Publications of the Institute for Tourism and Leisure - University of Applied Sciences of the Grisons

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Institute for Tourism and Leisure (ITF)
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  • Abegg, Bruno (2012): Schneekanonen sind keine langfristige Lösung. In: Wissensplatz (1), S. 10-12. Available online at https://www.fhgr.ch/fhgr/medien-und-oeffentlichkeit/publikationen/wissensplatz/februar-2012/, last checked on 31.01.2019

     

    Abstract: Mit künstlicher Beschneiung kann momentan die Zahl schneesicherer Skigebiete deutlich erhöht werden. Kommt es aber zur prognostizierten Erwärmung von 2 °C oder mehr in diesem Jahrhundert, sind Schneekanonen keine nachhaltige Lösung. Dies zeigt eine im letzten Jahr publizierte Studie über Skigebiete in Österreich, die Bruno Abegg vom Institut für Tourismus- und Freizeitforschung mitverfasste.

  • Abegg, Bruno; Luthe, Tobias (2013) : Neue Energie für den alpinen Tourismus In: Bieger, Thomas; Beritelli, Pietro; Laesser, Christian (Hg.): Nachhaltigkeit im alpinen Tourismus: Berlin: Erich Schmidt Verlag (Schweizer Jahrbuch für Tourismus), S. 1-12

    Abstract: Energie ist eines der beherrschenden Themen unserer Zeit. In der angewandten Forschung und der wissenschaftlichen Literatur zum alpinen Tourismus findet dieses Thema aber noch kaum Widerhall. Dabei ist die Energiewende – nicht zuletzt in Kombination mit dem Klimawandel – auch für den alpinen Tourismus von eminenter Bedeutung. Grundsätzlich kann zwischen einer eher technischen (Energieeffizienz, erneuerbare Energien, Emissionsbilanzierung etc.) und einer eher strategischen Diskussionsebene unterschieden werden (nachhaltige Entwicklung, qualitative Wachstumsmodelle/low carbon economy, Investitionen und Finanzierung). Der Titel des Beitrags kann und soll also durchaus in einem doppelten Sinne verstanden werden. Im Vordergrund steht eine methodisch-konzeptionelle Auseinandersetzung mit dem Themenbereich „Energie und (alpiner) Tourismus“ als komplexes Mensch-Umwelt System. Leitend ist die Fragestellung, wie die Erfordernisse der Energiewende und des Klimaschutzes in die alpine Tourismusforschung integriert werden können, welche Chancen diese Integration für den alpinen Tourismus bedeuten könnten, und wie die Forschung mit systemanalytischen und transdisziplinären Methoden einen wichtigen Beitrag zur Umsetzung leisten kann.

  • Aebli, Annika (2019): Damit Gäste spielend zu Stammgästen. In: HTR Hotel-Revue (23), S. 20-21

    Abstract: Gamication heisst mehr als «nur spielen», wie eine aktuelle Studie belegt. In Laax sorgen spielerische Elemente schon länger für ein starkes Gäste-Engagement

  • Aebli, Annika (2019): Tourists' motives for gamified technology use. In: Annals of Tourism Research (78). Available online at https://doi-org.ezproxy.fhgr.ch/10.1016/j.annals.2019.102753, last checked on 14.04.2020

     

    Abstract: Game-related technologies have been discussed as a promising means for tourists' co-creation of meaningful experiences. However, little is known about tourists' underlying motivations for using gamified technologies. This study explores tourists' motives for engaging with gamified technology during a pleasure vacation. By employing a qualitative laddering technique based on the rationale of the means-end chain analysis, this study explores tourists' desired end values in using gamified features on a destination-related mobile app. The results show that gamified features help tourists to achieve several superior motivational goals and foster their interactions within the vacation destination. The findings of this study contribute to the understanding of motivational affordances of gamified technology and the underlying causality of why people use gamified technology.

  • Aebli, Annika; Beier, Michael; Früh, Sebastian; Wagner, Kerstin (2017): Crowdfunding im Tourismus. Analyse der Tourismuskategorien auf 100-days.net. Forschungsbericht der HTW Chur. Chur
  • Aebli, Annika; Beier, Michael; Früh, Sebastian; Wagner, Kerstin (2017): Hemmnisse bei der Umsetzung von Crowdfunding-Projekten im Tourismus. Forschungsbericht der HTW Chur. Chur
  • Aebli, Annika (2017) : Touristische Nutzung Mobiler Dienste zur Information und Kommunikation. Eine Sommergäste-Befragung in Alpinen Destinationen des Kantons Graubünden, Schweiz In: Landvogt, Markus; Brysch, Armin A.; Gardini, Marco A. (Hg.): Tourismus - E-Tourismus - M-Tourismus: Herausforderungen und Trends der Digitalisierung im Tourismus: 19. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Tourismuswissenschaft (DGT) 2015: Kempten: Berlin: Erich Schmidt Verlag (Schriften zu Tourismus und Freizeit), S. 169-179. Available online at https://www.esv-campus.de/ce/tourismus-e-tourismus-m-tourismus/ebook.html, last checked on 06.03.2020
  • Aebli, Annika (2017) : Mobile App Use Behaviour of Tourism Destination Visitor. An Investigation of Sought Gratifications and Actual Use Behaviours In: Kalbaska, Nadzeya; Ge, Jing; Murphy, Jamie; Sigala, Marianna (Hg.): PhD Workshop Research Proposals: ENTER2017 eTourism Conference: Rome, 24. - 26. Januar. International Federation for IT and Travel & Tourism: Lugano: Università della Svizzera italiana, S. 125-129. Available online at https://www.ifitt.org/enter2017/, last checked on 27.03.2020

     

    Abstract: Mobile apps provide tourism destinations with features to offer personalised services to their guests. Although the relevance of mobile apps for travels is indisputable, it remains unclear what motivates tourists to use mobile apps during holiday. This study contributes to the theory of uses & gratifications (U&Gs) and the theory of reasoned action (TRA) by investigating tourists’ actual use behaviours of a mobile destination app. The research findings are expected to help tourism destinations offer the right mobile app features to their different target groups.

  • Aeschlimann, Lukas Fabian; Berweger, Yves Robin; Wittmer, Andreas (2021): Überblick über neue Antriebssysteme und Technologien von Flugzeugen. Zürich: Dike Verlag (CFAC - Schriften zur Luftfahrt)

    Abstract: Die Luftfahrt trägt 2 bis 3 Prozent am globalen CO2-Ausstoss durch die Verbrennung von fossilen Treibstoffen bei. Der Klimawandel, steigende Rohölpreise und CO2-Kompensationen drängen die Aviatik zu technischen Veränderungen. Diese Arbeit setzt sich mit der Analyse neuer Antriebssysteme und Technologien auseinander. Sie analysiert die aktuell verbauten Technologien, leitet daraus verschiedene Baselines ab und vergleicht diese mit den neuesten Technologien. Mittels einer Multi-Criteria-Decision-Analyse werden die Antriebssysteme auf ihr Marktpotential hin bewertet. Dabei werden ökonomische, ökologische, technische, soziale und politische Faktoren aus der Perspektive von drei Anspruchsgruppen berücksichtigt: Fluggesellschaften, Flugzeug- und Triebwerkshersteller. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Varianten «Super-conducting motors and generators», «Hybrid electric parallel» und «Hybrid electric partial» die grössten Chancen haben, sich im Markt durchzusetzen.

  • Albertin, Robert; Bottoni, Noëlle; Hörburger, Norbert (2020): Bauen für den Tourismus:. Menschen aus unterschiedlichen Disziplinen sind gefragt. In: Wissensplatz (2), S. 16-18. Available online at https://www.fhgr.ch/fhgr/medien-und-oeffentlichkeit/publikationen/wissensplatz/september-2020/, last checked on 10.09.2020

     

    Abstract: Die Entwicklung neuer und die Erweiterung bestehender Hotels sind komplexe Aufgaben, in die zahlreiche Fachleute involviert sind. Nur durch die enge Zusammenarbeit von Menschen aus unterschiedlichen Wissensgebieten sind nachhaltig erfolgreiche Hotelprojekte möglich. Architektur- und Tourismus-Studierende der Fachhochschule Graubünden haben in einer interdisziplinären Semesterarbeit für die Belvédère Hotels in Scuol ein Hotelkonzept entwickelt und dabei wertvolle Erfahrungen gesammelt.

  • Ammann, Matthias; Bartl, Daniel; Beritelli, Pietro; Demaj, Labinot; Grand, Simon; Laesser, Christian; Reinhold, Stephan; Rüegg-Stürm, Johannes; Schedler, Kuno; Scherer, Roland; Sonderegger, Roger W.; Stücheli-Herlach, Peter; Tuckermann, Harald; Zumbusch, Kristina; Zwicker-Schwarm, Daniel; Wittmer, Andreas (2015): IMPacts: Wirkung. St. Gallen
  • Anderegg, Roland; Gressbach, Christian; Walser, Roger (2018) : Erfolgsfaktoren für Themendestinationen. Die Plattform „Herbert" als Beispiel für Mountainbike-Tourismus in Graubünden In: Bieger, Thomas; Beritelli, Pietro; Laesser, Christian (Hg.): Wettbewerb und Digitalisierung im alpinen Tourismus: Berlin: Erich Schmidt Verlag (Schweizer Jahrbuch für Tourismus), S. 89-101
  • Anderegg, Roland; Merkle, Thorsten (2020): ‚Herbert-Bike’. Developing an innovative platform for Mountain Bike Tourism in Switzerland. Teaching case study (The case centre)

    Abstract: Tourism in rural and alpine Switzerland, a classical winter sport and ski destination, suffers from seasonality (Giachino, Truant, & Bonadonna, 2019). One way for many regions to overcome adverse aspects of seasonality is to diversify their offering and extend the customer base, with Mountain Biking being one such offering. The canton of Grisons is a leading mountain biking destination, but also faces competition from other regions, both within Switzerland and abroad. The case discusses the development of an innovative Mountain Bike Tourism distribution platform called 'Herbert'. Herbert is a tool helping tourism providers in the Swiss canton of Grisons market their offerings to the distinct target segment of Mountain Bikers. The case describes the platform's business model as well as its uniqueness. Whilst its benefits are discussed, the case also considers shortcomings of the platform. Case study questions then allow contextualizing 'Herbert' in light of current issues in tourism Destination Management.

  • Arn, Patric (2021) : Wer kocht denn da? . Blog (FHGR Blog) . Available online at https://blog.fhgr.ch/blog/wer-kocht-denn-da/ , last checked on 19.11.2021

     

    Abstract: Herkules kämpfte gemäss griechischer Mythologie gegen das vielköpfige Ungeheuer Hydra. Immer wenn Hydra einen Kopf verlor, wuchsen ihr zwei neue nach. So fühlt sich aktuell wohl auch die Schweizer Gastronomie; auch sie scheint gegen eine Hydra anzukämpfen.

  • Balvanera, Patricia; Daw, Tim M.; Gardner, Toby A.; Martin-Lopez, Berta; Norström, Albert V.; Ifejika Speranza, Chinwe; Spierenburg, Marja; Bennett, Elena M.; Farfan, Michelle; Hamann, Maike; Kittinger, John N.; Luthe, Tobias; Maass, Manuel; Peterson, Garry D.; Perez-Verdin, Gustavo (2017): Key features for more successful place-based sustainability research on social-ecological systems. A Programme on Ecosystem Change and Society (PECS) perspective. In: Ecology and Society 22 (1). Available online at https://www.ecologyandsociety.org/vol22/iss1/art14/, last checked on 06.03.2020

     

    Abstract: The emerging discipline of sustainability science is focused explicitly on the dynamic interactions between nature and society and is committed to research that spans multiple scales and can support transitions toward greater sustainability. Because a growing body of place-based social-ecological sustainability research (PBSESR) has emerged in recent decades, there is a growing need to understand better how to maximize the effectiveness of this work. The Programme on Ecosystem Change and Society (PECS) provides a unique opportunity for synthesizing insights gained from this research community on key features that may contribute to the relative success of PBSESR. We surveyed the leaders of PECS-affiliated projects using a combination of open, closed, and semistructured questions to identify which features of a research project are perceived to contribute to successful research design and implementation. We assessed six types of research features: problem orientation, research team, and contextual, conceptual, methodological, and evaluative features. We examined the desirable and undesirable aspects of each feature, the enabling factors and obstacles associated with project implementation, and asked respondents to assess the performance of their own projects in relation to these features. Responses were obtained from 25 projects working in 42 social-ecological study cases within 25 countries. Factors that contribute to the overall success of PBSESR included: explicitly addressing integrated social-ecological systems; a focus on solution- and transformation-oriented research; adaptation of studies to their local context; trusted, long-term, and frequent engagement with stakeholders and partners; and an early definition of the purpose and scope of research. Factors that hindered the success of PBSESR included: the complexities inherent to social-ecological systems, the imposition of particular epistemologies and methods on the wider research group, the need for long periods of time to initiate and conduct this kind of research, and power asymmetries both within the research team and among stakeholders. In the self-assessment exercise, performance relating to team and context-related features was ranked higher than performance relating to methodological, evaluation, and problem orientation features. We discuss how these insights are relevant for balancing place-based and global perspectives in sustainability science, fostering more rapid progress toward inter- and transdisciplinary integration, redefining and measuring the success of PBSESR, and facing the challenges of academic and research funding institutions. These results highlight the valuable opportunity that the PECS community provides in helping build a community of practice for PBSESR.

  • Bartels, Stéphanie (2020) : Willkommen in der Welt des Service Design . Blog (Studentenfutter) . Available online at https://www.suedostschweiz.ch/blogs/studentenfutter/2020-03-31/willkommen-in-der-welt-des-service-design , last checked on 19.02.2021

     

    Abstract: Unsere Welt wird immer komplexer, wir verwenden Dienstleistungen, die wir nicht mehr im Detail verstehen (z.B. der Prozess hinter dem E-Banking).

  • Bartels, Stéphanie (2020) : Will­kom­men in der Welt des Service Design . Blog (FHGR Blog) . Available online at https://blog.fhgr.ch/blog/willkommen-in-der-welt-des-service-design/ , last checked on 22.02.2021

     

    Abstract: Unsere Welt wird immer komplexer, wir verwenden Dienstleistungen, die wir nicht mehr im Detail verstehen (z.B. der Prozess hinter dem E-Banking).

  • Baumgartner, Christian (2017): Bereit für den nachhaltigen Tourismus. In: Wissensplatz (1), S. 24-25. Available online at https://www.fhgr.ch/fhgr/medien-und-oeffentlichkeit/publikationen/wissensplatz/februar-2017/, last checked on 07.12.2018

     

    Abstract: Was haben die Verantwortlichen für Community Based Tourism in Kirgistan, die Leiterinnen und Leiter von Eco-Lodges in Afrikas grösstem Schutzgebiet KAZA in Angola, Botswana, Namibia, Sambia und Simbabwe gemeinsam mit der Corporate-Social-Responsibility-Beauftragten eines Schweizer Reiseveranstalters, dem Koordinator des alpinen Netzwerks der Bergsteigerdörfer oder auch einer Tourismusexpertin der Entwicklungszusammenarbeit, die touristische Projekte in Marokko umsetzt?

  • Baumgartner, Christian; Gertschen, Alex (2020) : Tou­ris­mus muss nach­hal­ti­ger werden . Blog (FHGR Blog) . Available online at https://blog.fhgr.ch/blog/tourismus-muss-nachhaltiger-werden/ , last checked on 19.02.2021

     

    Abstract: Der Tourismus hat sich so rasant entwickelt wie kaum ein anderer Wirtschaftszweig.

  • Baumgartner, Christian (2017) : Vor­be­rei­tun­gen zum neuen Tou­ris­mus-Major laufen . Blog (FHGR Blog) . Available online at https://blog.fhgr.ch/blog/nachhaltiges-tourismusstudium/ , last checked on 19.03.2021

     

    Abstract: Was haben die Verantwortlichen für Community Based Tourism in Kirgistan, die Leiterinnen und Leiter von Eco-Lodges in Afrikas grösstem Schutzgebiet KAZA in Angola, Botswana, Namibia, Sambia und Simbabwe gemeinsam mit der CSR-Beauftragten eines Schweizer Reiseveranstalters, dem Koordinator des alpinen Netzwerks der Bergsteigerdörfer oder auch einer Tourismusexpertin der Entwicklungszusammenarbeit, die touristische Projekte in Marokko umsetzt?

  • Baumgartner, Christian (2022) : Kli­ma­neu­tra­le De­sti­na­tio­nen in Grau­bün­den . Blog (FHGR Blog) . Available online at https://blog.fhgr.ch/blog/klimaneutrale-destinationen-in-graubuenden/ , last checked on 30.03.2022

     

    Abstract: Der Klimawandel geht alle etwas an. Folglich gilt dieses Phänomen auch als eine der grössten gesellschaftlichen Herausforderungen, für welche gemeinsam nach Lösungen gesucht werden muss. Die Schweizer Regierung hat Netto-Null für 2050 beschlossen. Doch was bedeutet das für das Reisen?

  • Baumgartner, Christian (2022) : Klimaneutrale Destinationen in Graubünden . Blog (Studentenfutter) . Available online at https://www.suedostschweiz.ch/blogs/studentenfutter/klimaneutrale-destinationen-in-graubuenden , last checked on 30.03.2022

     

    Abstract: Der Klimawandel geht alle etwas an. Folglich gilt dieses Phänomen auch als eine der grössten gesellschaftlichen Herausforderungen, für welche gemeinsam nach Lösungen gesucht werden muss. Die Schweizer Regierung hat Netto-Null für 2050 beschlossen. Doch was bedeutet das für das Reisen?

  • Baur, Patrick; Hediger, Werner; Ketterer Bonnelame, Lea; Siegrist, Dominik; Voll, Frieder (2016): Wertschöpfungseffekte von Schweizer Pärken. Die Projekte "Prototyp Graubünden" und "Value_Nat_Cult Schweiz". In: N+L Inside (1), S. 25-28. Available online at https://kbnl.ch/aktuel/n-l-inside/aeltere-ausgaben-inside/, last checked on 05.06.2020
  • Beier, Michael; Aebli, Annika (2016) : Who Uses Mobile Apps Frequently on Vacation?. Evidence from Tourism in Switzerland In: Inversini, Alessandro; Schegg, Roland (Hg.): Information and communication technologies in tourism 2016: Proceedings: ENTER2016: Bilbao, 2. - 5. Februar: Cham; Heidelberg; New York, NY; Dordrecht; London: Springer, S. 549-562. Available online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-28231-2_40, last checked on 25.06.2020

     

    Abstract: Mobile applications which are installed and executed on smartphones (so called “mobile apps”) are currently an intensively debated topic in tourism. Mobile apps provide various potentials for applications in the industry as they enable tourism organizations to provide better services to their customers. Also, they allow tourists special travel experiences which significantly add value to their travel activities. Using a survey of 1562 tourists in Switzerland we analyse influences of five different person-related factors on tourist’s propensity for frequent use of mobile apps on their vacation. Our results show that the general propensity to use internet on holidays corresponds with the propensity to use mobile apps on vacation. In contrast, age and a foreign origin of tourists are negatively related to the propensity to use mobile apps on vacation.

  • Bergamin, Domenico; Gressbach, Christian (2016): Natureisfeld Davos. Gäste - und Leistungsträgerbefragung. Chur (ITF Forschungsberichte / ITF Working Papers)
  • Bergamin, Domenico; Studer, Martin (2015): Massgeschneiderte online buchbare Angebote für Gruppenreisen für den Kanton Graubünden (Einblicke in die Forschung). Available online at https://www.fhgr.ch/fileadmin/publikationen/forschungsbericht/fhgr-Einblicke_in_die_Forschung_2015.pdf, last checked on 09.04.2021

     

    Abstract: Jede fünfte Person in der Schweiz ist Mitglied in einem Sportverein, von welchen 90 Prozent einmal pro Jahr mindestens eine Vereinsreise unternehmen. Obwohl Reisen vermehrt online gebucht werden, existiert noch kein den Ansprüchen der Zielgruppe gerecht werdendes Online-Buchungstool. das massgeschneiderte und individuell zusammensetzbare Gruppenreisen in Echtzeit anbietet und direkt buchbar macht. Diese Marktlücke möchte Graubünden Ferien mit vorliegendem Projekt schliessen.

  • Beritelli, Pietro; Wittmer, Andreas (2007) : Business travel in Stockholm In: Clarke, Alan: At Home in the Destination: The Aladdin Platform: Stuttgart: Fraunhofer IRB Verlag, S. 29-48
  • Beritelli, Pietro; Riklin, Thomas; Wittmer, Andreas (2007) : Aladdin: A Business Model for Success In: Clarke, Alan: At Home in the Destination: The Aladdin Platform: Stuttgart: Fraunhofer IRB Verlag, S. 140-147
  • Beritelli, Pietro; Bieger, Thomas; Laesser, Christian; Wittmer, Andreas (2015) : Challenging ‘Common Knowledge’ in Tourism. A Partial Polemic In: Pechlaner, Harald; Smeral, Egon (Hg.): Tourism and Leisure: Current Issues and Perspectives of Development: Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, S. 22-38. Available online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-06660-4_2, last checked on 29.10.2021

     

    Abstract: Tourism research as well as practice is very heterogeneous, due to its different cultural roots and dominant business patterns. Despite this heterogeneity, dominant intellectual avenues in a number of domains have emerged. As a result, we today are essentially stuck in a sort of trenches. In our paper, we try to identify some of those intellectual trenches and call for/ propose ways to get out of them. They include, among others, topics related to consumer behaviour, destination management, and sustainable tourism. Although we try to provide evidence for our claims, we might appear polemic at times, as we intend to provide contentious arguments about sometimes very controversial topics.

  • Beritelli, Pietro; Laesser, Christian; Wittmer, Andreas (2012) : DMOs bridging structural holes in destination networks. A perspective based on actor's networks: 62nd AIEST Conference: International Association of Scientific Experts in Tourism Conference: Khon Kaen, Thailand, 26.-30. August

    Abstract: One of the main functions of Destination Management Organizations (DMO) in community-type of tourist destinations is to coordinate the supply network and therefore to serve as bridging organization in a fragmented and complex system of organizations, institutions and stake-holder groups. Traditional research on the roles of DMOs, including the coordinating function, builds on descriptive case studies and on the discussion of the cases at organizational/ destination level. We propose to change the perspective by analyzing the actor's level with the help of structural hole analysis of local elite networks. Thus, instead of describing the organizational role of coordination, we effectively measure the bridging value of the actors affiliated to the DMO in the network of the destination. The results of six selected destinations show that among the top four/ five bridging individuals in networks of between 13 to 42 actors, there are always not only the DMO directors but also at least one board member of the DMO. The paper concludes with further research in DMO board composition and evolution.

  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2006) : Integrierte Strategische Planung von Attraktionspunkten In: Pechlaner, Harald; Bieger, Thomas; Weiermair, Klaus (Hg.): Attraktions-Management: Führung und Steuerung von Attraktionspunkten: Wien: Linde (Management und Unternehmenskultur), S. 3-14
  • Bieger, Thomas; Laesser, Christian; Wittmer, Andreas (2006) : Perspectives of mobility in leisure and tourism. About the customer value of transport In: Weiermair, Klaus; Pechlaner, Harald; Bieger, Thomas (Hg.): Time Shift, Leisure and Tourism: Impacts of Time Allocation on Successful Products and Services: Berlin: Erich Schmidt Verlag (Leisure futures), S. 267-385
  • Bieger, Thomas; Laesser, Christian; Wittmer, Andreas (2004) : Perspectives of mobility in leisure and tourism. About the customer value of transport: Leisure Futures: 2nd Leisure Futures Conference: Bozen, 10.-12. November
  • Bieger, Thomas; Weinert, Robert; Wittmer, Andreas; Beritelli, Pietro (2005) : Building trust and identity on the Web. New IT transaction platforms to overcome psychological barriers to rent: Information and Communication Technologies in Tourism: 12th International Conference on Information and Communication Technologies in Travel and Tourism: Innsbruck, 26.-28. Januar: Wien: Springer, S. 296-305
  • Bieger, Thomas; Beritelli, Pietro; Weinert, Robert; Wittmer, Andreas (2005) : Customer benefits of ownership. The case of second homes: 34th EMAC Conference: EMAC Conference: Milan, 24. Mai
  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2006): Air transport and tourism. Perspectives and challenges for destinations, airlines and governments. In: Journal of Air Transport Management 12 (1), S. 40-46. Available online at https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2005.09.007, last checked on 22.10.2021

     

    Abstract: Air transport and tourism are interlinked. Tourism is a driving factor for and, in some cases, a stimulator of change in air transport; most notably the development of new business models such as charter airlines. On the other hand, air transport opened new destinations and tourism forms such as long-haul excursions. Here these interlinks are analyzed in a system model. For the strategic development of destinations, a clear airline policy and air access strategy seems to be necessary. For airlines an assessment and understanding of the business models of destinations is essential. By shaping the external regulative environment of air traffic, government may influence air traffic as well as tourism.

  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2007) : Perspektiven für Regionalflugplätze In: Wald, Andreas; Fay, Christoph; Gleich, Ronald (Hg.): Aviation Management: Aktuelle Herausforderungen und Trends: Berlin; Münster: LIT (Aviation Management), S. 129-143

    Abstract: Darstellung der Bedeutung und Funktion von Regionalflughäfen als "Kapillare" für Luftverkehrsnetze. Detaillierte Untersuchung von Perspektiven verschiedener Typen von Regionalflugplätzen vor dem Hintergrund des Wandels der Geschäftsmodelle von Airlines. Identifizierung einer Entwicklung hin zu einer zunehmenden Differenzierung in der Funktionalität der Regionalflugplätze. Dabei sind insebsondere das Einzugsgebiet, die Pistenlänge und Bedienungsrestriktionen für die zukünftige Position eines Flughafens entscheidend.

  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2011) : Airline Strategy. From Network Management to Business Models In: Wittmer, Andreas; Bieger, Thomas; Müller, Roland (Hg.): Aviation Systems: Management of the Integrated Aviation Value Chain: Berlin: Springer, S. 77-102

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-20080-9_5 

    Abstract: The only protectable strategic resources of an airline are the brand, the customer basis and the position at a hub. The core of Airline operations is networks and therefore network management. Different strategies rely on a different extent of network effects. The use of network effects also differentiates business models. Different types of planes lead to different concepts of airlines.

  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2011) : From the Aviation Value Chain to the Aviation System In: Wittmer, Andreas; Bieger, Thomas; Müller, Roland (Hg.): Aviation Systems: Management of the Integrated Aviation Value Chain: Berlin: Springer, S. 61-75

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-20080-9_4 

    Abstract: The aviation value chain consists of sub-industries, most importantly, aircraft manufacturers, leasing companies, airports, ground services, technical support, reservation systems, and airlines. Within this value chain there are pull and push effects at work. For example, technical push effects from aircraft manufactures or demand pull effects in form of customer requirements. Because of these interdependencies, but also due to the interrelations of the whole aviation value system with its different environmental spheres (like demand, economic environment, technical environment, and natural environment) the aviation sector ideally can be modelled with a system approach. The profitability of the different sub-industries varies and depends largely on entry barriers. Therefore, reservation system, airports and leasing companies are more profitable.

  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2007): Die Standortgunst des Flughafens Zürich in Gefahr. In: Neue Zürcher Zeitung (NZZ) 228, 2007 (Nr. 253, 31. Oktober)

    Abstract: Am 25. November werden die Bürger des Kantons Zürich über die Plafonierungsinitiative und den Gegenvorschlag der Behörden abstimmen. Die Autoren des folgenden Beitrags warnen vor der Verengung der Flughafen-Diskussion auf Lärmfragen: Wenn der Flughafen Zürich in ein zu enges Korsett gezwängt wird, ist der Schaden absehbar.

  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2009): Warum den Flughafen Zürich Parallelpisten vorwärtsbringen. Zu komplizierte Anflugverfahren schwächen die Swiss. In: Neue Zürcher Zeitung (NZZ), 2009 (Nr. 257, 5. November)

    Abstract: Auf Lärm eingeengte Debatten um den Flughafen Zürich tragen das Risiko, zum Nachteil des Standortes Schweiz in fruchtloser Abwehrhaltung zu verharren. Im Folgenden werden Wege zur Verbesserung aufgezeigt.

  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2011): Unterschätzte immaterielle wirtschaftliche Effekte von Flughäfen. In: Neue Zürcher Zeitung (NZZ), 2011 (Nr. 249, 25. Oktober)

    Abstract: Mit einer auf Fluglärm verengten Debatte wird man der Rolle des Flughafens Zürich nicht gerecht. Abgesehen von bekannten positiven Impulsen werden immaterielle Effekte eines Flughafens oft unterschätzt. Es ist eine Illusion zu glauben, die Gesellschaft von morgen könne mit virtuellen Begegnungen auskommen.

  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2013): Helvetische Luftfahrtpolitik aus einem Guss. In Zürich müssen der Flughafen und die Swiss bessern kooperieren. In: Neue Zürcher Zeitung (NZZ), 2013 (Nr. 195, 24. August)

    Abstract: Meinungsverschiedenheiten zwischen dem Flughafen Zürich und der Swiss kommen immer wieder an die Öffentlichkeit. Eine gemeinsame Kultur scheint zurzeit nicht gelebt zu werden.

  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2014): Konsequenzen des Wachstums der Golf-Carrier für Europa und die Schweiz. In: IMPacts (07)

    Abstract: Die Airlines aus dem Mittleren Osten (Emirates, Etihad, Qatar) verfolgen eine konsequente Wachstumsstrategie und dringen verstärkt in den europäischen Markt ein. Mit optimalen Rahmenbedingungen und einer idealen geographischen Lage zwischen Europa und den Wachstumsregionen in Asien könne sie zu tieferen Kosten und damit günstigeren Preisen arbeiten. Dadurch geraten europäische Airlines unter Druck.

  • Bieger, Thomas; Laesser, Christian; Wittmer, Andreas (2006) : Importance of direct flight connections between Switzerland and the Far East. A Logistic Choice Model: 10th ATRS World Conference: Air Transport Research Society World Conference: Nagoya, Japan, 26.-28. Mai

    Abstract: This paper is about the importance of purchasing criteria in intercontinental air transport as exemplified by origin and destination between Switzerland and selected destinations in the Far East. Passengers waiting to board their flights from Switzerland to Far Eastern destinations were invited to participate in a choice experiment. Subsequently, they were offered choice sets where they had to choose among two different flight tickets from Zurich to one specific destination within each set. To statistically analyse the data a variance decomposition method was performed to learn about the importance of the different purchasing criteria. The results show that for both the business and economy class passengers alike and the business and leisure travellers the most important criteria is the price, even before the direct connection, which is the second most important criteria. In comparison with transatlantic travellers, the Far East travellers value the direct flight more and the price is a somewhat less important.

  • Bieger, Thomas; Laesser, Christian; Wittmer, Andreas (2007) : The valuation of direct intercontinental flights as opposed to non-direct ones. Insights based on a hedonic apporach: 11th ATRS World Conference: Air Transport Research Society World Conference: Berkeley, USA, 21.-23. Juni

    Abstract: This paper is about valuating direct intercontinental flights as opposed to non-direct ones, taking an individual travelers' perspective. The methodology of this study is derived from a hedonic approach which tries to explain actual expenditures (in our case of air transport) by means of a number of non-divisible characteristics (origin and destination, number of stopovers, choice of travel class). The results reveal that direct flights are valued higher than non-direct ones. However, the share of this advantage in relation to other characteristics by which a flight can be valued is limited, ranging from 15 to 20 per cent (in the context of travel in economy class; ceteris paribus) to less than 10 per cent (in the context of travel in business class; ceteris paribus). In contrast, and to put those numbers into perspective, choosing business class (instead of economy) adds 240% to an economy air fare (ceteris paribus).

  • Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas; Boetsch, Tina (2009) : Customer value as a framework for analyzing customer services. The airline industry as a case: 13th ATRS World Conference: Air Transport Research Society World Conference: Abu Dhabi, 27.-30. Juli

    Abstract: With the growth in demand for long haul air transport services and the increased competition especially for high yield passengers a new focus on service quality emerged. This paper looks into the importance of specific service elements for customers by applying a customer value based analyses. By applying choice based conjoint analysis customer value drivers as well as the value contribution of service elements are identified. By this the paper contributes to the deeper understanding of requirements and needs of business class passengers. Seat comfort and "hard" service factors play the most important role. The biggest differences in customer value evaluation between passengers from different continents and thereby cultures can be found in the evaluation of the "soft" factor airline brand. Conclusions about the use of con-joint analyses as well as practical implications for investments into the service product of air-lines are drawn.

  • Birk, Udo (2018): Gesichtserkennung statt PIN?. Wissensgenerator. In: Südostschweiz, 2018 (Nr. 54, 6. März)
  • Boetsch, Tina; Bieger, Thomas; Wittmer, Andreas (2011): A Customer-Value Framework for Analyzing Airline Services. In: Transportation Journal 50 (3), S. 251-270. Available online at https://doi.org/10.5325/transportationj.50.3.0251, last checked on 22.10.2021

     

    Abstract: A renewed interest in airline service quality has emerged as a result of ongoing growth of long-haul services and competition for high-yield passengers. This article focuses on the importance of specific service elements for business-class travelers. Customer-value drivers are identified based on expert interviews and the existing literature. The customer-value drivers are analyzed by applying choice-based conjoint analysis and evaluated according to customer segments. The results show that emotional values such as the airline brand play a more important role than other factors such as price, product features, service quality, and journey time.

  • Boksberger, Philipp; Müller, Roland; Wittmer, Andreas (2021) : The Holy Grail of Aviation. Risk, Safety and Security In: Wittmer, Andreas; Bieger, Thomas; Müller, Roland (Hg.): Aviation Systems: Management of the Integrated Aviation Value Chain: Second Edition: Berlin: Springer (Classroom Companion: Business), S. 335-354. Available online at https://doi.org/10.1007/978-3-030-79549-8_11, last checked on 22.10.2021

     

    Abstract: Risk, safety and security are vital structural conditions to conduct safe and smooth air transportation. The concept of risk is multidimensional and its perception differs among passengers. To ensure the safety and security in aviation, measures are set up on global, regional and local scales. This chapter presents new approaches in the aviation system that manage risk, safety and security. On a regulatory level, safety management systems (SMS) are mandated by ICAO for all players within the aviation industry. However, an SMS needs to be accompanied by a safety culture that embraces the values needed for the SMS to succeed in identifying and rectifying problems. Therefore, important aspects surrounding an encouraging safety culture need to be considered.