting its interaction rate with existing customers in order to increase referral marketing. This Bachelor Thesis analyses Hapimag’s current Facebook and Instagram presence. In a further step Hapimag is to be provided with suggestions on how to improve in order to gain trust and increase interactions with customers. The theory is rounded off with the help of interviews. Furthermore, internal tools are used to analyse the interaction rate and to define the addressed target group.

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  • Neuhaus, Amy (2021): Hotel services for vacation apartment owners. Assessment of the attractiveness from a provider’s perspective. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Second homes are an important form of accommodation in alpine tourist regions, especially in the Grisons. However, the residences stay empty very often throughout the year. This bachelor thesis examines the behaviour of second home owners and examines their motivation to rent their property to tourists. Hotel-like services play a special role in this context, as they can support the owners to sublet their flat more often, by enjoying attractive services. It is crucial that convenience for all parties (owners, intermediaries, guests) is kept high and that the needs of all stakeholders involved are taken into consideration. The findings regarding motivation to rent and the scope of the relevant Hotel-like services were gathered by semi-structured interviews among tourism experts and second home owners associations. On this basis, recommendations for the tourism industry, especially for hotels and facility management companies, were developed.

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  • Niemann, Floriana (2021): Strategische Arealentwicklung in Savognin im touristischen Kontext. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Savognin ist besonders durch die atemberaubende Natur touristisch sehr gefragt. Auch das Dorf und im Besonderen der Ortskern soll zukünftig für Touristen und Einheimische attraktiver gestaltet werden und so die Destination aufwerten. Der Fokus liegt dabei auf dem Areal direkt an der Hauptstrasse, welches sich von der Kirche Son Mitgel bis zum Haus der Metzgerei Peduzzi (Haus Nr.27) erstreckt. Auf dem Areal befindet sich ein Geschäfts- und Wohnhaus (Haus Nr.23). Über die letzten Jahre wurden kontinuierlich Gebäude auf diesem Areal rückgebaut, ohne eine sinnvolle Anschlusslösung zu finden. Eine strategische Entwicklung des Areals hat zum Ziel die Attraktivität dieses Ortsteils zu steigern. Im Rahmen dieser Arbeit werden Chancen und Risiken für das Bergdorf Savognin aufgezeigt sowie prioritäre Handlungsfelder in Bezug auf die Gestaltung des Areals genannt. Zuletzt werden kurz- wie auch langfristige Empfehlungen für die Nutzung des Areals sowie für das Haus Nr. 23 gemacht.

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  • Noser, Anatol (2021): Touristische Aktivierung des Jakobswegs Graubünden. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der Verein Jakobsweg Graubünden wurde laut Statuten mit dem Zweck gegründet, die historisch-kulturelle und die aktuelle Bedeutung des Jakobsweges zu vermitteln. Um diesem Zweck gerecht zu werden, wurden bereits verschiedene Angebote umgesetzt. Um die Aufmerksamkeit neuer Interessenten zu wecken, möchte der Verein darüber hinaus neue Angebote entwickeln. Das Ziel dieser Arbeit ist es, aufgrund einer ausführlichen Recherche ein möglichst konkretes, nachhaltiges Angebot zu schaffen, das den Nerv der potenziellen Zielgruppe trifft. So sollen Anreize für potenzielle Neumitglieder geschaffen, Einnahmen generiert und Synergien genutzt werden, mit dem Ziel, die Werte des Pilgerns auch in Zukunft vermitteln zu können. Die Arbeit liefert dem Verein einen Vorschlag, wie solch ein neues Angebot aussehen könnte. Das Ergebnis basiert auf Erkenntnissen der Literaturrecherche, qualitativen Interviews, sowie teilnehmender Beobachtung.

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  • Noth, Lorenz (2021): Target group analysis in women’s amateur football in Switzerland for a program of language study combined with football. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Language courses have always been highly popular among Swiss citizens. Various language providers offer diverse programs for everybody, which combine language courses abroad with various types of activities. The company Football Experience is offering its product, which combines language courses with playing football in a football team abroad, an additional offer in this industry. The paper aims to propose recommendations for action for the Football Experience company so that the business field can be further developed. The data is gathered through qualitative semi-structured interviews. For this purpose, various women's football players between the ages of 18 and 28 will be interviewed. Personas are created with the data obtained, which contain psychographic information and, in addition, recommendations for action are proposed to the company.

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  • Oertig, Alessia (2021): Sustainable Tourism in the Swiss parks as an answer to COVID-19. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: This research aims to investigate the impact of the COVID-19 pandemic on the members of the Swiss Parks Network and what sustainable tourism-based measures the parks implemented to counteract the pandemic. Moreover, the research seeks to give an insight into how different stakeholders have acknowledged the actions and how they can be further adapted also to strengthen the parks' economic sustainability. To identify the impacts of the pandemic, the implemented measures and the general response to the newly implemented measures, interviews with experts working in the Swiss parks were conducted. Additionally, a focus group discussed the measures and gave insights on what the parks should pay special attention to for future development. The study shows that the Swiss parks introduced different measures that had to be realized within a short time. Therefore, to further develop the portfolio and increase economic sustainability, the parks should pay a particular focus on customer experience.

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  • Ospelt, Elena (2021): Tourism after the pandemic crisis. An analysis of tourism destinations and businesses regarding their attempts to cope with the crisis. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: COVID-19 has undoubtedly been and still is one of the biggest external forces changing not only daily life, but also heavily influenced business operations and even whole sectors. One of them unquestionably the tourism sector, that was immobilized almost overnight. Tourism destinations in Switzerland were put under pressure to react and adapt, in order to continue their business and to counteract negative consequences of the crisis. The three destinations Zürich, Gstaad and Interlaken as well as businesses within have implemented different measures in order to oppose the risks. Built on literature research and qualitative expert interviews with relevant stakeholders within the destinations, the impacts of the crisis are highlighted. Moreover, this IBT aims to identify the attempts of destinations and businesses to cope with the pandemic crisis. The results of the analysis are being used to develop potential measures and recommendations.

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  • Perino Fontana, Patrizio (2021): The strategic development of the Swiss Alpine Club's (SAC-CAS) Mountain Huts. A case study from Ticino. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The Swiss Alpine Club (SAC-CAS) covers a pivotal role within the Swiss touristic context, among its various activities this traditional association manages and promotes the typical SAC-CAS Mountain Huts. In recent times these “alpine shelters” have experienced far-reaching developments which affected their spartan nature. Using the southern part of Switzerland, Ticino, as case study the following Bachelor Thesis will try to evaluate which factors will have the greatest impact on the development of Mountain Huts. The perspectives of the main actors revolving around the environment of the SAC-CAS Mountain Huts represent the core knowledge on which the following analysis has been built. The discussion has then been structured in three different sections, starting with the assessment of today’s Hut situation the analysis will then move to the factors affecting their development and how the Huts might look in the future.

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  • Pestalozzi Rossi, Seraina (2021): Bedürfnisanalyse und Positionierung des Naherholungsgebietes «Grünes Band». Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Mit dem Modellvorhaben «Grünes Band» soll ein Freiraum und Naherholungsraum rund um den Stadtkern Bern erschaffen werden. Aufgrund der Urbanisierung und deren zunehmenden Konzentration von Wohnfläche, Arbeitsplätzen und Erholungsräumen geraten Freiräume immer weiter unter Druck und eine sorgfältige überkommunale Planung für den Erhalt von Naherholungsgebieten ist deshalb essenziell. In dieser Bachelorarbeit werden die Bedürfnisse an Angebote in einem Naherholungsgebiet der Bevölkerung der Stadt Bern und umliegenden Gemeinden mittels einer Online-Umfrage evaluiert. Darauf aufbauend wird ein Vorschlag für eine Positionierung des Grünen Bands ausgearbeitet. Die Arbeit dient schlussendlich als Grundstein für eine überkommunale Angebotsentwicklung im Grünen Band.

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  • Pilat, Kevin (2021): Die neue Fernverkehrslinie „Aare Linth" der Schweizerischen Südostbahn AG. Ausarbeitung eines touristischen Marketingkonzepts mit Fokus auf dem Abschnitt Zürich – Chur. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Im Dezember 2020 hat die Südostbahn den Fernverkehr auf der touristisch wertvollen Gotthard Panoramastrecke übernommen. Ein Jahr später wird dem Portfolio der SOB mit dem Fernverkehr Aare Linth eine weitere Verbindung hinzugefügt. Diese entsteht aus der Kombination der beiden Teilstrecken von Bern nach Zürich und von Zürich nach Chur. Für die eingangs erwähnte Route über den Gotthard wurden bereits diverse Angebote implementiert. Für die neue Verbindung fehlen solche allerdings noch. Ziel dieser Arbeit ist es deshalb, das touristische Potenzial entlang der Bahnstrecke zu erkennen sowie Vorschläge und Ideen für die Vermarktung zu entwickeln. Der Fokus liegt dabei auf dem besonders ansprechenden zweiten Abschnitt zwischen Zürich und Chur. Die Erkenntnisse stützen sich sowohl auf Kreativ-, als auch auf Analysemethoden. Offene Fragen werden durch spezifische Fachliteratur sowie Experteninterviews mit Teilnehmern aus unterschiedlichen Kompetenzfeldern abgedeckt.

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  • Ponti, Chiara (2021): Tourism in modern occupational health promotion. An experimental study and the resulting entrepreneurial opportunities. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Various studies show that employees' health is at risk when the balance between personal resources and the employer's task volume is imbalanced, often ending in stress-related illnesses. The general trend towards health which is also reflected in Switzerland’s Tourism strategy, can be a great opportunity in the fight against stress-related illnesses. The start-up company triohealthy aims to develop a holistic concept that personalizes workplace health promotion sustainably. This thesis analyses whether nature-based tourism offers could be a business extension in the B2B area for triohealthy and thus, build a bridge between Swiss tourism and BGM. Using a partially randomized survey it explores whether nature-based approaches specifically prevail over traditional prevention measures at workplaces and provides insight into employees' current knowledge and usage of occupational health management (BGM) and their needs concerning preventive measures.

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  • Rebsamen, Lorena (2021): Analyse der verschiedenen Stadien des Transformationsprozesses zu mehr Nachhaltigkeit in Schweizer Tourismusdestinationen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Entwicklung zu mehr Nachhaltigkeit ist ein immer wichtiger werdendes Thema, welchem sich auch Tourismusdestinationen vermehrt annehmen. Der Transformationsprozess zu mehr Nachhaltigkeit ist jedoch sehr individuell und bringt viele Herausforderungen mit sich. Die vorliegende Bachelorarbeit definiert einen Transformationsprozess zu mehr Nachhaltigkeit in Tourismusdestinationen, analysiert acht Schweizer Tourismusdestinationen und zeigt deren Herausforderungen in den verschiedenen Stadien des Prozesses auf. Zudem werden deren Bedürfnisse an eine externe Beratung beschrieben. Diese Erkenntnisse wurden aus den Experteninterviews mit Direktoren und Direktorinnen oder Nachhaltigkeitsverantwortlichen aus den analysierten Tourismusdestinationen gewonnen. Die erarbeiteten Herausforderungen und Bedürfnisse dienen Kontiki Reisen als Entscheidungsgrundlage, um zu entscheiden, ob sich eine Etablierung als Beratungsstelle für die Entwicklung zu mehr Nachhaltigkeit in der Schweiz lohnen könnte.

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  • Renggli, Jennifer (2021): Concept development in Swiss unaffiliated hotels. Assessment of the understanding and prevalence of hotel concepts at newly built or repositioned hotels in rural areas. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The Swiss hotel industry is in a state of upheaval. New expectations in the sphere of guest experience, design and the use of space pose strategic challenges for independent hotels. The notion of hotel concepts is anchored on strategic planning principles and forms a coherent whole of the creative and strategic direction of the hotel project. The topic of how to conceptualize a hotel has barely been addressed in academic literature and it is also unclear to what extent hotel managers and owners understand the term. Thus, this qualitative explorative thesis is dedicated to the understanding and prevalence of hotel concepts in rural unaffiliated hotels. It aims to answer the question to what extent a strategic planning approach has led to a hotel concept paper. For this purpose, in-depth interviews with industry experts, hotel owners and managers were conducted. The findings provide relevant insights about the status quo of hotel concept crafting in the Swiss leisure hotel industry.

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  • Schäffeler, Lara (2021): Analysis of the brand Bike Kingdom and how it has changed the perception of the Lenzerheide region. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Last year the brand Bike Kingdom was created to increasingly promote mountain biking in the Lenzerheide region. With Bike Kingdom new and improved trails and events were implemented, as well as a new app. The aim of this bachelor thesis is to analyse the newly created brand along with three research questions and to give suggestions for improvements. For the first research question, interest groups are outlined and ideas on how to appeal to them best are presented. Secondly, the perception of the brand Bike Kingdom itself and the whole Lenzerheide region is studied. Lastly, the strengths of the brand are specified, as well as recommendations given for potential improvements. To do so, first of all, a literature review is conducted for the theoretical part. Followed by a survey with the visitors of Bike Kingdom and expert interviews with marketing managers of other strong brands such as Rivella or On for the empirical part of the thesis.

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  • Schedler, Alexandra (2021): Generation Z on the go. Travel behaviour of Generation Z of Switzerland. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: With the rise of globalisation and people’s mobility, travelling has become a priority and social need for many, including Generation Z. This new generation is young, digital, and keen on travelling and exploring the world. At the same time, grown up with the omnipresent issue of climate change, Gen Z is considered to be particularly environmentally conscious and sustainable. This bachelor thesis provides an overview of the travel behaviour of Generation Z and explores the decisive factors for this generation’s leisure travels. While doing so, the focus is on sustainability to analyse whether Gen Z acts as sustainable as it gets displayed in the media or if a potential attitude-behaviour gap can be revealed. The results are based on an extensive literature research combined with empirical findings from a quantitative online survey and qualitative expert interviews. Knowledge gained from the survey and interviews is used to make recommendations for the future tourism and travel market.

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  • Scheiber, Aline (2021): Analyze and evaluate the demand of a product innovation for Sudden Rush on the Swiss freestyle market. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Sport tourism is one of the fastest growing sectors in tourism and is constantly facing changes on the market as well as in customer needs. Sudden Rush is the first Swiss travel agency to specialize in the distribution of surf travel and has been impacted by these transformations. The company, as well as the entire tourism sector, is forced to constantly adapt to new circumstances. Therefore, the objective of this bachelor thesis is to design a product innovation idea for Sudden Rush conducted along a customer and market analysis. The establishment of the innovation will be visualized through a customer journey map as well as a canvas model, which is based upon results of a customer survey and was further deepened by expert interviews.

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  • Schleith, Fabienne (2021): Factors of motivation for hotel operators to run a more sustainable business on the example of MYBLUEPLANET. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: While sustainability has been a topic of discussion in every industry in recent years, the hotel industry is also attempting to move toward more sustainable business practices. The reality, however, remains rather different, with only a few hotels truly operating in a sustainable manner. Therefore, with this research and the support of Hotelleriesuisse and MYBLUEPLANET, the motivational factors of hotel managers for a sustainable business are being outlined. Furthermore, possible elements that contribute to reluctance in adapting sustainable approaches are being identified. With this knowledge, sustainability projects for the hotel industry can be tailored to hotel managers so that the industry can move into a more sustainable future. The motivational factors are based on acquired knowledge from existing literature and qualitative interviews with participants of the project of MYBLUEPLANET and Hotelleriesuisse. Furthermore, interviews were carried out with experts in the industry.

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  • Schmid, Marcia (2021): Impact of COVID-19 on Community-based Tourism Projects in Northern Thailand. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The COVID-19 pandemic has kept the world on tenterhooks for over a year now. The consequences of this global crisis are still largely unexplored. This bachelor thesis contributes to the research on the impact of the COVID-19 crisis on community-based tourism projects in Northern Thailand. On the one hand, the focus lies on the analysis of the adjustments done by the communities and their supporting entities in response to the COVID-19 pandemic. On the other hand, it investigates to what extent the crisis has an impact on the future of community-based tourism projects in Northern Thailand. The collection of information centers on qualitative research. The theoretical aspects gathered in a literature review are combined with an empirical investigation in the form of expert interviews. The results present how flexibly the involved actors in Thailand have reacted to the crisis and how resistant the concept of community-based tourism is to volatile changes in tourism demand.

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  • Schneeberger, Sarah (2021): Food Waste Reduktion in der Hotellerie. Analyse der Lebensmittelverschwendung im Valbella Resort und Ableitung von Handlungsempfehlungen zur Vermeidung von Food Waste. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Food Waste ist ein weitverbreitetes Problem, welches zunehmend auch Druck auf die Unternehmen ausübt. Davon betroffen ist auch das Valbella Resort in Valbella. Selbstverständlich ist das Hotel auch aus finanziellen Gründen daran interessiert, so wenig Food Waste wie möglich zu generieren. Deshalb war man bereits darum bemüht, die Food Waste Produktion manuell zu messen und einzelne Reduktionsmassnahmen umzusetzen. Der grosse Erfolg blieb allerdings aus. Daher wird im Rahmen dieser Arbeit die Entstehung von Food Waste im Valbella Resort analysiert. Um die Ist-Situation aufzuzeigen, wurde zur Datenerhebung ein Messgerät herangezogen, das die Lebensmittelverschwendung aufzeichnet. Die generierten Daten bilden schliesslich die Basis zur Entwicklung von Handlungsempfehlungen, welche das Hotel bei der langfristigen Reduktion von Food Waste unterstützen. Weiter wurden zur Lösungsfindung Interviews mit Food Waste Experten durchgeführt, welche das vorhandene Wissen aus der Literatur ergänzen.

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  • Schürch, Zoe (2021): Barrierefreies Reisen. Handlungsempfehlungen zur Umsetzung barrierefreier Hotelangebote in der Schweiz. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Im Tourismussektor werden bei der Angebotsgestaltung vermehrt die Bedürfnisse von Reisenden hinsichtlich Mobilität und Barrierefreiheit berücksichtigt. Um die Anforderungen spezifisch in der Hotelbranche umsetzbar zu machen, wurden praxisorientierte Sensibilisierungsleitfäden erstellt. Diese Thesis untersucht welche Verbesserungen in der Umsetzung der Barrierefreiheit notwendig sind, um allen Gästen ein hochwertiges Erlebnis anzubieten. Im theoretischen Teil werden die aktuellen Forschungsstände zur Barrierefreiheit in der Schweiz und in der Hotellerie zusammengeführt. Die empirische Untersuchung umfasst leitfadengestützte Interviews mit Schweizer Hoteliers und Barrierefreiheitsexperten sowie eine Onlineumfrage unter Gästen mit Behinderung. Entwickelt werden Handlungsempfehlungen, um Hoteliers für barrierefreie Angebote und deren Umsetzung zu sensibilisieren. Damit leistet diese Thesis einen Beitrag zur zukünftigen Gestaltung von barrierefreieren Hotelangeboten in der Schweiz.

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  • Schürpf, Simona (2021): Möglichkeiten zur Co-Creation mit der Generation Z in der Schweiz für die zielgruppenspezifische Gestaltung des Produkt- und Kommunikationsmix für das Gurtenfestival. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Das Gurtenfestival ist heute ein fester Bestandteil der Berner Musikkultur und gehört zu den grössten Musikfestivals der Schweiz. Während 4 Tagen zieht es täglich 20'000 Festivalbesucher/-innen auf den Berner Hausberg «Güsche». Um auch in Zukunft 16-25-jährige Besucher/-innen anzusprechen, ist es für das organisatorische Team wichtig, die Bedürfnisse und Erwartung dieser Gäste der Zukunft zu verstehen. Mittels 10 Expertinnen- und Experteninterviews und einer Befragung mit 585 Teilnehmenden soll erforscht werden, wie längerfristig ein Austausch mit den jungen, potenziellen Musikfestivalbesucher/-innen gestaltet werden kann und welche Möglichkeiten es gibt, die Generation Z in die Gestaltung miteinzubeziehen. Daraus werden schlussendlich Empfehlungen zur Kommunikation und Co-Creation mit der Generation Z fürs Gurtenfestival erstellt.

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  • Seglias, Livio (2021): Gründe für die Verkehrsmittelwahl bei der Reise in Schweizer Pärke. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Trotz des dichten Netzes des öffentlichen Verkehrs reisen die meisten Gäste von Schweizer Pärken mit dem motorisierten Individualverkehr an. Aus diesem Grund hat das Netzwerk Schweizer Pärke mit verschiedenen Interessensvertretern eine Kooperation gegründet, welche das Ziel anstrebt, Gäste zu motivieren, mit dem ÖV an sowie in den Naturpärken zu reisen. Diesbezüglich wurde ein Pilotprojekt in Graubünden lanciert, welches diverse Angebote mit dem ÖV vermarktet hat. Bis zum heutigen Stand wurde eine sehenswerte, jedoch überschaubare Anzahl an Gästen mit diesen Angeboten erreicht. Ziel dieser Arbeit ist es daher, Gründe für die Verkehrsmittelwahl bei der Reise in Schweizer Pärke anhand von halbstrukturierten Interviews mit Besuchern von Naturpärken und anhand von Interviews mit Experten zu analysieren sowie bestehende Zusammenhänge aus der allgemeinen Verkehrsmittelwahl zu erforschen, um daraus Handlungsempfehlungen bezüglich der Umsetzung allfälliger neuer Angebotsideen herzuleiten.

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  • Shen, Jianyi (2021): Nature-based tourism: forms, motives, and experiences. Effects on the well-being and happiness of travellers. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The importance of nature-based tourism has been increasing for many years and may become even more important due to the confinements caused by Covid-19. At the same time, the burden on the natural environment has increased considerably. The negative impact of tourism activities on the environment may destroy the reproductive integrity of the ecosystem. There is, therefore, a need for a harmonious coexistence between human beings and nature. This bachelor thesis attempts to gauge the importance of natural experiences for the quality of life of human beings. The objective is to understand through in-depth interviews, what motivates nature-lovers and how important this experience is compared to other needs and desires, and how they see their relationship with and responsibilities towards nature. Which forms of natural experiences may be essential for human beings and to which forms should we renounce in favor of the protection of nature?

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  • Sigg, Sarina (2021): Social sustainability in the event industry. An elaboration of a definition, competitive advantage & practical application. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In the context of an increasing awareness of sustainability among the population, events are faced with the challenge of the need to become constantly more sustainable to further differentiate themselves from other providers and to attract customers. In this bachelor thesis, with the help of specialist literature and interviews with experts, various factors are determined that are decisive for describing a company as socially sustainable. The criteria developed in the area of social sustainability and the evaluation of a possible competitive advantage through social sustainability serve as a basis to identify if a company is already socially sustainable or where areas for improvements could be. An application example is created using the company Freddy Burger Management, which shows an analysis of what the company already fulfils in the area of social sustainability, where there is potential for improvement and how an improvement can lead to a competitive advantage.

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  • Stadelmann, Cristina (2021): Besucherkonzept zur Gewinnung von Besuchern in herausfordernden Rahmenbedingungen. COVID-19. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die COVID-19-Pandemie stellt Eventveranstalter vor verschiedene Herausforderungen. Die langanhaltenden Massnahmen und die Unsicherheit bezüglich der Durchführung von Events erschweren die Planung massiv. Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, zu beantworten, was Besucher dazu motiviert, an einem Event teilzunehmen, sowie welche Sicherheitsmassnahmen künftig erwartet werden, um die Teilnahmeentscheidung zu erleichtern. Um die Forschungsfragen zu beantworten, wurde eine quantitative Umfrage bei 147 Festivalteilnehmern durchgeführt. Des Weiteren wurden sechs Experten aus der Eventindustrie qualitativ interviewt, um ein Bild darüber zu erhalten, wie sich die Eventbranche durch die Pandemie verändert hat und wie Events in Zukunft gestaltet werden können. Auf der Grundlage der gewonnenen Antworten wurde ein Besucherkonzept entwickelt. Dieses soll für Eventveranstalter als Anleitung dienen, wie in Situationen mit herausfordernden Rahmenbedingungen Events trotzdem stattfinden können.

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  • Stäger, Selina (2021): Swiss people’s image, travel motivation and desire to visit the travel destination South Korea. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The travel destination South Korea is rather unknown in Switzerland. This thesis works to provide a better understanding of Swiss people regarding the travel destination South Korea. A closer insight into the topics image, travel motivation, target group and booking behaviour of Swiss people is given. The research was conducted by means of the distribution of questionnaires, as well as interviews to confirm or deny the results found in the survey. The author uses the findings and adapts it to various models to create a clear representation of how Swiss people stand towards South Korea and travelling there. Out of the model adaptations, recommendations and strategies can be drawn to find a way to best promote the travel destination South Korea in Switzerland. The results of this research can be a starting point for the analysis of other target markets to develop marketing strategies specifically for the travel destination South Korea.

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  • Stalder, Lilian (2021): Zweitwohnungseigentum in alpinen Regionen. Erwerbs-, Fortführungs- und Vermietungswille der Generationen Y und Z. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In alpinen Regionen in der Schweiz gibt es über 350'000 Zweitwohnungen. Die Eigentümer:innen dieser Wohnungen sind durchschnittlich 60.5 Jahre alt. Aus diesem Grund steht in den nächsten Jahren ein Generationenwechsel an. Diese neue Generation von Eigentümer:innen wird zu einem grossen Teil von den Generationen Y und Z gestellt. Diese Bachelorarbeit beschäftigt sich mit der Einstellung dieser jüngeren Menschen gegenüber dem Eigentum einer Zweitwohnung und einer Übernahme der Wohnung bei einem Erbgang. Der Fokus der Untersuchung liegt bei jungen Personen, die bereits eine Zweitwohnung besitzen oder bei welchen im nahen familiären Umfeld eine Zweitwohnung vorhanden ist. Ein weiterer Forschungspunkt ist die Vermietungsbereitschaft der jüngeren Generation und wie sich diese von anderen Generationen unterscheidet. Mithilfe der durchgeführten Befragung wird ein aktuelles Bild aufgezeigt, welches die Grundlage für Prognosen der zukünftigen Zweitwohnungsentwicklung bietet.

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  • Steiner, Nea (2021): Critical evaluation of Hapimag’s social media presence to generate new leads and increase interaction with existing customers. Referral Marketing. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Hapimag is a shareholder-based Swiss holiday provider with 57 resorts, mainly in Europe. Their business model includes shared holiday homes that all members are entitled to use. Since nowadays, especially in tourism, it is important to be present on social media, Hapimag attaches great importance to community growth in order to attract more shareholders. Furthermore, the company aims at augmenting its interaction rate with existing customers in order to increase referral marketing. This Bachelor Thesis analyses Hapimag’s current Facebook and Instagram presence. In a further step Hapimag is to be provided with suggestions on how to improve in order to gain trust and increase interactions with customers. The theory is rounded off with the help of interviews. Furthermore, internal tools are used to analyse the interaction rate and to define the addressed target group.

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  • Steinmann, Iljana (2021): Comparative analysis of Andermatt's tourism attractiveness. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In order to remain attractive, alpine destinations must constantly adapt to the demands of the guest. Comparative advantages are key elements to stand out from other destinations. But what are the main attractions which contribute to tourists' perceptions and assessment of an alpine destination's attractiveness? And how can these attraction attributes be clustered, categorized, and ranked with regards of their magnitude and strength? This bachelor thesis analysis core attractions for Swiss people in alpine destinations with the help of expert interviews and compares alpine destinations with each other. The gained results form a basis for recommendations for the alpine destination Andermatt. A classification and ranking of attractiveness predictors may help the destination Andermatt to allocate its resources in its further destination development processes.

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  • Stucki, Laura (2021): Impact of COVID-19 on traffic development in 2021 and beyond at Zurich Airport. Possible air traffic scenarios. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Zurich Airport is an economic driver for the Swiss economy. In terms of passenger volumes, the airport ranked number fifteen in Europe in 2019. The COVID-19 pandemic and the border closures have brought international air traffic to a standstill worldwide. This has hit hard all airports around the world and as well Zurich Airport. There is uncertainty on how COVID-19 will evolve, and the long-term impact it will have on the travel industry as a whole and on Zurich Airport specifically. The recovery of air traffic depends on various factors. This bachelor thesis investigates those factors and the impact of COVID-19 on Zurich Airport and its traffic development. The research sheds light into the future development of air transport at Zurich Airport. For this purpose, both qualitative and quantitative data are collected. Based on the results, different traffic development scenarios are evaluated and assessed. Furthermore, recommendations based on the conducted data are provided.

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  • Theus, Mirco (2021): Andermatt Swiss Alps AG. Benefits for the young generation of the region?. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Andermatt Swiss Alps is the largest employer in the Urserntal. The company and its subsidiaries have made considerable investments to transform Andermatt into a tourist destination again, since it lost in importance due to the construction of the Gotthard Tunnel. Many new jobs have been created and opportunities for the region's younger generation have emerged. This bachelor thesis examines the general situation in Andermatt for the young generation in terms of training opportunities, employment and leisure activities. For this purpose, the theory of sustainability, especially social sustainability as well as sustainable regional development, is used as well as various interviews to investigate the state of affairs for the young generation within Andermatt Swiss Alps AG and the Urserntal as a whole. In addition, Sami Sawiris´ companies are being analysed, as well as what the situation was like for the young population of Andermatt before this investment and what it looks like today.

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  • Trochsler, Robin (2021): Themenweg zum Absturz des amerikanischen Flugzeugbombers «Lady Patricia». Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der Klimawandel respektive seine Auswirkungen stellen den Tourismus in alpinen Regionen vor Herausforderungen. Um im Wettbewerb bestehen zu können, müssen neue Angebote geschaffen werden, um den Sommertourismus zu fördern. Diesen Auswirkungen sind sich auch die Bergbahnen Feldis bewusst. Mit dem Flugzeugabsturz der «Lady Patricia» verfügt die Region über ein Ereignis, das genutzt werden kann, um einen Erlebnisweg umzusetzen. Bereits heute besteht ein Wanderweg, welcher an der Absturzstelle vorbeiführt. Ziel ist es, diesen als Themenweg zu gestalten. In dieser Thesis wird den Bergbahnen Feldis aufgezeigt, was es bei der Gestaltung eines Themenweges zu beachten gilt und was für Möglichkeiten es gibt, um den Flugzeugabsturz thematisch aufzuarbeiten. Die Ergebnisse stützen sich einerseits auf bestehende Empfehlungen zur Gestaltung von Themenwegen und andererseits auf Experteninterviews mit Vertretern, welche bei der Gestaltung und Umsetzung von bestehenden Erlebniswegen involviert waren.

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  • Troy, Svenja Carmen (2021): Social Media als touristisches Kommunikationsinstrument am Beispiel der Spiez Marketing AG. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Spiez Marketing AG nutzt Social Media als Kommunikationsinstrument. Es ist unklar, welche Möglichkeiten zur Weiterentwicklung der Social-Media-Strategie bestehen. Daher wurde untersucht, welche Strategiebestandteile zur erfolgreichen Kommunikation grundlegend sind. Weiter wurde analysiert, welche organisatorischen Rahmenbedingungen, Massnahmen, Trends und Synergienutzungen mit Dachorganisationen in Betracht gezogen werden sollten, um die touristischen Zielgruppen im Schweizer Markt optimal zu erreichen. Auf der Basis einer Literaturübersicht ergänzt ein Experteninterview, wie die Theorie auf die Spiez Marketing AG adaptiert werden kann. Weitere Interviews dienen zur Einschätzung des Synergiepotenzials. Erste Optimierungsansätze sind dabei in einer SWOT-Matrix dargestellt. Eine Benchmark-Analyse wurde zur Beurteilung der Aktivitäten und Ableitung von Verbesserungspotenzial ausgearbeitet. Als Ziel der Arbeit resultieren Empfehlungen für einen gewinnbringenden Social-Media-Einsatz.

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  • Vöge, Celina (2021): Würth Haus Rorschach. Nachhaltiges Handeln in der Eventbranche und Integration in die Unternehmenskultur. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Das Würth Haus Rorschach ist Eventlokalität, Bürogebäude und Museum in einem. Diese drei Punkte sind für viele Menschen nicht mit Nachhaltigkeit kompatibel. Doch das Würth Haus möchte nun beweisen, dass dies doch möglich ist. Durch eine Vergleichsanalyse der Handlungsfelder Mobilität und Lokalität mit der «nachhaltigsten Eventlokalität der Welt», der Umwelt Arena Schweiz, kann aufgezeigt werden, wie mit der Thematik der Nachhaltigkeit umgegangen wird und diese Aspekte zurzeit im WHR umgesetzt werden. Gleichzeitig können Verbesserungsvorschläge erarbeitet werden. Durch Experteninterviews mit den respektiven Verantwortlichen wird ein Gesamtbild erstellt und kritisch beurteilt. Ausserdem soll eine Mitarbeitendenumfrage klarstellen, wie das Personal Nachhaltigkeit in den beruflichen Alltag integriert. Eine breit abgestützte Literaturrecherche unterstützt die Entwicklung dieser Bachelorarbeit und hilft die Ergebnisse in den aktuellen Kontext der Nachhaltigkeitsdiskussion zu setzen.

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  • Walther, Samira (2021): Potenzial von Coworkation im Kanton Graubünden. Touristische Nachfrage- und Angebotsanalyse in Bezug auf die Verschmelzung von Arbeit und Ferien. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die heutige Arbeitswelt befindet sich im Umbruch. Die Auswirkungen sind deutlich: Flexiblere sowie ortsunabhängige Arbeitsformen werden vermehrt nachgefragt und die Grenzen zwischen Arbeit und Ferien verschwimmen. Dieser anhaltende Trend nach dezentralen Arbeitsformen lässt die Frage aufkommen, ob das Potenzial nach touristischen Angeboten vorhanden ist, um daraus neue Geschäftsmöglichkeiten zu entwickeln. An dieser Stelle setzt die vorliegende Bachelorarbeit an: Mithilfe einer touristischen Nachfrage- und Angebotsanalyse in Bezug auf die Verschmelzung von Arbeit und Ferien soll das Potenzial nach Coworkation im Kanton Graubünden bestimmt werden. Dabei wird ausserdem der Begriff klar abgegrenzt sowie die Zielgruppen näher beleuchtet. Zusätzlich wird ein Ausblick über mögliche Prototypen aufgezeigt sowie denkbare Handlungsempfehlungen formuliert. Die Ergebnisse der Arbeit basieren dabei auf wissenschaftlichen Studien, qualitativen Experteninterviews sowie einer quantitativen Umfrage.

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  • Weissert, Anne-Florence (2021): Bedürfnisanalyse von Frauenangeboten im Bergsport unter Berücksichtigung des Neuromarketings für die Destination Gstaad. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Im Schweizer Tourismus stehen 2021 Frauen und deren Bedürfnisse im Fokus. Ziel ist, diese Zielgruppe vermehrt anzusprechen, ihr eine Plattform zu bieten und mit Vorbildern eine neue Dynamik zu fördern. Bei Gstaad Marketing ist das Thema Frauenangebote aufgenommen worden, insbesondere für den Bereich Bergsport. Die Bedürfnisse und Erwartungen dieses für die Zukunft wichtigen Gästesegments hinsichtlich touristischer Produkte im Bergsport werden dargestellt. Zudem wird der zielgruppengerechten Ansprache ein besonderes Augenmerk beigemessen. Die Ansätze des Neuromarketings helfen dabei zu verstehen, wie Produkte im Hirn aufgenommen und basierend auf welchen Faktoren die Entscheidungen getroffen werden. Die Erkenntnisse fliessen in einen Empfehlungskatalog für die Destination Gstaad und deren Leistungsträger ein. Um die Anforderungen an ein touristisches Produkt im Bereich Bergsport zu erarbeiten, wurden ein Benchmark, eine Online-Umfrage und Experteninterviews durchgeführt.

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  • Xu, Fuchangqing (2021): Future Trends and Developments of Applications in Swiss Tourism. The Main Applications for Swiss Tourists Travelling to China. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Applications play an important role in several fields. In order to understand the future trends and developments of applications in Swiss tourism, this bachelor thesis provides an excellent opportunity to understand the tourism app market in China as well as the Swiss tourism app market through a literature review and to describe the use and current status of travel apps for tourists visiting China. Through qualitative interviews, questionnaires and specific case studies certain benefits can be realized and the functional and economic implications for travel service providers are concluded. Also the marketing strategies that influence the behavior and decisions of travel App consumers and the potential of the App in the Swiss and Chinese markets are assessed in this bachelor thesis. Furthermore, the role played by tourism apps in the tourism industry, the economic effects generated and the contribution to the development of tourism in the country are implemented in the recommendations.

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  • Zanca, Sarah (2021): Handlungsempfehlungen zur Einführung einer zusätzlichen Ferienkarte für Wandergäste im Appenzellerland AI. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Appenzellerland Tourismus AI bietet bereits eine Ferienkarte für Gäste an, welche mindestens drei Nächte in derselben Unterkunft übernachten. Da Appenzell inmitten des Alpsteins rund 25 Berggasthäuser hat, werden Handlungsempfehlungen bezüglich einer zusätzlichen Gästekarte erarbeitet, welche es den Gästen erlaubt, flexibel in unterschiedlichen Unterkünften zu nächtigen. Dafür werden Lösungsansätze existierender Gästekarten analysiert und eine Umfrage bezüglich der Gästebedürfnisse durchgeführt. Ausserdem werden mittels Interviews die Ansichten und Meinungen von Bergwirten sowie von Unterkünften im Tal betreffend einer zusätzlichen Gästekarte eingeholt. Mithilfe einer solchen Karte könnte man mehrere Dienstleister einbinden und den Gästen, insbesondere Wanderern und Wanderinnen, eine flexiblere Möglichkeit bieten, Appenzell und den Alpstein zu erkunden.

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  • Zurmühle, Fabio (2021): Analysis of visitor guidance with an increasing demand for nature sights in the region of the upper Val de Bagnes and Mont Chemin pasture woodlands, Verbier. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Studies show that Swiss people increasingly like to spend their leisure time in nature. Moreover, hiking is one of Switzerland's most popular leisure activities, and the trend is rising. Verbier, with the upper Val de Bagnes and the Mont Chemin pasture woodlands, has the perfect natural conditions for nature and recreation seekers. However, the mentioned areas possess only a minimal touristic infrastructure, and the feature of the landscape is only prepared for a limited amount of visitors. Due to the rising number of visitors, especially during the Corona summer of 2020, the pressure on nature has increased considerably. Within the framework of this thesis, the visitor guidance measures of Verbier Tourism are analysed. In addition, the measures of other destinations with similar issues are examined and assessed in the form of expert interviews. Based on the findings, recommendations for the implementation of visitor guidance measures are drawn.

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  • 2020

  • Albisser, Nicole (2020): The Dual Positioning Strategy of a Wellness and Family Tourism Destination. The Case of Bad Zurzach Tourismus AG. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Nowadays a destination has to attract more than one guest group in order to generate enough overnight stays and revenues to stay competitive. However, it turns out to be a challenging task to accommodate families as well as wellness guests who have differing needs and expectations. This bachelor thesis outlines how a tourist destination can successfully position itself as a family and wellness tourism destination by applying a dual positioning strategy. The results are based on a profound literature review and a qualitative methodological triangulation consisting of a benchmark analysis among Swiss tourist destinations as well as interviews with experts from strategic and operative business backgrounds. Based on the findings, the thesis gives recommendations to tourist destinations on how to appropriately position themselves as both family and wellness tourism destinations with the example of Bad Zurzach.

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  • Alder, Lidia (2020): Destination analysis. The foundation for sustainable tourism development in the context of development cooperation. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In order to develop sustainable tourism in Béni Mellal and Azilal, two Moroccan provinces in the heart of the High Atlas, the project “Sustainable Tourism Switzerland-Morocco” was initiated by the State Secretariat for Economic Affairs (SECO). This bachelor thesis was commissioned by Swisscontact (Swiss Foundation for Technical Cooperation), the implementation agency of the project. In this thesis the destinations are rapidly analysed by carrying out Swisscontact’s “Initial Destination Review” which is a preparatory step of their broader destination evaluation process. Thus, potential, challenges and social effects of developing sustainable tourism in Béni Mellal and Azilal are identified. To obtain the results, literature research and expert interviews are applied. In addition, this Bachelor Thesis is concluded by a critical reflection on the process “Initial Destination Review” and proposals for improvement.

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  • Aloys, Celina (2020): Tourism and Corona. Impacts for a Tourism Destination with a Grown Structure like Ischgl. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Ischgl is a place where people meet and enjoy their time together and seek relaxation supported by a wide range of outdoor activities, restaurants and bars, as well as wellness facilities. Tourism is continually changing and has to adapt to keep up with different developments and requirements. COVID-19 has brought many industries to a lockdown, including tourism with all its direct and indirect partners. Not only an outbreak and consequent lockdown itself hit Ischgl hard but also negative media coverage all over Europe. Nevertheless, in Ischgl there is experience and knowledge to reinvent and position the destination, so this crisis needs to be considered as an opportunity to critically question the status quo and to work together as a community to maintain its primary source of income. Based on literature research and stakeholder interviews, impacts of the crisis for Ischgl are identified. A further focus is on the analysis of favourable opportunities that arise with the crisis.

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  • Ambühl, Corina (2020): Development and evaluation of different potential experiences in the greater Zügenschlucht area. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Davos Klosters is a well-known destination for its wide range of sporting activities, the landscape and the conference venue. Approximately 10 kilometres from the centre of Davos the Zügenschlucht offers visitors a unique landscape in the middle of a historic gorge. In the past, the Zügenschlucht played an important role as a connection to the Albulatal valley, whereas today it is known as a hiking or cycling trail. In order to attract tourists to the Zügenschlucht and to make the visit more spectacular, this bachelor thesis provides ideas for a potential experience staging in the Zügenschlucht and its surroundings. The different possibilities are analysed with regard to their feasibility and in particular with regard to the natural risks in the Zügenschlucht. The results of these different analyses are used to make recommendations for a new experience in the greater Zügenschlucht area.

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  • Arnold, Angelika (2020): Touristische Inwertsetzung von regionalen Lebensmitteln. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Diese Bachelorarbeit untersucht die Bedeutung von regionalen Lebensmitteln im Tourismus und wie Lebensmittel im Kanton Uri touristisch in Wert gesetzt werden können. Basierend auf den rund 70 Kleinst- und Kleinproduzenten, welche im Urner Unterland tätig sind, werden in dieser Arbeit die Bedürfnisse der Produzenten in Bezug auf die Inwertsetzung der Angebote erforscht. Dazu werden zuerst Ansätze zu einer Inwertsetzung mit einer vertieften Literaturrecherche ermittelt. Des Weiteren werden die Bedürfnisse der Produzenten bezüglich einer Inwertsetzung ihrer Lebensmittel anhand von halbstrukturierten Interviews untersucht. Die Ergebnisse aus den Interviews werden mit der Literatur kritisch reflektiert, woraufhin ein Handbuch für Uri Tourismus erstellt wird. Das Handbuch zeigt alle wichtigen Bedürfnisse und Wünsche der Produzenten auf und beinhaltet Empfehlungen für Uri Tourismus zu weiterführenden Massnahmen bezüglich der Inwertsetzung der Lebensmittel in Uri.

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  • Bartolomei, Sophia (2020): Analyse von Chancen und Risiken der Erlebbarkeit von Gian und Giachen innerhalb des Kantons Graubünden für die Marke graubünden. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Vor dem Hintergrund zunehmender Erlebnis- und Markenorientierung stehen Tourismusdestinationen vor der Herausforderung, ihre Marke emotional aufzuladen, um im zunehmenden Wettbewerb bestehen zu können, was unter anderem mit der Umsetzung eines erlebbaren Markenbotschafters erreicht werden kann. Die Ferienregion Graubünden verfügt mit Gian und Giachen bereits über beliebte Markenbotschafter, die innerhalb der Destination jedoch noch nicht erlebbar sind. Ziel dieser Thesis ist es, Chancen und Risiken einer solchen Umsetzung und deren Einflüsse auf die Marke graubünden zu analysieren sowie Erfolgskriterien erlebbarer Markenbotschafter herauszuarbeiten, um daraus Handlungsempfehlungen bezüglich der Umsetzung der Erlebbarkeit von Gian und Giachen in Graubünden abzuleiten. Die Ergebnisse stützen sich einerseits auf Fachliteratur und andererseits auf Experteninterviews sowie auf eine qualitative Benchmark-Analyse bereits erlebbarer Markenbotschafter verschiedener Destinationen.

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  • Baumann, Alessandra; Schöllhorn, Sabrina; Vanin, Ilenia (2020): #happylocalshappytourists. co-productive destination development applied to the case of St.Gallen-Bodensee Tourismus. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Currently, the local population of the region St.Gallen-Bodensee participates very little in the destination development process. This situation can be improved by proactively involving the locals in this process. Their opinions are listened to, and through the residents’ exchange with tourists, a broader positive tourism awareness is promoted. Besides, through the involvement of locals, the DMO of St.Gallen-Bodensee receives a strategic advantage and the possibility to be a pioneer among other destinations in Switzerland. This paper aims to examine how the inhabitants of the region can be included in the destination development process and which criteria have to be fulfilled. For answering this research question, an online survey has been carried out. Moreover, the thesis also proposes possible ideas of potential co-productive collaborations between the DMO and the residents. Those ideas have been generated in a creative workshop, which was set up based on the results of the survey.

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  • Beloch, Nadine (2020): Using the digital potential of satisfied guests. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In times of a surplus of online advertisings and information about all kind of products and services in the world wide web, electronic Word-of-Mouth (eWOM) recommendations of satisfied customers gain recognition and even are considered as more trustworthy than company-initiated information. Electronic Word-Of-Mouth is therefore a significant element in the process of acquiring new purchasers and creates a connection between a company, its customers and potential new customers. The aim of this bachelor thesis is to reflect this mentioned triangle and to research the added value, eWOM-concepts represent compared to traditional approaches. Moreover, motivating factors of a customer to engage in eWOM, as well as key-points in the planning process of an eWOM-program get researched in order to provide the Scandinavia- focused tour operator Glur Reisen with relevant insights. Expert interviews are thereby a valuable basis.

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  • Bill, Fabienne (2020): Erkenntnisse über Prozesse, Determinanten und Methoden aus Branchenvergleichen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In dieser Bachelorarbeit wird die Personalplanung in der Vollgastronomie behandelt. Es wird ein Überblick über die Veränderungen der Anforderungen an die Arbeit unserer Gesellschaft, die fortschreitende Digitalisierung sowie über flexible Arbeitszeitmodelle und deren Kombinationsmöglichkeiten gegeben. Die Beantwortung der Forschungsfragen, welche den Schwerpunkt auf Arbeitszeitmodellen ohne Zimmerstunde, die Kommunikation des Dienstplanes sowie auf der Optimierung des Personaleinsatzes haben, erfolgt durch Literaturrecherche und Experteninterviews. Besonderes Augenmerk wurde dabei der Herausarbeitung von Unterschieden zwischen der Stadt- und Berggastronomie sowie der Gemeinschaftsverpflegung und Systemgastronomie geschenkt. Im Ergebnis enthält die Arbeit Ansatzpunkte, wie der Personaleinsatz in der Gastronomie optimiert werden kann und dadurch Kosten eingespart werden können.

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  • Blauw, Mara (2020): Inwertsetzung regionaler Produkte für den Tourismus in Vorarlberg. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Das Thema, den Konsum von regionalen Produkten zu steigern, ist in aller Munde und gewinnt laufend an Bedeutung. Der Fokus dieser Arbeit wurde einerseits auf den Touristen gelegt, welcher seine Einkäufe überwiegend bei den nationalen und internationalen Konzernen tätigt und während seines Aufenthaltes in Vorarlberg wenig Bezug zu den regionalen Produkten und Spezialitäten aufbaut. Andererseits wird die Landwirtschaft thematisiert, welche in weiterer Folge nicht nur als Produzent fungieren, sondern, gemeinsam mit den Tourismusakteuren, auch wertvolle Angebote aus ihren Produkten und Dienstleistungen für die Vorarlberger Gäste entwickeln sollen. Das Ziel der Arbeit ist es, mithilfe der erhaltenen Informationen eine Handlungsempfehlung für Direkt Regional, sowie im Idealfall auch für die Tourismusregion Vorarlberg und deren Leistungsträger, abzugeben, damit der Konsum von regionalen Produkten im Tourismus in Vorarlberg gesteigert werden kann.

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  • Bleiker, Helena (2020): Implementation of NDC into the Business Agent Community. Identification of painpoints and development of measures. The case of SWISS.. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The traditional relationship to distribution partners in the airline industry has been disrupted by the IATA initiative “New Distribution Capability” (NDC). The technology sets new standards in terms of distribution, linking partners such as travel agents directly to a carrier’s IT system and allowing real-time access to inventory and fares. In 2018, Swiss Int. Airlines has started to implement NDC into the business agent community in Switzerland. This development requires a change in booking behaviour on the part of the agent. Current booking figures, however, indicate hesitancy and resistance. This individual bachelor thesis aims to investigate whether an optimization in terms of information, training and support services can lead to an increase in NDC bookings. A case study approach was applied whereby a single agent was put into focus of the research. The findings were then corroborated with further agents in order to induce a proceeding analysis.

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  • Blumer, Michelle (2020): Entwicklung eines Erfolgskonzeptes für MICE Betriebe in der Deutschschweiz. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die MICE Industrie ist eine stetig wachsende Brache und ein lukrativer Markt für den Schweizer Tourismus. Die Angebotsseite ist heutzutage so vielfältig, dass den Kunden und Kundinnen alle Wünsche erfüllt werden können. Dies bedeutet jedoch auch, dass die Konkurrenz innerhalb des Marktes sehr gross ist und es immer schwieriger wird, sich von der Masse abzuheben. In dieser Bachelorarbeit werden mit Hilfe von Experteninterviews verschiedene Faktoren ermittelt, welche massgebend zum Erfolg eines Unternehmens in der MICE Branche beitragen. Des Weiteren werden durch eine Onlineumfrage die verschiedenen Kundenbedürfnisse beim Planen eines Geschäftsanlasses ermittelt. Die erarbeiteten Erfolgsfaktoren und Kundenwünsche dienen als Grundlage für die Entwicklung eines Erfolgskonzepts für MICE Betriebe in der Deutschschweiz und für die Ausarbeitung von passenden Massnahmen zur Umsetzung.

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  • Burgener, Johanna (2020): Big Data in Hotel Marketing. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The digitalisation of processes generates immense amount of data. Such data is known as the new gold for businesses as they provide valuable insights about customers or processes. The insights can be used to improve business activities, for example data-driven marketing campaigns with a clear focus on the customers. The hospitality sector is directly affected by the digital transformation and challenged to handle and make use of the data. However, the process from data origination to data-driven strategies demands for innovations and new knowledge. The goal of this work is to discover relevant data for data-driven marketing activities. Therefore, the data sources of a swiss mountain hotel were analysed quantitatively and documented in a metadata file. The literature review revealed important guidelines. The findings were set into the context of the customer journey to visualize the connection between the data, marketing activities and the various touchpoints with the customers.

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  • Büsser, Corina (2020): Ökologisches Engagement von Bahnunternehmen und dessen Einfluss auf die Nutzung der Eisenbahn in der Freizeit. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Herr und Frau Schweizer legen pro Tag durchschnittlich 37 Kilometer zurück. 44 % davon finden ausserhalb der Arbeitszeit statt, was die Freizeit zum wichtigsten Verkehrszweck der Schweizer Bevölkerung macht. Ungefähr zwei Drittel aller in der Freizeit zurückgelegten Personenkilometer werden mit dem Auto gemacht. Dies trotz des steigenden Bewusstseins der Menschheit über den Klimawandel. Diese Bachelorarbeit gibt Aufschluss darüber, inwiefern das ökologische Engagement von Bahnunternehmen einen Einfluss auf die Wahl des Transportmittels von Freizeitreisenden hat. Des Weiteren wird dargestellt, welche Personengruppen bereits aus ökologischen Gründen Zug fahren oder sich dies in Zukunft der Umwelt zuliebe vermehrt vorstellen können. Die zielgruppenorientierten Handlungsempfehlungen für den Auftraggeber, die Rhätische Bahn AG, stützen sich auf einer fundierten Literaturrecherche sowie einer quantitativen Umfrage mit Freizeitreisenden.

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  • Caveng, Fadri (2020): Verein Jakobsweg Graubünden. Kommunikationskonzept für den Verein Jakobsweg Graubünden, inklusive on- und offline Massnahmen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit einem Kommunikationskonzept für den Verein Jakobsweg Graubünden. Dieser besteht seit zehn Jahren und hat die Erschliessung des Jakobswegs durch Graubünden sowie die Vermittlung seiner historisch-kulturellen und aktuellen Bedeutung zum Ziel. Um den Zweck des Vereins so gut wie möglich zu erfüllen, ist eine hohe Nutzung und Besucherzahl dieses Pilgerwegs von grosser Bedeutung. Die Arbeit geht auf die Frage ein, mit welchen Kommunikationsmassnahmen der Verein trotz geringem Budget die Bekanntheit des Jakobswegs Graubünden steigern kann. Sie stützt sich dazu unter anderem auf verschiedene Experteninterviews und Analysen. Der Fokus des Konzepts liegt auf der Zielgruppenbestimmung, der Positionierung, den Botschaften und auf einer kreativen Leitidee, welche die Kommunikation der Organisation durchgehend unterstreichen sollen. Daraus werden verschiedene zielorientierte Massnahmen zur praktischen Umsetzung abgeleitet.

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  • Chee, Oriana (2020): Edelweiss Air. Towards Sustainable Product Development. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Climate change is a global problem. Companies all over the world are forced to contribute to the environment by operating more sustainable. This discussion is also becoming a crucial topic in the airline industry, as aviation is responsible for 12 % of global transport CO2 emissons (Atag,org, 2020). The aim of this thesis is to analyse the current situation in aviation and to compare Edelweiss Air AG to the most sustainable carriers. The focus lies on eco-friendly measurements and innovations implemented by competitors. By the means of research and expert interviews, a list of sustainable factors will be generated and rated by their significance. Subsequently, various operational departments of Edelweiss Air AG will be examined to determine weak points to improve, which ensure an increase in environmental friendliness. As a result, the most important factor will be identified, and recommended actions elaborated to strive for a more sustainable future for Edelweiss Air AG.

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