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(2023) : Einsatz und Potenzial künstlicher Intelligenzim Tourismus. Verhaltensprogrnosen In: Bieger, Thomas; Beritelli, Pietro; Laesser, Christian (Hg.): Alpiner Tourismus in disruptiven Zeiten: Berlin: Erich Schmidt Verlag (Schweizer Jahrbuch für Tourismus), S. 265-278
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(2022): Equalization Reserves for Reinsurance and Non-Life Undertakings in Switzerland. In: Risks 10. Online verfügbar unter https://doi.org/10.3390/risks10030055, zuletzt geprüft am 28.10.2022
Abstract: Equalization reserves is an insurance liability with features of own capital. By law, Swiss reinsurance and non-life undertakings must hold equalization reserves within their statutory accounts. Regarding Swiss solvency modeling, the equalization reserves are set to zero. Swiss reinsurance and non-life undertakings define the upper limit and the corresponding transfer rule to the equalization reserves; however, this information is not disclosed. The goal of the study is to find a relationship between the equalization reserves and the publicly available technical account items, applying a generalized additive model (GAM). Thereafter, we transform the continuous variables into discrete ones, and we apply a generalized linear model (GLM). The study is based on published data from 1997 to 2018, whereby we restate the implicitly published equalization reserves. For reinsurance undertakings, the GAM model captures the relationship better than the GLM one; for non-life undertakings, the GLM model performs better. For reinsurance undertakings, the equalization reserves depend on the equalization reserves of the previous year, on the calendar year, on the legal form, on the technical result, on the administration and commission costs and on other costs. For non-life undertakings, the equalization reserves depend on the net claims payments, on the equalization reserves of the previous year, on the net change in claims reserves without change in equalization reserves, on the calendar year and on the net earned premium. Furthermore, we look at the need for equalization reserves: do the undertakings accumulate and release the equalization reserves? Further, the impact of taxes on the equalization reserves is looked at. The concept of equalization reserves avoids the misuse of tax optimization. We conclude that the discussion about disclosure of equalization reserves will restart. In addition, the definition of the upper limit of the equalization reserves could be widened by linking the equalization reserves to the insurance/reserving risk from the capital modeling.
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(2022) : Personalallokation und -planung für das Immobilienmanagement im Tourismus In: Bieger, Thomas; Beritelli, Pietro; Laesser, Christian (Hg.): Krisenbewältigung und digitale Innovationen im alpinen Tourismus: Berlin: Erich Schmidt Verlag (Schweizer Jahrbuch für Tourismus), S. 131-146
Abstract: In Zusammenarbeit mit der Weissen Arena AG haben die AutorInnen der FH Graubünden (Corsin Capol, Christopher Jacobson, Stefano Balestra, Tanja Bügler, Yves Staudt, Chantal Siegrist und Marc-Alexander Iten) ein durch maschinelles Lernen optimiertes System entwickelt, das zuverlässig Einsätze beispielsweise für das Reinigungspersonal prognostizieren kann.
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(2022) : Personalallokation und -planung für das Immobilienmanagement im Tourismus (PIT) In: Forster, Michael; Alt, Sharon; Hanselmann, Marcel; Deflorin, Patricia (Hg.): Digitale Transformation an der Fachhochschule Graubünden: Case Studies aus Forschung und Lehre: Chur: FH Graubünden Verlag, S. 101-110. Online verfügbar unter https://www.fhgr.ch/fh-graubuenden/ueber-die-fh-graubuenden/wofuer-stehen-wir/digitalisierung/digitalisierungswissen-fuer-graubuenden/#c15147, zuletzt geprüft am 20.01.2023
Abstract: Die Fachhochschule Graubünden (FHGR) hat zusammen mit der Weisse Arena Gruppe und LAAX Homes AG einen Forschungsprototyp für die Personalallokation und -planung für das Immobilienmanagement im Tourismus entwickelt. Im Anschluss an die Modellierung der Personalstrukturdaten und der Übernachtungsangebote wurde ein AI Constraint Satisfaction Solver für die Personalallokation (Planung von Reinigungsteams für einen konkreten Tag) durch das Institut für Photonics und Robotics (IPR) entwickelt. Ebenfalls wurden die Einflussfaktoren auf die Vorbuchungs- und Aufenthaltsdauer anhand maschinellen Lernens durch das Institut für Tourismus und Freizeit (ITF) erforscht und das Verhalten von Eigentümern und Gästen analysiert. Basierend auf den Erkenntnissen der Tourismusforschung wurde ein Modell zur Vorhersage der Anzahl an Abreisen durch das IPR implementiert. Durch eine agile Vorgehensweise wurde der Forschungsprototyp früh getestet und in die Systemlandschaft der Weisse Arena Gruppe integriert. Mit einer vorausschauenden und technologieunterstützten Vorhersage des Personalbedarfs kann das benötigte Reinigungspersonal vorzeitig (den zu reinigenden Immobilien) zugeordnet werden. Durch die Planungssicherheit seitens der Weisse Arena Gruppe und der LAAX Homes AG können Engpässe frühzeitig erkannt und entsprechende Massnahmen definiert werden. Dies hat einen Einfluss auf die Zufriedenheit von Mitarbeitenden. Die Ferienimmobilien können durch die Personalallokation effizient durch das Reinigungspersonal angefahren und gereinigt werden.
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(2022): Robotik in der Hotellerie. Studie zum Innotour-Projekt «Robotik in der Hotellerie». Chur. Online verfügbar unter https://www.fhgr.ch/fh-graubuenden/entwicklung-im-alpinen-raum/institut-fuer-tourismus-und-freizeit-itf/projekte/robotik-in-der-hotellerie/, zuletzt geprüft am 28.04.2022
Abstract: HotellerieSuisse hat mit finanzieller Unterstützung des Staatssekretariats für Wirtschaft SECO im Rahmen der Digitalisierung und Innovation das Innotour-Projekt «Robotik in der Hotellerie» realisiert, um die Möglichkeiten und Chancen für die Branche zu untersuchen. Die FH Graubünden analysierte, inwiefern die Roboter sinnvoll eingesetzt werden, in welchen Bereichen sie vor allem unterstützen können und wie die neue Technologie bei Gästen und Mitarbeitenden ankommt. Neben Pepper im Opera Hotel in Zürich war mit Cruzr ein zweites Modell im Hotel Allegra Lodge in Zürich in einer Pilotphase im Einsatz.
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(2022): Data Science: von der Analyse zur Vorhersage im Tourismus. In: Wissensplatz, S. 16-17. Online verfügbar unter https://www.fhgr.ch/fhgr/medien-und-oeffentlichkeit/publikationen/wissensplatz/februar-2022/, zuletzt geprüft am 10.02.2022
Abstract: Den gläsernen Kunden mögen manche Touristikerin und mancher Touristiker im Auge haben, wenn sie an Data Science denken und nur das Beste für ihre Zielgruppen im Sinne haben. Sie gehen davon aus, dass ihnen der gläserne Kunde die Information liefert, die es ihnen ermöglicht, mithilfe von Machine Learning automatisiert neue und massgeschneiderte Dienstleistungen zu entwickeln. Data Scientists können dabei wichtige Informationen generieren und die Fachhochschule Graubünden unterstützt den Tourismus diesbezüglich in verschiedenen Bereichen.
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(2022): Factors Driving Duration to Cross-Selling in Non-Life Insurance. New Empirical Evidence from Switzerland. In: Risks 10. Online verfügbar unter https://doi.org/10.3390/risks10100187, zuletzt geprüft am 28.10.2022
Abstract: Customer relationship management and marketing analytics have become critical for non-life insurers operating in highly competitive markets. As it is easier to develop an existing customer than to acquire a new one, cross-selling and retention are key activities. In this research, we focus on both car and household-liability insurance products and consider the time a customer owning only a single product takes before buying the other product at the same insurer. Based on longitudinal consumer data from a Swiss insurance company covering the period from 2011 to 2015, we aim to study the factors driving the duration to cross-selling. Given the different dynamics observed in both products, we separately study the car and household-liability insurance customer cohorts. Considering the framework of survival analysis, we provide descriptive statistics and Kaplan–Meier estimates along major customer characteristics, contract history and distribution channel usage. For the econometric analysis of the duration, we compare the results from Cox and accelerated failure time models. We are able to characterize the times related to the buying behavior for both products through several covariates. Our results indicate that the policyholder age, the place of residence, the contract premium, the number of contracts held, and the initial access channel used for contracting influence the duration to cross-selling. In particular, our results underline the importance of the tied agent channel and the differences along the geographic region and the urbanicity of the place of residence. By quantifying the effects of the above factors, we extend the understanding of customer behavior and provide a basis for developing models to time marketing actions in insurance companies.
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(2022) : Pi - Das Wunder dieser Zahl In: Forster, Michael; Alt, Sharon; Hanselmann, Marcel; Deflorin, Patricia (Hg.): Digitale Transformation an der Fachhochschule Graubünden: Case Studies aus Forschung und Lehre: Chur: FH Graubünden Verlag, S. 111-118. Online verfügbar unter https://www.fhgr.ch/fh-graubuenden/ueber-die-fh-graubuenden/wofuer-stehen-wir/digitalisierung/digitalisierungswissen-fuer-graubuenden/#c15147, zuletzt geprüft am 20.01.2023
Abstract: Das Ziel in diesem Projekt war es, sich mit der praktischen Umsetzung von High Performance Computing und der Visualisierung von grossen Datenmengen vertraut zu machen. Zu diesem Zweck hat das Team die Zahl Pi auf eine Präzision von 62.8 Billionen Stellen berechnet. In einem weiteren Schritt haben wir in dieser Zahl nach Mustern gesucht, welche wir danach visualisiert haben.
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(2022) : Der Einsatz von Robotik in der Hotellerie In: Forster, Michael; Alt, Sharon; Hanselmann, Marcel; Deflorin, Patricia (Hg.): Digitale Transformation an der Fachhochschule Graubünden: Case Studies aus Forschung und Lehre: Chur: FH Graubünden Verlag, S. 30-38
Abstract: In diesem Projekt wurde der Einsatz von zwei verschiedenen sozialen Robotern in zwei unterschiedlichen Hotels untersucht, um die Erkenntnisse sowie die damit verbundenen Chancen und Herausforderungen mit der Schweizer Hotellerie zu teilen. Quantitative wie auch qualitative Methoden wurden angewandt, um die Einstellung von Gästen und Mitarbeitenden zu analysieren.
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(2021): Assessing the Performance of Random Forests for Modeling Claim Severity in Collision Car Insurance. In: Risks 9. Online verfügbar unter https://doi.org/10.3390/risks9030053, zuletzt geprüft am 28.10.2022
Abstract: For calculating non-life insurance premiums, actuaries traditionally rely on separate severity and frequency models using covariates to explain the claims loss exposure. In this paper, we focus on the claim severity. First, we build two reference models, a generalized linear model and a generalized additive model, relying on a log-normal distribution of the severity and including the most significant factors. Thereby, we relate the continuous variables to the response in a nonlinear way. In the second step, we tune two random forest models, one for the claim severity and one for the log-transformed claim severity, where the latter requires a transformation of the predicted results. We compare the prediction performance of the different models using the relative error, the root mean squared error and the goodness-of-lift statistics in combination with goodness-of-fit statistics. In our application, we rely on a dataset of a Swiss collision insurance portfolio covering the loss exposure of the period from 2011 to 2015, and including observations from 81 309 settled claims with a total amount of CHF 184 mio. In the analysis, we use the data from 2011 to 2014 for training and from 2015 for testing. Our results indicate that the use of a log-normal transformation of the severity is not leading to performance gains with random forests. However, random forests with a log-normal transformation are the favorite choice for explaining right-skewed claims. Finally, when considering all indicators, we conclude that the generalized additive model has the best overall performance
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(2020) : PasVis. Enhancing public transport maps with interactive passenger data visualizations In: Nguyen, Quang Vinh; Zhao, Ying; Burch, Michael; Westenberg, Michel (Hg.): The 13th International Symposium on Visual Information Communication and Interaction: Proceedings: VINCI: Eindhoven, 8. - 10. Dezember: New York: Association for Computing Machinery, S. 13:1-13.8. Online verfügbar unter https://doi.org/10.1145/3430036.3430061, zuletzt geprüft am 07.05.2021
Abstract: Public transport maps are typically designed in a way to support route finding tasks for passengers while they also provide an overview about stations, metro lines, and city-specific attractions. Most of those maps are designed as a static representation, maybe placed in a metro station or printed in a travel guide. In this paper we describe a dynamic, interactive public transport map visualization enhanced by additional views for the dynamic passenger data on different levels of temporal granularity. Moreover, we also allow extra statistical information in form of density plots, calendar-based visualizations, and line graphs. All this information is linked to the contextual metro map to give a viewer insights into the relations between time points and typical routes taken by the passengers. We illustrate the usefulness of our interactive visualization by applying it to the railway system of Hamburg in Germany while also taking into account the extra passenger data. As another indication for the usefulness of the interactively enhanced metro maps we conducted a user experiment with 20 participants.
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(2020): Role of digital technologies and data analytics in the area of responsible consumption and production. Moderation. 7th Responsible Management Education Research Conference. Principles for Responsible Management Education (PRME). Chapter DACH. Fachhochschule Graubünden. Online, 19. - 21. Oktober, 2020