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  • Deflorin, Patricia; Scherrer, Maike; Schillo, Katrin (2021): The influence of IIoT on manufacturing network coordination. In: Journal of Manufacturing Technology Management ahead-of-print. Online verfügbar unter https://doi.org/10.1108/JMTM-09-2019-0346, zuletzt geprüft am 07.05.2021

     

    Abstract: Purpose: The coordination of a manufacturing network is a challenging task and may be contingent upon the manufacturing environment. The purpose of this paper is to analyse how industrial Internet of Things (IIoT) and manufacturing network coordination relate. Design/methodology/approach: Based on a single case study, the paper at hand provides insights on IIoT enablers and the relationship to manufacturing coordination mechanism. The data sample is based on 15 group interviews with overall eight employees from headquarters and business units. Findings: The derived results show that the IIoT enablers (digital technologies, connectivity, data, capabilities and management) are highly related to the manufacturing network coordination mechanism. The results indicate that IIoT initiatives and manufacturing network coordination should be designed to support each other. Originality/value: The implementation if IIoT initiatives is often analysed in isolation without considering the manufacturing network and more specifically the manufacturing network coordination mechanism. The results highlight how the implementation of IIoT initiatives may act as trigger to adapt formal manufacturing network coordination mechanism.

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  • Deflorin, Patricia; Scherrer, Maike; Schillo, Katrin; Ziltener, Andreas (2019): Manufacturing network coordination in the digital age. 26th EurOMA Conference. European Operations Management Association. Helsinki, 19. Juni, 2019

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  • Haller-Rupf, Barbara; Schillo, Katrin; Arlt, Wolfgang; Rupf, Reto (2019) : Chinese guests in alpine destinations: what are they looking for?. A case study from Switzerland regarding product preferences and leandscape perception In: Pröbstl, Ulrike; Richins, Harold; Türk, Stefan (Hg.): Winter tourism: trends and challenges: Wallingford, Oxfordshire: CABI, S. 257-275

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  • Haller-Rupf, Barbara; Schillo, Katrin (2017): ‚China Inbound Service‘. Ein Ansatz, die Wertschöpfung mit chinesischen Gästen in den alpinen Destinationen zu halten. In: Zeitschrift für Tourismuswissenschaft 9, S. 339-356. Online verfügbar unter https://doi.org/10.1515/tw-2017-0019, zuletzt geprüft am 03.04.2020

     

    Abstract: Der chinesische Outbound-Tourismus bietet Destinationen im alpinen Raum viel Potenzial und stellt sie gleichzeitig vor große Herausforderungen. Es stellt sich die Frage, mit welchem Produkt- und Dienstleitungsangebot und mit welcher Organisationsform die Wertschöpfung in den Destinationen gesteigert werden kann. Im vorliegenden Projekt ‚China Inbound Service‘ werden die mittels Kundenbefragung vor Ort sowie Experten- und Fokusgruppengesprächen gewonnenen Erkenntnisse zu Reiseerwartungen und -verhalten chinesischer FIT-Gäste analysiert. Dabei zeigt sich, dass Gäste, die wiederholt nach Europa kommen, länger in einer Destination bleiben, um Aktivitäten wie Skifahren oder Naturerlebnisse zu genießen. Zudem wurden Instrumente zur Qualitätssteigerung von touristischen Leistungen sowie zur destinationsübergreifenden Angebotsbündelung aller Leistungsträger entworfen.

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  • Haller-Rupf, Barbara; Schillo, Katrin (2017): «China Inbound Service». Ein Ansatz, die Wertschöpfung mit chinesischen Gästen in den alpinen Destinationen zu halten. Unter Mitarbeit von Tanja Bügler, Petra Furrer und Fabienne Schläppi. Chur (ITF Forschungsberichte / ITF Working Papers)

     

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  • Scherrer, Maike; Deflorin, Patricia; Schillo, Katrin; Ziltener, Andreas (2017): Business Model Innovation triggered by Industry 4.0. Spring Servitization Conference SSC. The Advanced Services Group. Luzern, 15. - 17. Mai, 2017. Online verfügbar unter https://ssrn.com/abstract=3090867, zuletzt geprüft am 03.04.2020

     

    Abstract: Purpose: Technologies related to industrial internet/industry 4.0 may have a huge potential to generate new value. We argue that in order to fully explore and exploit the potential of those technologies, the concept of business models needs to be applied. Design/Methodology/Approach: We apply an explorative research approach based on case study analysis. We analyse four examples of business model innovation in order to understand how technologies can be explored and exploited by means of business model innovation. Findings: It is essential to explore and exploit new technologies. Business model innovation without the adoption of new technologies affects the business model outcome negatively. Originality/Value: Connectivity is central to industrial internet/industry 4.0. Hence, it needs to be included into the business model decomposition. In addition, the analysis shows the interdependencies between the different dimensions and thus, enhances transparency.

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  • Hauser, Christian; Derungs, Curdin; Schillo, Katrin; Wellinger, Dario (2016): Evaluierung der Bundeszuwendungen an die deutschen Auslandshandelskammern, Delegationen und Repräsentanzen (AHKs). Schlussbericht. Unter Mitarbeit von Julie Cartwright, Julia Gathen, Adrian Karl, Florian Meinfelder und Silke Zöllner. Chur. Online verfügbar unter https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Publikationen/Studien/schlussbericht-zur-evaluierung-bundeszuwendungen-an-ahks.html, zuletzt geprüft am 18.05.2020

     

    Abstract: Der vorliegende Schlussbericht stellt die Ergebnisse der Evaluierung der Bundeszuwendungen an die deutschen Auslandshandelskammern, Delegationen und Repräsentanzen (AHKs) dar. Basierend auf einem wissenschaftlich fundierten Konzept eines indikatorengestützten Evaluierungssystems (Evaluierungskonzept in Kapitel 2) wird eine eingehende Ex-post-Evaluierung der Zuwendung an die AHKs vorgenommen (Kapitel 5). Darüber hinaus wird ein Konzept für eine begleitende Erfolgskontrolle entwickelt (Kapitel 6) und eine Ex-ante-Evaluierung im Sinne eines strategischen Audits durchgeführt (Kapitel 7). Auf der Basis der Gesamtergebnisse werden abschließend Handlungsempfehlungen für die zukünftige Gestaltung der Bundeszuwendung an die AHKs abgeleitet (Kapitel 8).

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  • Schillo, Katrin (2016): Innovationsunterstützung für Technologieunternehmen. In: Wissensplatz, S. 24-25. Online verfügbar unter https://www.fhgr.ch/fhgr/medien-und-oeffentlichkeit/publikationen/wissensplatz/februar-2016/, zuletzt geprüft am 24.01.2019

     

    Abstract: Die Schweiz zählt zu den innovativsten Ländern weltweit. Trotz ihrer technologischen Kompetenz stehen aber auch Schweizer Technologieunternehmen vor der Herausforderung, sich in begrenzten Marktsegmenten und in Abhängigkeit von bestehenden Märkten zu behaupten und Wachstumspotenziale auszuschöpfen. Insbesondere kleinen und mittleren Unternehmen (KMU) mangelt es an Ressourcen, Netzwerken und Marktkenntnissen, um diese Aufgabe zu bewältigen. Ein Team der HTW Chur sowie der Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW hat sich die Frage gestellt, mit welchen Methoden und Instrumenten diese Unternehmen unterstützt werden können.

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  • Deflorin, Patricia; Scherrer, Maike; Schillo, Katrin (2015): Accommodating supply chain complexity. 22nd EurOMA Conference. European Operations Management Association. Neuchâtel, 28. Juni – 1. Juli, 2015

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  • Nieffer, Ruth; Schillo, Katrin (2015): Lehre und Forschung: «Eine spannende Kombination». In: Wissensplatz, S. 28-29. Online verfügbar unter https://www.fhgr.ch/fhgr/medien-und-oeffentlichkeit/publikationen/wissensplatz/september-2015/, zuletzt geprüft am 24.01.2019

     

    Abstract: Katrin Schillo, promovierte Wirtschaftswissenschaftlerin, und Ruth Nieffer, Soziologin, arbeiten beide am Schweizerischen Institut für Entrepreneurship SIFE. Als Dozentinnen und Wissenschaftlerinnen haben sie die gleichen Aufgaben, fachlich kommen sie jedoch aus unterschiedlichen Wissensdisziplinen.

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  • Scherrer, Maike; Deflorin, Patricia; Schillo, Katrin (2014): Knowledge transfer barriers in manufacturing networks. Knowledge Transfer and Cultural Diversity in MNC. Neuchâtel, 1. - 2. Juli, 2014

    Abstract: Knowledge transfer within a manufacturing network is challenging. However, to unlock the potential of internationally dispersed networks, knowledge transfer is crucial. We add to literature as we not only focus on the coordination mechanism needed to coordinate a network but enhance the framework with plant management behaviour. Based on social-psychological theories we analyse what hinders or enhances knowledge transfer within a manufacturing network. Finally, we present a conceptual framework of manufacturing network coordination which combines macro (coordination mechanism) and micro level (knowledge sharing behaviour) research. In addition, we discuss which results are contradicting, depending on operations management or social psychological theory perspective.

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  • Scherrer, Maike; Deflorin, Patricia; Schillo, Katrin (2014): Understanding intra-manufacturing network coordination: learnings from complex adaptive systems. 21st EurOMA Conference. European Operations Management Association. Palermo, 24. Juni, 2014

    Abstract: The coordination of intra-manufacturing networks is a challenging task. Mechanisms to coordinate a manufacturing network are often discussed in isolation and are not put into a broader context to understand its influence on the intra-manufacturing network. Casestudy based, we discuss the challenges global production managers face in their aim to unlock the potential of the manufacturing network. We argue that manufacturing networks need to be analysed as complex adaptive systems (CAS). It is our aim to show how the understanding of CAS helps to describe the challenges of manufacturing network coordination.

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  • Scherrer, Maike; Deflorin, Patricia; Schillo, Katrin (2014): Unlocking the potential of intra-company networks: the effect of complexity. ISBE Conference. Institute for Small Business and Entrepreneurship. Manchester, 5. - 6. November, 2014

    Abstract: Objectives: The objective of this paper is to analyse what complexity drivers exist in manufacturing networks, how they affect strategic goal fulfilment and how the complexity drivers can be reduced by manufacturing network configuration and coordination measures. Prior Work: Supply chain complexity has been studied on supply network, a two-stage supply chain or a single manufacturing plant (de Leeuw et al., 2013). Various literatures highlight the items defining manufacturing networks but do not link it to complexity. Approach: Using data from a single case study, we first introduce a framework enabling the analysis of the multi-dimensional characteristic of complexity in manufacturing networks. We then use the introduced framework to analyse the case study data and derive hypotheses, serving as basis for further research. Results: Manufacturing networks are influenced by internal and external complexity drivers. To reduce these complexity drivers, mainly manufacturing network coordination measures, such as a higher degree of standardisation, a lower degree of centralisation, or increased flows of resources, information and knowledge can be implemented. We also found some manufacturing network configuration measures, such as a higher proximity to suppliers, but since a change in the network configuration requires time and big changes in the network, configuration measures are only useful in a long time perspective. Implications: Internal complexity drivers can be reduced by changes in the manufacturing network configuration and coordination, while external complexity drivers cannot be reduced by changes in the network. The analysis which complexity drivers influence which strategic goals and the corresponding values help to decide which measures need to be implemented first do reach the highest possible complexity decrease. Value: A higher level of transparency allows better managing complexity. For academics, the results show how strategic goals, complexity drivers and manufacturing network configuration and coordination are linked and influence each other. For practitioners, the provided transparency shows where complexity can be reduced by manufacturing network configuration and coordination and with which measures additional complexity can be avoided.

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  • Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin (2013): Remote control of foreign subsidiaries. A transaction cost analysis of virtual expatriation. In: European Journal of International Management 7, S. 623-645. DOI: 10.1504/EJIM.2013.057114

    DOI: https://doi.org/10.1504/EJIM.2013.057114 

    Abstract: Virtual expatriations are characterised by the spatial and psychic separation of private and professional life. While virtual expatriates are physically located at the headquarters, from an organisational and operational point of view, they belong to the foreign subsidiary. In this study, the use of virtual expatriations as a control mechanism in MNCs is analysed. Based on transaction cost theory, three research hypotheses are developed and tested on 172 MNCs in the BRICS countries (Brazil, Russia, India, China, and South Africa). The study shows that the frequency of interactions between the headquarters and subsidiary, as well as the asset specificity of the latter, has a significant influence on the use of virtual expatriation. On the contrary, this instrument of remote control of foreign subsidiaries is not affected by the uncertainty of transactions.

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  • Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin (2011): Virtual delegation across borders. A knowledge-based perspective. In: European Management Journal 29, S. 1-10. Online verfügbar unter doi.org/10.1016/j.emj.2010.08.002, zuletzt geprüft am 08.01.2021

     

    Abstract: A virtual delegation is characterized by the spatial and psychic separation of private and work life. The employee is not delegated abroad, as an expatriate but instead works in the company headquarters and predominantly interacts with individuals in foreign countries. This study aims to explore whether the use of virtual delegation depends on the intensity, direction and mode of knowledge transfers between the units of a MNC. Based on the knowledge-based view, three research hypotheses are developed and tested in 255 MNCs in the BRICS countries (Brazil, Russia, India, China and South Africa). A regression analysis reveals that the use of virtual delegation depends on the intensity and the mode of knowledge transfer between headquarters and subsidiaries of a MNC. Contrary to our hypothesis, the direction of knowledge transfer has no significant influence.

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  • Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin; Rogers, Helen; Friedmann, Carina (2011): Managing and training for virtual teams in India. In: Team Performance Management 17, S. 206-223. Online verfügbar unter doi.org/10.1108/13527591111143727, zuletzt geprüft am 08.01.2021

     

    Abstract: The purpose of this study is to investigate the current and potential use of virtual teams in the Indian context., – The use of virtual styles and strategies was assessed through a series of questionnaires, focusing on managerial aspects. The sample consisted of companies and individuals from Europe, who work on virtual assignments. The results were analysed, paying particular attention to the actual usage and potential future usage of virtual assignments., – It was found that a disparity between the actual and the potential use of virtual delegates exists. Furthermore, the increasing use of virtual delegates requires tailored intercultural training, which meets the specific demands of these delegates and the requirements of virtual teamwork. The paper goes on to discuss how traditional training can be adapted for the training of virtual assignees., – The findings have implications for both academics and practitioners, as they indicate that there is significant potential for further growth in the use of virtual assignments. In particular, the paper highlights the need for specific, dedicated training in virtual assignments, as this has a substantial impact on their success.

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  • Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin (2009) : Der virtuelle Auslandseinsatz. Neue Chancen und Herausforderungen im Personalmanagement In: Zink, Klaus J.: Personal- und Organisationsentwicklung bei der Internationalisierung von industriellen Dienstleistungen: Heidelberg: Physica-Verlag HD, S. 161-180. Online verfügbar unter doi.org/10.1007/978-3-7908-2338-7_9, zuletzt geprüft am 30.03.2021

     

    Abstract: Durch neue Formen und Möglichkeiten der Dienstleistungserbringung, den sog. „Remote Services“, wird die traditionelle Verbindung zwischen Dienstleistungsanbieter und Kunde zunehmend aufgehoben (Wünderlich et al. 2007). Während bei der klassischen Dienstleistung meist der Ort der Leistungserstellung mit der tatsächlichen Präsenz der Kunden zusammenfällt (Holtbrügge et al. 2004), können Dienstleistungen im Rahmen von „Remote Sevices“ zeitlich und räumlich losgelöst vom Kunden durchgeführt werden. Die so entstandene Flexibilisierung der weltweiten Wertschöpfungsaktivitäten hat weitreichende Folgen für die Organisationsgestaltung und bietet insbesondere im Bereich des Personalmanagements neue Chancen und Möglichkeiten. Eine dieser neuen Möglichkeiten im Personalmanagement bildet der virtuelle Auslandseinsatz. Der vorliegende Beitrag beleuchtet dieses neue Phänomen. Hierzu werden die Merkmale des virtuellen Auslandseinsatzes und dessen Herausforderungen erläutert, um abschließend Möglichkeiten zur Bewältigung dieser aufzuzeigen.

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  • Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin (2008): Intercultural training requirements for virtual assignments:. Results of an explorative empirical study. In: Human Resource Development International 11, S. 271-286. DOI: 10.1080/13678860802102575

    DOI: https://doi.org/10.1080/13678860802102575 

    Abstract: Virtual assignments are characterized by the spatial separation of private and business life. The virtual delegate lives and interacts in one culture, yet he or she works together mainly with people from another culture. Since face-to-face contacts with colleagues, customers or suppliers are reduced to a minimum, firsthand experience of foreign cultures does not take place. As a result, intercultural training becomes essential. The study suggests that virtual delegates are faced with several intercultural management problems such as different time zones and communication styles as well as language barriers. These problems are increased by the lack of face-to-face communication and common trust-building mechanisms. Intercultural training may be an instrument for overcoming these challenges. However, they have to be adapted to the specific requirements of virtual expatriates. Moreover, intercultural training should not only be offered to the virtual delegates themselves, but also to the individuals with whom they interact in the host country.

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  • Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin (2008) : Managing from a Distance. Virtual Delegation to India In: Messner, Wolfgang; Hendel, Anja; Thun, Frank (Hg.): Rightshore!: Successfully SAP(R) Projects Offshore: Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, S. 121-144

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-77288-0_8 

    Abstract: India is the leading provider of offshore IT services. The country has enjoyed large growth rates since the beginning of the offshoring development and exported IT services worth close to 8bn Dollars in 2004.2 Nowadays, the technology centers of India, such as Bangalore, deliver services for nearly all large companies around the world.

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  • Holzmüller, Hartmut H.; Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin; Schumann, Jan; Wangenheim, Florian von; Woisetschläger, David; Wünderlich, Nancy (2008) : Remote Services. Erste Forschungsansätze zur Internationalisierung von ferngesteuerten Dienstleistungen In: Moser, Reinhard: Ausländische Direktinvestitionen: Neuere Entwicklungen, Entscheidungsinstrumente und führungsrelevante Folgen: Wiesbaden: Gabler, S. 191-211. Online verfügbar unter doi.org/10.1007/978-3-8349-9626-8_9, zuletzt geprüft am 23.04.2021

     

    Abstract: In einem deutschen Friseursalon zu sitzen und von einem Starfrisör in Paris via Robotertechnik die Haare geschnitten zu bekommen, klingt heute noch wie ein fernes Zukunftsszenario. Jedoch wäre vor wenigen Jahren auch die Vorstellung, sich in einem deutschen Operationssaal von einem Arzt in Amerika operieren zu lassen, noch wie eine Zukunftsvision erschienen. Im September 2001 ist diese Vision durch eine erste transatlantische Operation jedoch ein Stück näher gerückt. Drei Ärzte entferaten von New York aus via Datenleitung mit Hilfe einer Videokonferenz und unter dem Einsatz von Operationsrobotern in Straßburg die Gallenblase einer 68-jährigen Patientin. Im B2B-Bereich sind solche Dienstleistungen in weniger spektakulärer Form mittlerweile völlig selbstverständlich und werden in vielfältiger Art und Weise eingesetzt. Musste z.B. ein Maschinenbauunternehmen zur Umrüstung einer Maschine früher einen Techniker zum jeweiligen Kunden schicken, können Umrüstung und Wartung heutzutage vielfach auch vom Stammsitz aus via Internet direkt im System des Kunden durchgeführt werden. Dies ermöglicht es dem betreuenden Techniker, innerhalb eines Tages für Kunden auf verschiedenen Kontinenten tätig zu sein. Diese Typen von Dienstleistungen sollen im Folgenden als ferngesteuerte Dienstleistungen bezeichnet werden.

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  • von Wangenheim, Florian; Holtbrügge, Dirk; Holzmüller, Hartmut H.; Wunderlich, Nancy V.; Schumann, Jan H.; Schillo, Katrin (2008) : Remote Services. Herausforderungen der Erbringung fernerbrachter Dienstleistungen In: Gatermann, Inken; Fleck, Myriam (Hg.): Technologie und Dienstleistung: Innovationen in Forschung, Wissenschaft und Unternehmen: Beiträge der 7. Dienstleistungstagung des BMBF: 7. Dienstleistungstagung des BMBF. Bundesministerium für Bildung und Forschung: Frankfurt am Main: Campus, S. 485-494

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  • Grundgreif, Daniel; Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin (2007) : Problemfelder virtueller Auslandsentsendungen. Ergebnisse einer empirischen Studie In: Holtbrügge, Dirk; Holzmüller, Hartmut H.; von Wangenheim, Florian (Hg.): Remote Services: Wiesbaden: DUV, S. 41-65

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-8350-9515-1_3 

    Abstract: Eine der wichtigsten Implikationen von Remote Services ist, dass Fach- und Führungskräfte der Muttergesellschaft nicht mehr ins Ausland entsandt werden, sondern im Heimatland verbleiben und von dort aus in Form einer virtuellen Auslandsentsendung mit Mitarbeitern, Kunden, Lieferanten und Kooperationspartnern im Gastland interagieren (vgl. den Beitrag von Holtbrügge/Schillo in diesem Band). Als virtueller Auslandsentsandter wird ein Mitarbeiter bezeichnet, „der sich physisch im Heimatland Aufhäit, jedoch vor allem mit Personen in anderen Ländern zusammenarbeitet“ (Holtbrügge/ Schillo 2006, S. 322). Weitere Kennzeichen von virtuellen Auslandsentsendungen sind die kulturelle und sprachliche Trennung sowie die hauptsächlich über elektronische Informations- und Kommunikationstechnologien verlaufende Interaktion. Darüber hinaus sind diese durch ein Weisungsrecht des virtuellen Auslandsentsandten gegenüber seinen Mitarbeitern im Ausland sowie ein Entscheidungsrecht gegenüber Kunden, Lieferanten oder Kooperationspartnern gekennzeichnet.

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  • Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin (2007): Intercultural Training for Virtual Assignments. Results of an Explorative Empirical Study. Nuremberg (LASER Discussion Papers). Online verfügbar unter http://www.laser.uni-erlangen.de/papers.php, zuletzt geprüft am 23.04.2021

     

    Abstract: Virtual assignments are characterized by the spatial separation of private and business life. The virtual delegate lives and interacts in one culture, yet he or she works together mainly with people from another culture. Since face-to-face contacts with colleagues, customers or suppliers are reduced to a minimum, firsthand experience of foreign cultures does not take place. As a result, intercultural training becomes essential. The study suggests that virtual delegates are Faced with several intercultural management problems such as different time zones and communication styles as well as language barriers. These problems are increased by the lack of face-to-face communication, and common trust-building mechanisms. Intercultural training may be an instrument for overcoming these challenges. However, they have to be adapted to the specific requirements of virtual expatriates. Moreover, intercultural training should not only be offered to the virtual delegates themselves, but also to the individuals with whom they interact in the host country.

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  • Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin (2007) : Virtuelle Auslandsentsendungen. Konzeptionelle Grundlagen, Anwendungsbeispiele und Bewertung In: Holtbrügge, Dirk; Holzmüller, Hartmut H.; von Wangenheim, Florian (Hg.): Remote Services: Wiesbaden: DUV, S. 27-37

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-8350-9515-1_2 

    Abstract: Remote Services haben nicht nur weitreichende Auswirkungen auf der Unternehmungsebene, sondern auch für die beteiligten Mitarbeiter. Besonders deutlich werden diese bei der Besetzung von Fach- und Führungspositionen im Ausland. Traditionell stehen Unternehmungen dazu drei Alternativen zur Verfügung, und zwar die Entsendung von Stammhausmitarbeitern, die Beschäftigung von lokalen Mitarbeitern und der Einsatz von Mitarbeitern aus Drittländern.

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  • Ohr, Annette; Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin; Wagner, Marcus (2007) : Remote Services in Softwareunternehmungen. Das Beispiel SAP In: Holtbrügge, Dirk; Holzmüller, Hartmut H.; von Wangenheim, Florian (Hg.): Remote Services: Wiesbaden: DUV, S. 141-167

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-8350-9515-1_8 

    Abstract: Die Bedienung einer stark ansteigenden Anzahl von nationalen und internationalen Kunden stellt erfolgreiche Unternehmungen vor besondere Herausforderungen. Um auch zukünftig ein effizientes und effektives Wirtschaften zu gewährleisten und weiterhin auf dem Weltmarkt wettbewerbsfähig zu sein, gilt es vor allem für expandierende Unternehmungen, strategische Überlegungen anzustellen, in welchen Regionen Know-how aufgebaut und verschiedene Wertaktivitäten angesiedelt werden sollen (vgl. Welge/Holtbrügge 2006, S. 147 ff.). Vor diesem Hintergrund erhält der systematische Einsatz von Remote Services einen strategischen Charakter. Remote Services sind „Absatzleitungen, die in einem technologisch vermittelten Erstellungsprozess unabhängig von der räumlichen Distanz zwischen Anbieter und Kunde erbracht werden und bei denen das räumlich entfernte Dienstleistungsobjekt über eine Steuerungskomponente verändert wird" (Keller et al. 2006, S. 5). Remote Services bieten somit ein großes Potenzial an Kosteneinsparungen sowohl für den Kunden als auch die Unternehmung: Die Unterhaltung einer großen Anzahl an Standorten in Kundennähe entfällt, die Mitarbeiter können mehrere Kunden gleichzeitig bedienen, und Leerzeiten durch die Anreise zum Kunden entfallen.

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  • Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin (2006): Virtuelle Auslandsentsendungen. In: WiSt - Wirtschaftswissenschaftliches Studium 35, S. 320-324. Online verfügbar unter https://doi.org/10.15358/0340-1650-2006-6-320, zuletzt geprüft am 16.10.2020

     

    Abstract: Aufgrund der hohen Kosten der Entsendung von Stammhausmitarbeitern wird in vielen Unternehmungen gegenwärtig über alternative Formen der Stellenbesetzung im Ausland nachgedacht. Ein Konzept hierzu sind virtuelle Auslandsentsendungen, die durch das Auseinanderfallen von Tätigkeits- und Wohnort im Heimatland und Interaktionspartnern im Gastland gekennzeichnet sind. Dadurch wird vor allem die psychische und physische Belastung der Mitarbeiter reduziert. Diesem Vorteil stehen jedoch zahlreiche Führungs- und Kontrollprobleme gegenüber.

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  • Holtbrügge, Dirk; Haussmann, H.; Rygl, D.; Schillo, Katrin (2006): Hidden Champions. Erfolgsfaktoren deutscher mittelständischer Weltmarktführer

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  • Holtbrügge, Dirk; Haussmann, H.; Rygl, D.; Schillo, Katrin (2006): Erfolgsfaktoren mittelständischer Weltmarktführer. Frankfurt am Main

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  • Holtbrügge, Dirk; Haussmann, H.; Rygl, D.; Schillo, Katrin (2006): Die Eroberer: In drei Schritten an die Spitze. Das Erfolgsrezept der „Hidden Champions“ ist entschlüsselt. In: Enable. Magazin für Management - Beilage zur Financial Times Deutschland, S. 24-25

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  • Holtbrügge, Dirk; Schillo, Katrin (2006): Virtuell im Auslandseinsatz. Wo wir morgen arbeiten werden. In: uni.kurier.magazin 32, S. 16-18

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  • Kittler, M.; Rygl, D.; Schillo, Katrin (2006): Die Kopie stört den Meister. Ausländische Investoren und der chinesische Buchmarkt. In: China Contact 10, S. 58-59

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