Abschlussarbeiten Bachelorstudium Tourismus - FH Graubünden

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Abschlussarbeiten
Bachelorstudium Tourismus

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  • 2022

  • Widmer, Victoria (2022): Enhancement of experience-oriented wine tourism in Switzerland. Exploration of innovative ideas, concepts, and collaborations to tap the full potential of wine tourism. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Wine Tours Switzerland is one of the main service providers for wine activities in the Grisons. In recent years, wine tourism has become one of the most promising segments in tourism. In many countries, wine tourism has already been successfully implemented and attracts numerous visitors to the wine-growing regions. However, in Switzerland wine tourism has not reached its full potential. This bachelor thesis explores new trends, evaluates innovative ideas, concepts, and collaborations to enhance experience-oriented wine tourism offers in Switzerland and contribute to regional development. It gives an insight into the demand and supply side. The supply side is represented by expert interviews with winemakers, destination organisations, and tour operators. The demand side is represented by different personas that have been created and interviewed. The results of these analyses including literature research are then used to identify trends and make recommendations for further development.

  • Weber, Selina (2022): Sustainability analysis of the Street Food Festival Zurich. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In early summer, the Street Food Festival Zurich takes place for over a month and attracts up to 5’000 visitors on good days. The festival offers popular classics and exciting newcomers to the street food scene. For an event with such a wide reach, the issue of sustainability is becoming increasingly important. In today's society, the emphasis is on making everything as sustainable as possible. This bachelor thesis offers a sustainability analysis for this event. Important aspects of sustainability in connection with event management are discussed and applied to the event. Through a detailed analysis, which is consolidated by interviews and literature research, ideas for further improvements of the event in terms of sustainability are proposed.

  • Soller, Gianfranco (2022): Entwicklungsstrategie für eine kulturelle Veranstaltungsorganisation in der Tourismusdestination Surselva. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Eventifizierung ist einer der stärksten Trends im weltweiten Kulturtourismus, sodass Kulturveranstaltungen zusehends zur Markenbildung und zur Steigerung der Ganzjahresauslastung von Tourismusdestinationen beitragen. In der Destination Surselva existiert eine lebendige Kulturveranstaltungsszene, die sich vor allem auf Kleinveranstaltungen, aber auch auf zwei Grossveranstaltungen stützen kann. In einer peripher geprägten Surselva stossen Kulturveranstalter jedoch naturgemäss auf andere Schwierigkeiten als in der Stadt. Im Rahmen dieser Arbeit soll durch eine empirische Untersuchung auf der Basis von Experteninterviews ein Verständnis für die Schwierigkeiten lokaler Kulturschaffenden und -Veranstaltern geschaffen und das Potenzial einer regionalen Zusammenarbeit im Rahmen einer Kulturveranstaltungsorganisation ermittelt werden. Die Erkenntnisse daraus fliessen schlussendlich in die Darstellung einer möglichen Entwicklungsstrategie und deren Umsetzung in der Surselva ein.

  • Rüegg, Lea (2022): Analyse der touristischen Auswirkungen durch das Projekt Sportfeld Gründenmoos St. Gallen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Das Sportfeld Gründenmoos durchlebte im Jahr 2020 einen Betreiberwechsel. Neu wird das Sportareal von der Sportfeld Gründenmoos AG geführt, die grosse Visionen für das Sportfeld hat. Mit Hilfe von neuen Sportinfrastrukturen für den Leistungs- und Freizeitsport soll der Stadt St. Gallen sowie auch den umliegenden Gemeinden nationale und internationale Bedeutung vermittelt werden. Diese Bachelorarbeit befasst sich mit den tourismusökonomischen Effekten, welche durch dieses Projekt in der Stadt St. Gallen ausgelöst werden können. Anhand einer Literaturrecherche werden touristische Auswirkungen identifiziert, welche durch Fallbeispiele und mithilfe von Experteninterviews geprüft und ergänzt werden. Die Ergebnisse der getätigten Analyse werden auf das Sportfeld Gründenmoos und St. Gallen angewendet, um die positiven tourismusökonomischen Einflüsse für das geplante Projekt den verschiedenen Parteien aufzeigen zu können.

  • Roth, Melanie (2022): Evaluation of the benefits for the implementation of a water sports centre in the destination Arosa. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Holiday destinations offer their guests numerous leisure facilities. However, in the case of an expansion of the offer, it must be examined whether and in which projects an investment is beneficial. This bachelor thesis intends to explore the benefits of a water sports centre with a wakeboard cable on the Obersee in the destination of Arosa. The destination aims to invest in sustainable projects, thus, this study first employs research interviews to investigate the touristic impacts, of water sports centres implemented in the past in other destinations. Second, a survey will be conducted to analyse customer expectations. The discussion will subsequently link theoretical knowledge with empirical research and should lead to a recommendation for action as to whether an investment in the water sports centre Obersee is touristically reasonable and sustainable.

  • Rossel, Gioia (2022): Aufbau von Wettbewerbsvorteilen für das Hotel Tgoma im Zuge der Betriebserweiterung. Positionierungsansatz unter Berücksichtigung der Bedürfnisse von Gästen und Einheimischen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Das Hotel Tgoma in Lantsch/Lenz in der Ferienregion Lenzerheide ist eines von zahlreich vorhandenen Hotels in der Ferienregion. Um der steigenden Wettbewerbsintensität entgegenzuwirken, muss das Hotel sich klar und sichtbar im Markt positionieren und damit verbunden ein Alleinstellungsmerkmal setzen sowie klare Wettbewerbsvorteile für den Gast schaffen. Auf Basis einer Literaturrecherche und einer Wettbewerbs-Analyse sowie von Experteninterviews werden Empfehlungen abgegeben, wie im Rahmen einer Betriebserweiterung Wettbewerbsvorteile aufgebaut werden können, die den Bedürfnissen der Gäste sowie der Einheimischen entspreche. Weitergehend wird ein Positionierungsansatz für das Tgoma unter Berücksichtigung des Marktes und der Trends erarbeitet und vorgestellt.

  • Riget, Julia (2022): Inklusiver Kultursektor in der Linthebene. Handlungsempfehlungen zur Steigerung der Barrierefreiheit. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Themen Diversität und Gleichberechtigung führen immer wieder zu gesellschaftlichen Diskursen. Besonders für Menschen mit Behinderungen stimmen die Alltagserfahrungen nicht mit der Ideologie einer gleichberechtigten Gesellschaft überein. Sie erleben Diskriminierung durch Teilhabebarrieren aller Art. Für soziale Identität und Zugehörigkeit spielt Kultur eine wichtige Rolle. Dennoch tauchen bei Kulturbetrieben Teilhabebarrieren auf. Diese Thesis erarbeitet deshalb Handlungsempfehlungen für den Kultursektor in der Linthebene, damit Kulturinstitutionen in Zukunft mehr inklusive Angebote offerieren können. Um dieses Ziel zu erreichen, wurde mittels Experteninterviews ein vertieftes Verständnis für die Zielgruppe wie auch die Kulturbetriebe erlangt. Dabei fokussiert sich die wissenschaftliche Arbeit und folglich die Handlungsempfehlungen auf Menschen mit einer Hör- oder Sehbehinderung. Die Empfehlungen orientieren sich an den klassischen Modellen Customer Journey und Service Blueprint.

  • Preising, Carla (2022): The Challenges and Opportunities of Integrating a Green Event Concept in Festivals. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In recent years, sustainability has emerged as a central topic in the event industry. Images of polluted festival locations suggest that the event industry is not sustainable. In Switzerland, however, many festivals are trying to apply sustainable concepts. Despite this growing trend, there are still considerable challenges that event planners face. This thesis, therefore, focuses on the concept phase of a green event and on creating guidelines making the implementation process less challenging. Together with “The Green Event Planner”, a sustainability consulting agency, both the challenges and opportunities of a green event concept are analysed using literature research combined with findings from semi-structured expert interviews. In a further step, a practical guide for the implementation of a green festival concept is created, which includes information on practical actions, festival organizers can take to successfully transition towards sustainability.

  • Nydegger, Livia (2022): Nachhaltiges Anreisekonzept für das Steinhof Maislabyrinth in Laupen / Bösingen und Integration in den regionalen Tourismus. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Das Steinhof Maislabyrinth ist ein agrotouristisches Angebot in Laupen / Bösingen, welches im Jahr 2021 lanciert wurde. Das junge Projekt muss für den Erhalt der jährlichen Bewilligung verschiedene Vorlagen der Gemeinde und des Kantons erfüllen. Dazu gehören die aktive Umlenkung der Gäste auf den öffentlichen Verkehr und die Integration in den regionalen Tourismus. Diese Bachelorarbeit erforscht anhand einer Online-Umfrage die Zielgruppe des Steinhof Maislabyrinths, die mit dem Auto anreist sowie deren Gründe für diese Anreiseart. Mittels Experteninterviews mit anderen agrotouristischen Betrieben werden Erfahrungen bezüglich der Umlenkung der Gäste gesammelt. Auf Basis der gewonnen Daten werden in einem nachhaltigen Anreisekonzept Massnahmen aufgezeigt, wie die Zielgruppe auf alternative Anreisemöglichkeiten umgelenkt werden kann. Dabei werden Kombiangebote entwickelt, welche die Umlenkung der Gäste unterstützen sowie die Integration des Angebotes in den regionalen Tourismus fördern.

  • Häfliger, Sarah (2022): Wildcampen im Reisemobil Safiental. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Mit der Corona-Pandemie hat das Camping in der Schweiz massiv zugenommen, sowie auch das sogenannte «Wildcamping», bei dem Wohnmobile, Reisemobile oder Kleinbusse abseits von offiziellen Camping- und Stellplätzen abgestellt werden und so gecampt wird. Wildcamping hat auch in der Bündner Gemeinde Safiental in den vergangenen Sommersaisons stark zugenommen, so stark, dass bei der Bevölkerung grosser Unmut hervorgerufen wird durch liegengelassenen Abfall, Exkremente, Verkehrsbehinderung, Störung des Landschaftsbildes sowie entgangenen Tourismustaxen. Ziel dieser Bachelorthesis ist es, mögliche Lösungsansätze für das Safiental zu identifizieren und Handlungsempfehlungen zu erarbeiten, indem Wildcamping-Touristen anhand ihrer Motivation und Reisegewohnheiten in der Form einer Befragung charakterisiert werden. Weiter werden die gesetzlichen Rahmenbedingungen für das Wildcamping in der Schweiz beleuchtet und möglicherweise relevante Lösungen in anderen Gebieten identifiziert und beschrieben.

  • Glanzmann, Lea (2022): Baukultur in touristischen Bauten. Bloss Liebhaberei oder ein geeignetes Mittel zur Ertragssteigerung?. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Hohe Baukultur in einer alpinen Destination zu schaffen, ist nicht nur die Aufgabe von Architekten und Ortsplaner. Sowohl Destinationsorganisationen wie auch Hotelbetriebe tragen ihren Teil dazu bei und können letztlich davon profitieren. Diese Arbeit hat zum Ziel, die Wichtigkeit von Baukultur im Tourismus zu veranschaulichen. Es wird der Begriff Baukultur erläutert und zusätzlich werden klassische Stil- und Bauelemente, besonders der Chaletbau, vorgestellt. Das Davos Qualitätssystem für hohe Baukultur dient dabei als Grundlage. Zusätzlich wird auf verschiedene Positionierungen von Destinationen eingegangen und analysiert, welcher Mehrwert für die einzelbetrieblichen Hotels daraus resultieren kann. Ob Baukultur zu einem wirtschaftlichen Mehrwert von Hotels führen kann, wird auf Basis des RevPar von ausgewählten Hotels in Adelboden und Gstaad verglichen. Die Ergebnisse werden durch Inputs aus der Praxis ergänzt, die durch Interviews mit unterschiedlichen Berufspraktikern erhoben wurden.

  • Gisler, Alessia (2022): Sporttouristische Analyse des Langlaufsports in der Ferienregion Andermatt. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In der Ferienregion Andermatt besteht bereits ein solides Langlaufangebot, das grösstenteils Gäste aus dem Kanton Uri und den umliegenden Regionen anzieht. Aufgrund des Aufschwungs im Langlaufsport in den letzten Jahren ist es für die Ferienregion Andermatt von Bedeutung, die Ansprüche und Erwartungen ihrer Gäste zu kennen. Ziel dieser Thesis ist es, Optimierungsmöglichkeiten für das Langlaufangebot der Ferienregion Andermatt herauszuarbeiten, um daraus Handlungsempfehlungen abzuleiten. Das Langlaufangebot wird mithilfe einer Gäste-Umfrage in der Destination, einer Benchmark-Analyse mit verschiedenen Langlaufgebieten im In- und Ausland sowie einem Experteninterview mit der Dachorganisation der Loipengebiete «Loipen Schweiz» analysiert. Die Resultate der vorliegenden Bachelorthesis zeigen auf, dass die Verbesserungsmöglichkeiten im Langlaufbereich der Ferienregion Andermatt in der Erreichbarkeit, der Verpflegung, bei Packages und bei der Information liegen.

  • Egli, Lauriane (2022): Anforderungen an Mobilitäts-Hubs im ländlichen Raum am Beispiel des Naturpark Gantrisch. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der Naturpark Gantrisch liegt im Städte-Dreieck Bern, Thun und Freiburg und zieht viele Touristen an. Damit diese an- und abreisen sowie sich im Park bewegen können, müssen sie mobil sein. Da der Park nicht mit Schnelligkeit und Häufigkeit des ÖV’s punkten kann, ist der Anteil am motorisierten Individualverkehr im Parkgebiet hoch. Dieser verursacht zu Spitzenzeiten Stau und ist, im Vergleich zu anderen Verkehrsmitteln, schädlicher für die Umwelt. Aus diesem Grund will der Naturpark Gantrisch den ÖV attraktiver gestalten und die Reisequalität erhöhen.  Diese Bachelorarbeit befasst sich mit Mobilitäts-Hubs im Parkgebiet, welche zu abwechslungsreichen und lukrativeren Wartezeiten führen sollen. Dafür wird im Theorieteil als erstes der Naturpark selbst, gefolgt von den Themen Mobilität und Mobilitäts-Hubs untersucht. Damit die Theorie auf das Gebiet des Gantrisch angewendet werden kann, werden verschiedene Interviews durchgeführt, auf welche sich die Ergebnisse der Bachelorarbeit stützen.

  • Jegen, Madlaina (2022): Konzeptionierung einer regionalen Bildungswelt in Graubünden anhand eines Erlebnishofs. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Graubünden Vivonda AG vermarktet regionale Produkte. Somit wollen sie Bündner Bauern und Produzenten einen nachhaltigen Absatzmarkt bieten. Dadurch stärken sie die Landwirtschaft und steigern die Wertschöpfung im Kanton Graubünden. Es ist von Bedeutung, Schulkindern zu vermitteln, woher unsere Nahrungsmittel kommen. Zum Beispiel, dass die Kuhmilch nicht von der Migros kommt. Hierbei möchte ein Konzept einer regionalen Bildungswelt und eines Erlebnishofes aufklärend wirken.  Zentral ist somit die Verbindung zwischen einer regionalen Bildungswelt und einem Erlebnishof mit den Bedürfnissen der jeweiligen Anspruchsgruppen an ein solches Projekt. Des Weiteren werden die Voraussetzungen geschildert, die man für die Realisierung benötigt. Dies beruht auf einer wissenschaftlichen Recherche und Experteninterviews. Ziel der Bildungswelt ist es, die Sensibilität für Regionalität, Bio-Diversität, Nachhaltigkeit, Qualität und Handwerk bereits auf der Primarschulstufe zu fördern.

  • Wittwer, Joy (2022): Influencer Marketing. Promising Cooperation Models for Tourism. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Influencer marketing is one of the latest phenomena in the digital marketing world and has also increasingly become an effective tool for the promotion of tourism destinations. Graubünden Ferien (GRF) has been regularly cooperating with influencers for five years based on three cooperation models: Individual travels, group trips and special marketing cooperations.  The aim of this thesis is to assess the current cooperation models used by GRF and identify further possibilities for even more promising influencer cooperations. Therefore, key aspects of influencer cooperations in tourism are determined and relevant trends and successful practices are researched. Besides an in-depth literature review, opinions from the industry are collected through expert interviews with five influencers, three tourism destinations and one influencer marketing agency. Based on the findings, a recommendation for action is created as guidelines for GRF including new ideas for future influencer cooperations.

  • Vincenz, Flavia (2022): The future trend of combining work and vacation as a potential for alpine tourism destinations. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Workation is a topic that is merely in its early stages but is likely to become a relevant form of travel in the coming decades. The mixture of work and vacation has an impact on the way we travel. This change is mainly due to technological developments that make it possible to work outside the workplace, even on vacation. As a result, the hybrid tourism product called workation challenges the traditional concept of tourism. Alpine tourism destinations are no longer just vacation destinations but are increasingly becoming work destinations as well. This Bachelor Thesis investigates how workation influences the positioning of alpine tourism destinations in Switzerland. Besides, it examines why alpine tourism destinations in Switzerland should consider the needs of workationers and how these needs might impact destination requirements.

  • Stampfli, Loana (2022): Importance of integrated sponsorship. Congruent sponsorship in accordance with the brand strategy. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Due to the overstimulation, classical marketing activities are becoming increasingly inefficient, and companies are focusing more and more on non-classical communication instruments, such as sponsorship. Nevertheless, non-classical communication instruments are also constantly evolving and being reinvented. Through achieving a sponsor-event fit, a long-term and sustainable sponsorship partnership can be created in which both parties, i.e., sponsor and sponsored property, can continuously develop and benefit from each other. This bachelor thesis outlines how a sponsor-event fit can be achieved and which criteria should correspond between sponsor and sponsored property. The results are based on a profound literature review and semi-structured interviews with experts from the industry. Based on the findings, the thesis gives recommendations to the Fernweh Festival, which brands or organizations could be appropriate sponsors, where a sponsor-event fit is guaranteed.

  • Riget, Julia (2022): Gästesegment- und Bedürfnisanalyse der Tamina Therme, Bad Ragaz. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die vorliegende Bachelorarbeit gibt einen Überblick über die Gästebedürfnisse und ihre Wünsche bezüglich ihres Aufenthaltes in der Tamina Therme. Ziel der Arbeit ist es, eine gründliche Analyse der Bedürfnisse der Gästetypen, mit Fokus auf den Premiumgast, durchzuführen, um somit der Tamina Therme einen tieferen Einblick in ihre Gästestruktur geben zu können. Zudem wird aufgezeigt, wie die Anzahl der Premiumgäste gesteigert werden kann.  Um einen tieferen Einblick in die Bedürfnisse der Gästesegmente «Classic» und «Premium» zu gewinnen, wurde eine quantitative und qualitative Umfrage durchgeführt. Die quantitative Umfrage wurde gewählt, um ein generelles Bild über die Bedürfnisse beider Gästesegmente zu erhalten. Die qualitative Umfrage fokussierte sich auf das Gästesegment «Premium».

  • Riesen, Nina (2022): Massnahmenplan zur Stärkung der Online- sowie Offline-Community der Schweizer Jugendherbergen mit dem Fokus auf die Young Travellers. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Gewinnung einer loyalen Kundschaft nimmt in Zeiten von austauschbaren Produkten und Dienstleistungen immer mehr an Bedeutung zu. Dabei bietet eine interaktive Brand Community die optimale Chance, ein Gefühl der Verbundenheit zwischen Unternehmen und Zielgruppe aufzubauen. Demzufolge haben es sich die Schweizer Jugendherbergen zum Ziel gemacht, einen erweiterten Fokus auf die Interaktionen mit ihrer Community zu setzen, mit dem erhofften Ergebnis, eine stabile und loyale Kundenbeziehung zur Zielgruppe «Young Travellers» aufzubauen. Im Rahmen dieser Bachelorarbeit wird ein Massnahmenplan zur Weiterentwicklung der Community mit dem Fokus auf die «Young Travellers» erarbeitet. Um auf die Bedürfnisse der Kundschaft gegenüber der Community einzugehen und ergänzende Tätigkeiten zu entwickeln, wurden die Erwartungen der Community-Mitglieder mittels einer Umfrage geprüft und die aktuellen Geschäftstätigkeiten der Schweizer Jugendherbergen, anhand einer Situationsanalyse, erhoben.

  • Pereira Couto, Nicole (2022): Swisstainable in the Product Management of Switzerland Travel Centre. Integration of the Sustainability Strategy and Creation of new Lighthouse Trips. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Switzerland Travel Centre is one of the biggest tour operators for vacations in Switzerland which offers the largest bookable range of services, providing easy access to over 2’000 Swiss hotels, rail products and individual round trips. However, sustainability is an important issue in today's world, and STC also wants to become more sustainable. To start with, STC wants to launch its new sustainability approach with their travel products (trips).  This Bachelor Thesis provides added value for Switzerland Travel Centre to successfully integrate the Switzerland Tourism “Swisstainable” strategy into the STC's package “The most beautiful mountains in Switzerland” to promote sustainable travel. One existing trip is analyzed and upgraded with the help of a customer survey. Furthermore, it describes how STC should proceed with the new trip. The assessment is based on literature review and expert interviews to gain the necessary knowledge.

  • Kündig, Lena (2022): Arosa. Transformation from a destination organization to an event organization. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In 2008, Arosa Tourism transformed itself from a tourism destination into an event destination. In addition to the generation of overnight stays, added value in the village, regional and national media impact and image promotion, the abolition of the two-season operation in Arosa Lenzerheide is also to be strived for. A year-round destination is to be created through the Circle-Concept-365. This bachelor Thesis reports on the successful transformation of Arosa into an event destination with the Strategy Circle-Concept-365. Since this transformation already occurred 14 years ago, an attempt is also made to further develop it and provide a glimpse into the future. In addition, it is tried to apply and combine the strategy to other destinations. The assessment is based on interviews with experts dealing with events and strategies. The results of the different analysis including literature research are then used to identify trends and make recommendations for further development.

  • Gabathuler, Alexandra (2022): Flexible Kita-Plätze für den Tourismus. Bedürfnisanalyse für ein attraktives Kinderbetreuungsangebot in der Kinderbetreuung plus für Gäste in der Ferienregion Heidiland. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Diese Bachelorthesis verfolgt das Ziel, langfristig eine höhere Auslastung der Kindertagesstätte Kinderbetreuung plus in Maienfeld zu erwirken. Mit einem neuen und bedürfnisorientierten Erlebnisangebot wird das Betreuungsangebot nachhaltig weiterentwickelt und im Speziellen für touristische Gäste angeboten. Durch die Vernetzung mit der Ferienregion Heidiland soll eine zusätzliche Wertschöpfung erreicht werden. Ob die Ferienregion durch diese Positionierung als familienfreundliche Destination mit dem Label «Family Destination» ausgezeichnet werden kann, ist offen. Zweifellos bringt es das Potential zum USP einer familienfreundlichen Destination. Die Arbeit basiert auf Themen der Erlebnisinszenierung und des Familientourismus. Eine Vergleichsstudie liefert lehrreiche Erkenntnisse. Mittels Interviews werden die individuellen Bedürfnisse der Gäste und Leistungsträger sowie deren Ansprüche an ein Kita-Angebot ermittelt. Damit werden konkrete Handlungs- und Umsetzungsempfehlungen erarbeitet.

  • Etter, Tamina (2022): Creation of events to intensify fan engagement with the Alfa Romeo F1 Team. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The Alfa Romeo F1 Team is one of ten racing teams competing in Formula 1. The aim of this study is to find out which criteria can be used to design an event in such a way that fan engagement with the Alfa Romeo F1 Team can be intensified. For this purpose, the following research question is posed: How can an event plan be sensibly designed to intensify fan engagement around the Alfa Romeo F1 Team?  To answer the research question, a mixed method approach was applied. For this purpose, an online survey was conducted. Furthermore, expert interviews were held. The interview partners were experts from the industry, who have all been in contact with Formula 1 for several years. Among other things, it was examined what a potential target group looks like, how this target group has developed over the years, what demands the target group has of a fan event, and what points stand out. Finally, these findings were used to create an event concept that can be used to intensify fan engagement.

  • Coray, Kristina (2022): Current state and potential for improvement regarding the lack of awareness in the context of hotel concepts among hoteliers. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Despite the increasing market complexity and unpredictability, there are hotels in Switzerland where strategic planning exists merely. The knowledge around strategy development and hotel concepts as a result of a strategic planning process is not so prevalent among the responsible managers and owners.  This bachelor thesis explores the strategic planning in the hotel industry and aims to investigate the reasons for the lack of knowledge around hotel concepts. Therefore, the curriculum of different study programs in the hotel industry was analyzed to determine how integrated strategic management and hotel conceptualization is in hotel management programs. Furthermore, a qualitative survey with various hotels in alpine regions of Switzerland was conducted as well as a literature review.

  • Brändli, Janine (2022): Fascination Flying. What fascinates people most about flying?. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: There has been extensive research on consumer behaviour and the decision-making process of consumers in tourism and in aviation as visible in many theories and models. However, many of these theories neglect the complex nature of tourism products, the emotional involvement of consumers and at times irrational decision-making. The aim of this bachelor thesis is to provide an understanding of the emotional factors involved in the decision-making process of aviation consumers in prospect of humankind’s fascination with flying. The assessment of factors that fascinate people about flying is gained out of a combination of theoretical knowledge based on existent literature, a short quantitative survey and individual interviews with people that have a passion for flying as well as flying-opposed individuals. The research intends to support the aviation industry in understanding their consumers and their emotional involvement better in the future.

  • Born, Nicolas (2022): Wertschöpfungssteigerung durch Qualitätsentwicklung. Erlebniswege im Oberaargau. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der Oberaargau ist eine weniger bekannte Region im Schweizer Mittelland. Die Region verfügt über 15 verschiedene Themenwege und bietet somit ein touristisches Angebot an, jedoch noch mit Potential zur Ergänzung. Die Qualität der vorhandenen Themenwege unterscheidet sich stark, da die Wege keinen spezifischen Anforderungen gerecht werden müssen.  Diese Bachelorarbeit untersucht die verschiedenen Qualitätsaspekte von Themenwegen und deren Wichtigkeit für die Besucher. Des Weiteren wird untersucht mit welchen Massnahmen die Themenwege Wertschöpfung für die Region generieren können. Durch Forschung in Fachliteratur und selbstdurchgeführten, semistrukturierten Experteninterviews, welche auch ein Benchmarkings umfassen, werden wichtige Qualitätsaspekte, mögliche Strategien zur Wertschöpfungsgenerierung und ein Umsetzungskonzept erarbeitet. Das Umsetzungskonzept hilft bei bestehenden oder zukünftigen Themenwegen diese optimal entwickeln zu können.

  • Beckbissinger, Mirjam (2022): Measures to improve environmentally sustainable planning and implementation of a sport event considering the example of LAAX OPEN. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The event LAAX OPEN organized by the Weisse Arena Gruppe takes place in the ski resort Flims-Laax-Falera in January each year. The event includes contests in slopestyle and halfpipe as part of the FIS Snowboard World Cup. Because of the event, athletes, and spectators from all over the world travel to the region, which causes environmental impacts. However, on the other hand, hosting the event also brings economic benefits, such as new jobs, regional cooperation, or consumption of local goods. Therefore, this bachelor thesis analyzes and recommends specific measures to reduce the environmental impact of the event. Through conducting a situation analysis, its current impact became apparent and during expert interviews, several suggestions were received. Furthermore, it revealed that the areas of water, resources, and energy have the greatest need for action. Consequently, the results show feasible measures, which are implementable in the short term, to reduce impacts within these areas.

  • 2021

  • Ackermann, Stephanie (2021): Opportunities, Challenges and Countermeasures of a possible Cooperation between the Tourism Office and the Town Development Department in the City of St. Gallen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: St. Gallen shows favourable developments as a tourism destination as well as in various vital industries. St. Gallen-Bodensee Tourism is the incumbent destination marketing and management organisation and contributes to these progressions with their committed strategy. When considering the tourism office and the town development department, both institutions basically have the same goal in mind: further strengthen the position of St. Gallen in the market. Yet, there is no current cooperation with a common focus established between the two institutions. Therefore, within the range of this thesis the current cooperation is thoroughly analysed and future prospects are investigated. The results rest on an extensive literature review and qualitative interviews with experts relevant to the study and valuable experiences. Based on the findings, the thesis gives recommendations to St. Gallen-Bodensee Tourism on first possible action steps towards an integrated and collaborative cooperation.

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  • Albin, Viola (2021): Partizipativer Tourismus im Bergdorf anhand des Beispiels von Tersnaus (GR). Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der Tourismus ist ein wichtiger Bestandteil einer nachhaltigen Entwicklung eines Ortes oder einer Region, kann gleichzeitig aber auch ein Mitverursacher an unerwünschten ökologischen und sozialen Auswirkungen sein. Deshalb ist es umso wichtiger, im Tourismus neue Wege zu gehen, um negativen Impacts entgegenzuwirken und ein nachhaltig positives Image zu fördern. Ein Ansatz könnte ein partizipativer, also ein durch Teilnahme sowie Mitgestaltung bestimmter Tourismus sein. Durch diese Art von Tourismus entsteht ein verbundeneres Miteinander von Einheimischen und Gästen. In dieser Bachelorarbeit sollen partizipative Ansätze im Tourismus in den Fokus gerückt werden. Mittels Experteninterviews, einer Akteuranalyse und einer Fokusgruppe wird angestrebt, ein umsetzbares Modell anhand des Beispiels von Tersnaus (GR) darzustellen. Die Datengenerierung wird durch autoethnografische Elemente erweitert. Durch alle angewendeten Methoden wird der Begriff des partizipativen Tourismus klarer definiert.

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  • Aregger, Eliane (2021): Entwicklung und Bewertung von Konzeptvorschlägen für ein neues Hotel Walensee in Weesen mit Innen- und Aussengastronomie unter Beachtung der geltenden Rahmenbedingungen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In der Gemeinde Weesen ist auf den Parzellen der Trattoria Walensee AG die Entwicklung eines Neubaus geplant. Von Seite der Gemeindeverwaltung würde eine weitere Hotel- und Gastronomienutzung begrüsst. In dieser Arbeit werden die grundsätzlichen Möglichkeiten dargestellt und vier Konzeptvorschläge entwickelt sowie bewertet. Basis dafür bilden Standort- und Marktüberlegungen sowie Überlegungen zur Gästestruktur sowie Trends und Erkenntnisse zur Wirtschaftlichkeit von Hotel- und Gastronomiebetrieben. Die Konzeptvorschläge werden anschliessend beurteilt und durch eine Expertenmeinung plausibilisiert. Es sollen diejenigen Vorschläge mit dem grössten Potential erkennbar sein, die dann ausserhalb dieser Bachelorarbeit durch die Promotoren weiter geprüft und bearbeitet werden können.

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  • Bähler, Jacqueline (2021): Employer Branding of Andermatt Swiss Alps AG. Benchmarking two touristic organisations with Andermatt Swiss Alps AG. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The topic of employer branding has gained increasingly importance in different sectors in recent years and has now also arrived in the tourism and hospitality industry. For this reason, the company Andermatt Swiss Alps AG, a rising international company based in Andermatt (UR) in Switzerland, has set itself the goal of developing and implementing employer branding strategies. This Bachelor Thesis (BT) provides insights into where Andermatt Swiss Alps AG stands in comparison with two other touristic organisations, namely Säntis-Schwebebahn AG and Aletsch Arena AG. All destinations involved display the notion that the topic of employer branding is controversially discussed and handled. Based on the benchmark analysis, individual conclusions for the businesses are elaborated and specific suggestions and recommendations for employer branding strategies are developed for Andermatt Swiss Alps AG. These suggestions and recommendations should strongly assist them in their further development.

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  • Bazzana, Sina (2021): Potential of sustainable destination development in the Grisons. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In tourism, sustainability and climate change are more critically discussed than ever before. Tourism destinations around the world examine and utilise their potential for a more sustainable form of tourism. In the Grisons, there are a number of promising concepts but there is still unused potential. This bachelor thesis provides an insight into the destination of Bergün Filisur and examines its potential for sustainable tourism by evaluating the needs and ideas of tourism providers on site. The result of the thesis is a concept draft of a sustainable destination product which serves as an inspiration for both Graubünden Ferien (GRF) and Bergün-Filisur Tourismus (BFT). Furthermore, the thesis contains an outlook for GRF on how to expand this concept to further destinations in the Grisons. Thereby, the benefits for providers and guests underline the potential of a widespread form of sustainable tourism and foster the development of a more sustainable touring tourism in the Grisons.

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  • Bergmann, Ramona (2021): Neue Medien in der Eventkommunikation. Neuentwicklung eines Kommunikationskonzeptes für den CSIO St. Gallen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der Megatrend der Digitalisierung wirkt sich auf das Marketing wie auch die Kommunikation eines Unternehmens aus. Wo früher der Einsatz von klassischen Medien ausgereicht hat, ist heutzutage der Einsatz von digitalen Medien unumgänglich. Um diesem Trend gerecht zu werden, benötigt der CSIO St. Gallen entsprechende Anpassungen im Kommunikationsbereich. Demnach beschäftigt sich die vorliegende Bachelorthesis mit der Neuentwicklung eines Kommunikationskonzeptes für das offizielle Schweizer Springreitturnier. Die Arbeit geht unter anderem der Frage nach, welche neuen Medien vom Veranstalter genutzt werden können, um die bestehenden Zielgruppen optimal zu erreichen. Mit Hilfe verschiedener Experteninterviews wird die aktuelle Kommunikationsstrategie des Veranstalters beschrieben, sowie ein Konzept mit konkreten Kommunikationsmassnahmen für die Zukunft erarbeitet. Der Fokus liegt dabei stark auf dem Einsatz von Methoden im Bereich der digitalen Medien.

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  • Bruggmann, Jana (2021): Vermarktungskonzept edelline ag E-Bike-Reisen. 4-Tages E-Bike Tour im Engadin. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die edelline ag ist ein Veranstalter von Erlebnisreisen und steht für flexible und qualitative Reiseangebote mit Insidern. Mit dem Anstieg der Verkaufszahlen von E-Bikes, hat sich die edelline ag dazu entschieden, eine neue Reise speziell für E-Bike Fahrer und Fahrerinnen in ihr Angebot aufzunehmen. Da bislang noch keine derartige Reise in ihrem Reisekatalog vorhanden ist, stellt die Vermarktung dieses Angebots eine Herausforderung dar. Diese Bachelorarbeit beinhaltet Handlungsempfehlungen für die Umsetzung des Marketings für die E-Bike Reise im Engadin. Zudem werden spezifische Vorschläge für Partnerschaften im Bereich der Informationsbeschaffung, der Durchführung und der Vermarktung der Reise gemacht. Alle diese Ansätze basieren auf einer umfassenden Marktanalyse, dem Austausch mit der edelline ag und Experten aus verschiedensten Sektoren sowie der Auswertung einer Marktumfrage die spezifisch auf die E-Bike Reise bezogen ist.

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  • Brunner, Sheila (2021): Willingness to pay of Swiss residents for air travel with Swiss Int. Airlines in the leisure sector in 2021. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The current Covid-19 pandemic poses major challenges for Swiss Int. Airlines. There is a threat of a permanent decline in the business travel segment, which in turn is associated with immense losses. In order to compensate for these declines, it is important to increasingly encourage guests from the leisure sector to travel in business class or the new premium economy class. Knowledge of customers' willingness to pay is essential for the optimal design and implementation of pricing policy measures. This bachelor thesis deals in detail with the willingness to pay for long-haul flights. In this context, the focus was also on the price sensitivity of various segments. Influences on booking behavior were investigated and analysed. The findings were obtained with an online survey, which included the price query as well as an in-depth segmentation. In addition, insights were gained from interviews with a travel agent and two passengers from different segments.

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  • Buck, Samara (2021): Leisure Air Travel Behavior after Covid-19. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Ever since the outbreak of the Covid-19 pandemic in 2020, our travel behavior has changed significantly. As there has not been a comparable pandemic in our globalized world until now, it is challenging to foresee the future development of leisure air travel. This thesis is aimed at addressing the question of how leisure air travel will continue to develop after the corona crisis. The study incorporates elements of consumer behavior, learnings from past crises as well as an insight into the airline industry. Besides looking at existing literature and theories, opinions from the travel industry were collected through expert interviews. In order to discover the overall attitude towards air travel, a web survey was conducted among Swiss residents. Findings from the research methods were analyzed and the potential development of air travel in the future is discussed.

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  • Bula, Fabienne (2021): Mittels empirischer Bedarfsanalyse zu einem Handbuch für innovative Veranstaltungen. Mit Fokus auf Fachtagungen der Raiffeisen Schweiz. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Raiffeisen ist die drittgrösste Bankengruppe der Schweiz. Dabei ist Raiffeisen Schweiz für die strategische Führung der gesamten Raiffeisen Gruppe zuständig und unterstützt die Raiffeisen Banken in der Koordination von unterschiedlichen Aktivitäten. Auch Events sind Teil davon. Gerade in der durch die Corona Pandemie geprägten Zeit ist ein Um- und Andersdenken in der Eventbranche gefragt, dies merkt auch Raiffeisen Schweiz. Ziel dieser Bachelorarbeit ist, herauszufinden, was die Generationen X und Y als Zielgruppe für Erwartungen gegenüber digitale/hybrid/virtuell durchgeführten Veranstaltungen haben. Anhand einer standardisierten Online-Befragung werden Vertretende dieser Generationen nach ihren Erfahrungen, Bedürfnissen und Erwartungen befragt. Basierend auf diesen Antworten und der Theorie kann ein Handlungsempfehlungs-Katalog entwickelt werden, welcher als Grundlage für künftige, von Raiffeisen Schweiz durchgeführten, Veranstaltungen verwendet werden kann

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  • Christen, Lorraine (2021): Live events vs. online events. Is digital the new live?. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Due to increased digitalization and the Corona pandemic, the event industry suddenly had to switch from on-site events to virtual events within a very short time. The industry, where storytelling, interaction and multi-sensory are three essential characteristics, was forced to implement these features in a virtual way. This bachelor thesis therefore deals with the three characteristics storytelling, interaction and multi-sensory and intends to explore the main advantages and disadvantages of virtual events and where they reach their limits. Furthermore, the study examines whether virtual events are an appropriate alternative or whether physical events cannot be replaced. The results are based on literature, interviews with experts from event agencies and a quantitative survey to include the participants' point of view. Moreover, based on the answers, an overview of the strengths, weaknesses, risks and chances of digital events will be provided in the end.

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  • Colonna, Stefania (2021): A location development concept for the region of St. Gallen to improve barrier-free tourism. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Accessible tourism has become increasingly important in tourism in recent years. Many institutions are actively engaged in its implementation in the industry. In this paper, accessible tourism is analyzed in more detail, focusing on people with physical, hearing, visual or slight mental disabilities. The thesis shows what barriers the subgroups encounter while travelling and what solutions exist to reduce these barriers. The analysis is carried out based on the service chain, which is used for the barrier identification of different service providers as well as for the destination analysis. For this purpose, in-depth interviews were conducted with industry experts and the target group. The results provide relevant insights into the implementation of accessible tourism within a destination. The concept development serves the destination for the later implementation and positioning in the field of barrier-free tourism.

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  • Corte, Livia (2021): Gastronomy demand in Andermatt. The differences in expectations between hotel guests and second home owners and how those can lead to financial advantages in the business. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The Andermatt holiday region is centrally located in the middle of the Swiss Alps. It is an ideal starting point for nature and culture lovers. Thanks to the entrepreneur and investor Samih Sawiris, the destination has gained in popularity in recent years. While the gastronomic trends of urban regions are sufficiently well known and described, the question arises, what do hotel guests and second home owners expect of the gastronomy offer in Andermatt. Which differences or similarities occur and how can those lead to financial advantages in the businesses? The aim of this bachelor thesis is therefore to identify these differences by means of situation analysis, expert interviews and surveys of the target groups and to develop ideas that can lead to financial advantages. Furthermore, crucial inputs derived from these interviews will be implemented in the recommendations.

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  • Emmenegger, Sheryl (2021): Betriebsbesichtigungen als Mittel zur Kundenbindung und Neukundengewinnung für die Appenzeller Alpenbitter AG. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Erlebbarkeit der Marke wird in der heutigen Erlebnisgesellschaft dem eigentlichen Produkt übergeordnet. Die Nutzung einer Betriebsbesichtigung als Marketinginstrument bietet die Möglichkeit, solch ein Erlebnis im eigenen Betrieb anbieten zu können. Die Brennerei Appenzeller Alpenbitter AG bietet seit Jahrzehnten eine hauseigene Betriebsbesichtigung an und möchte mit deren Erneuerung die Chance nutzen, ein neues und zahlreicheres Publikum anzusprechen. Analysiert wird in dieser Arbeit, inwiefern eine Betriebsbesichtigung als Mittel zur Kundenbindung und Neukundengewinnung eingesetzt werden kann. Die Ergebnisse stützen sich auf Fachliteratur, sowie teilstandardisierte Experteninterviews mit Vertretern von Schweizer Betriebsbesichtigungen. Die theoretischen Marketinggrundlagen und eine qualitative Benchmark-Analyse sollen die Basis für eine Best-Practice-Methode bilden. Entsprechend wird eine Handlungsempfehlung für die neue «Kräuterwelt» der Appenzeller Alpenbitter AG abgegeben.

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  • Eng, Catherine (2021): Die optimale Verknüpfung von Print und Online auf der Customer Journey von Knecht Reisen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Knecht Reisen ist der viertgrösste Touroperator der Schweiz und steht – wie die gesamte Reisebranche – vor der grossen Frage, wie es nach Corona weitergehen soll. Ausserdem ist ungewiss, wie weit die Digitalisierung nach dieser Wild Card fortgeschritten ist und welche Rolle dabei der klassische Reisekatalog noch spielen wird. Diese Bachelorarbeit liefert einerseits Antworten bezüglich der Nachfrage nach Reisekatalogen sowie über deren zwingende Inhalte in zukünftigen Ausgaben. Andererseits wird untersucht, welche Schritte auf der Customer Journey vom Analogen ins Digitale transformiert werden sollen. Die ausgearbeiteten Strategien lassen sich aus der SWOT-Matrix lesen, die anschliessend als konkrete Handlungsempfehlungen formuliert werden. Die gewonnenen Ergebnisse stützen sich einerseits auf die fundierte Desk Research sowie die Experteninterviews und zweierlei Onlineumfragen, andererseits wurde die Customer Journey mittels eines Blueprints analysiert. Die daraus resultierenden Hand

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  • Erb, Andrina (2021): Optimisation of communication according to stakeholders’ perceptions, expectations and experiences. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The Regional Nature Park Schaffhausen works together with the park population to enhance the natural and cultural landscape. However, it is not entirely clear whether the SRNP is perceived accurately by stakeholders, as there are many ambiguities and misunderstandings about its territory, purpose and projects. Furthermore, there is not sufficient knowledge about what the stakeholders expect or how they experience the existing offers in the SRNP. Therefore, the aim of this bachelor thesis is to investigate the perception, expectation and experience of the SRNP. Another scope of research is to identify the most appropriate means of communication for the respective target groups in order to achieve an optimal understanding about the park. Qualitative expert interviews are conducted to collect perceptions, expectations and to analyse the status quo of communication. Finally, recommendations are made to achieve effective communication towards the park population and potential visitors.

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  • Erlach, Nathalie (2021): Erfolgsfaktoren von Chalet-Dörfern. Analyse von Best-Practice Beispielen und Profilen potenzieller Gäste zur Angebotsgestaltung eines neuen Beherbergungsangebotes. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Nachfrage nach Übernachtungen in Chalets und TinyHouses und somit auch die Anzahl der Anbieter nimmt seit einiger Zeit stetig zu. Dies bedeutet, dass die Rivalität in diesem Markt wächst und es zusehends schwieriger wird sich mit einem neuen Beherbergungskonzept von der Masse abzuheben. In dieser Bachelorarbeit werden die Erfolgsfaktoren solcher Konzepte u.a. auf Basis semi-strukturierter Experteninterviews herausgearbeitet. Zudem werden die Gästesegmente bestehender Betriebe analysiert, um zu sehen, wer solche Chalets besonders attraktiv findet und weshalb diese Übernachtungsmöglichkeit so geschätzt wird. Als Ergebnis werden Möglichkeiten aufgezeigt, welche Art und Dimensionen von einem Chalet-Dorf im Zürcher Weinland Potenzial hat und worauf beim Konzipieren eines neuen Beherbergungsangebots geachtet werden muss. Aus diesem Grund wird unter anderem der zukünftige Chalet-Dorf Gast definiert, um die Infrastruktur und das Angebot anhand seiner Bedürfnisse gestalten zu können.

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  • Fallet, Sara (2021): «Alpine Sabbatical» gegen die saisonale Abhängigkeit der Destination Val Müstair. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die geringe Auslastung im jährlichen Durchschnitt und eine unzureichende Wettbewerbsfähigkeit sind Herausforderungen, denen sich ein Val Müstair und verschiedene Bergregionen der Schweiz, stellen müssen. Gerlinde Zuber versucht mit ‘Alpine Sabbatical’ ein nachhaltiges Angebot zu schaffen, welches die Nebensaison besser auslastet. Ziel dieser Bachelorarbeit ist es, die Anwendbarkeit des ‘Alpine Sabbatical’ auf das Val Müstair zu untersuchen. Dazu wurden zuerst Interviews mit den Pilotregionen Surselva und Prättigau geführt, um deren Erfahrungswert der Umsetzung aufzuzeigen. Aufbauend auf den Erkenntnissen wurden wiederum Interviews mit der Region Val Müstair mit dem Ziel geführt, die Chancen und Risiken einer Übertragung des ‘Alpine Sabbaticals’ auf das Val Müstair zu prüfen. Als Ergebnis dieser Untersuchung werden Handlungsempfehlungen abgeleitet, welche helfen sollen eine Implementation im Val Müstair und in weiteren Bergregionen zu bewerkstelligen.

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  • Fischer, Nicole (2021): Successful Partnerships with Stakeholders in the Travel Industry. Choice of Potential Stakeholders for the App Wandr. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: As a startup in the travel industry, the video travel platform Wandr faces competition from many major industry players. In order to be competitive and establish itself, mutually beneficial partnerships should be formed. When entering partnerships with other stakeholders, however, a lot of different factors need to be taken into account. Therefore, recommendations for Wandr on how to proceed in terms of partnerships are being provided. This Individual Bachelor Thesis aims to investigate the success factors when working with stakeholders. Furthermore, a set of criteria that are important to consider before entering a partnership was established. The analysis does not only focus on who Wandr should partner with but also on how these potential new partnerships could be implemented. Information and knowledge have been gathered by conducting existing literature on the topic as well as through expert interviews.

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  • Frangioudakis, Maria-Louisa (2021): Development of an implementable diversification strategy for Paradisos Apartments and Studios Crete. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: This bachelor thesis aims to determine the possibility of an agritourism expansion for Paradisos Studios and Apartments, a small company located in the coastal area of Crete. An analysis of the external as well as internal environment of the company with a PESTEL, a SWOT and a direct competition comparison, helped pinpoint trends, changes and opportunities in the tourism sector, which, coupled with a rising agritourism demand, can increase revenue for companies. Several studies are utilized to assess agritourism demand while also defining the needs and expectations of agritourism guests. A conducted online questionnaire designed for Paradisos’ regular guests assists in the evaluation of their needs and expectations, which will be considered for the expansion. Moreover, the study compared leading agritourism providers to gather an overview of existing products and defined an implementable agritourism strategy, which lead to the conceptualization of a new offering in agritourism.

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  • Friedrich, Karsten (2021): Dein Platz in der Natur!. Leitfaden für nachhaltige Campingbusstellplätze. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Camping liegt im Trend und wegen fehlender Stellplätze kommt es zunehmend zu Wildcamping mit negativen ökologischen Konsequenzen. Durch die strategische Erweiterung von Stellplätzen wird hingegen von touristischer Wertschöpfung profitiert und die Natur geschützt. Das Ziel der Bachelorarbeit ist daher die Erarbeitung einer Strategie für nachhaltige Campingbusstellplätze im Kanton Uri. Diese zeigt auf welche Infrastruktur nötig ist, wie das Produktportfolio ergänzt und Interessenskonflikte mit bestehenden Leistungsträgern vermieden werden können. Die qualitativen Ergebnisse werden durch Experteninterviews ermöglicht, stützen sich auf Fachliteratur und eine Produktdifferenzierung anhand der Blue Ocean Strategie. Die Ergebnisse werden als Leitfaden präsentiert, welcher bestmögliche Lösungen aufzeigt, um das lokale Stellplatzangebot zu erweitern. Werden die gewonnen Erkenntnisse in der Praxis implementiert, könnte die kantonale Wertschöpfung nachhaltig gesteigert werden.

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  • Frischknecht, Noemi (2021): Ausverkauf in der alpinen Hotellerie. Aufeinandertreffen hoher Investorenerwartungen und aktueller Marktbedingungen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In den letzten Jahrzehnten hat sich der Hotelmarkt aufgrund der sich ändernden Gästebedürfnisse stark verändert. Das Angebot hat sich vergrössert und die Digitalisierung hat eine vereinfachte Suche nach passenden Unterkünften ermöglicht. Die Gäste tendieren dazu, Ferien in grösseren Hotelbetrieben zu verbringen, wodurch kleine bis mittlere Betriebe den Wandel vermehrt zu spüren bekommen. Im Sommer 2020 stehen über 500 kleine bis mittlere Hotelbetriebe in der alpinen Region der Schweiz zum Verkauf. Wer in diese Objekte investieren will, bleibt offen. Diese Bachelorarbeit zeigt anhand der bereits existierenden Theorien, welche mittels Literaturrecherche aufgearbeitet wurden, und den gewonnenen Erkenntnissen aus den durchgeführten Experteninterviews auf, welcher Investorentyp sich für kleine bis mittlere Hotelbetriebe im deutschsprachigen alpinen Raum interessiert. Die aus den Interviews gewonnenen Resultate werden abschliessend zusammengeführt und ein Investorenprofil wird erstellt.

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  • Güntensperger, Dennis (2021): Expansion opportunities in outgoing cycle tourism through product and target market adaptation in consideration of the pandemic impact. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The tourism industry was hit hard by the COVID-19 pandemic. In some cases, this crisis has revealed long-standing weaknesses in companies. This thesis deals with the risen problems of such a company. It is about how far a sports tourism business model can be adapted to a complete or partly standstill of the whole outgoing tourism industry. Furthermore, the thesis is trying to find an answer on how to proceed with the notorious tourism issue of seasonality and how a cluster risk of a single destination can be addressed by a sport company. The thesis is based on fundamental theoretical knowledge about sports tourism and the possible solutions to the problems. In a further step, possible scenarios were evaluated by experts, and comparisons were made with the competitors in a similar field of cycling tourism, on the use of benchmarks. In the end, ideas are given to tangle the mentioned issues.

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  • Hadorn, Jasmin (2021): Limitations and Problems of the Concept of Culture Widely Used in Tourism. Seeing the Other not as a Cultural Representative but as an Individual. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The globalised world of today brings people together in high frequency and in unending variety. Often, the way we see and approach each other is influenced by essentialist concepts of culture. These determinist concepts are used and promoted in international business, in politics, or in tourism. Courses for intercultural competence or management intend to reduce the risk of conflicts, which, according to their supporters, are unavoidable when people from different cultures meet. The bachelor thesis intends to discuss an alternative constructivist approach, which sees individuals as creative problem-solvers trying to establish meaning in every changing circumstances. Through qualitative interviews, the role as well as pros and cons of these two approaches will be explored.

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  • Hassan, Halden (2021): Target group-specific communication management along the customer journey for selected customer segments of Twerenbold Reisen AG. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The marketing strategy is the central part of companies' communication with their clientele to generate bookings and win new customers. By understanding the communication behaviour of different target groups, corporations can adapt their marketing strategy. This bachelor thesis examines the search and booking behaviour of the existing customer group for a medium-sized Swiss tour operator, mainly silent generation, and the future target audience, the baby boomer generation, aged between 45 to 65. The communication behaviour between these two customer groups was investigated to determine whether Twerenbold Reisen AG's marketing strategy needs to be adjusted. The surveys were individually tailored to the customer group and sent by mail by the tour operator. A total of 3,621 complete surveys were returned for evaluation. Based on extensive literature research and the two surveys, recommendations are given to adjust the communication strategy to reach the future target group.

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  • Heis, Riccarda (2021): Search Engine Optimization. The Case of the Destination Samnaun. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: More and more customers are using the World Wide Web (www) as a source of information for their holidays. They use the www to search for travel ideas and plan their trip. To influence customers planning, the website must be visible and rank high in the search results on Google. This challenge also applies to the destination Samnaun, which has had difficulties to be found in the search engine in the past. The bachelor thesis aims to find out how the content of Samnaun’s website can be optimised to achieve the best possible ranking in Google's organic search results. The theory will be used to determine the influences for a better ranking, followed by a benchmark analysis, which aims to find out potentials for improvement in comparison to the websites of other tourism-related companies. Moreover, further inputs from the expert interviews are turned into suggestions. This paper summarises all the relevant steps to improve a destination website in Google search and is available as a guide.

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  • Herzog, Domenica (2021): Creation of a supply-oriented network in agritourism. The case of the St.Gallen Rhine Valley. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The enjoyable consumption of home-made products and the desire for authentic experiences in nature are trends which are no longer to be imagined without nowadays. Agritourism serves as a medium to satisfy those needs and brings farming closer to the public. Nevertheless, the fragmentation among farmers in the St.Gallen Rhine Valley is high and many offers are not known to the locals, the tourists and the DMO. In this bachelor thesis, factors for a successful creation of a network in agritourism in the St.Gallen Rhine Valley are discussed based on literature research, best practice examples and empirical knowledge derived from semi-structured expert interviews. Aiming to strengthen the potential of tourism in the Rhine Valley by means of a network among agritourism providers, the research is mainly set to investigate how such a network could be created and what factors have to be considered. Furthermore, crucial inputs from the interviewees have been incorporated in the recommendations.

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  • Horlacher, Mika (2021): Analysis of the Possibilities of Repurposing Empty Stables Touristically as a Way of Preserving the Grisons’ Culture. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The cultural landscape of the Grisons’ alps is essential for the tourism canton. Due to the growing tourism trends, the attributes of the region provide a great potential for this industry. Therefore, it is crucial to preserve the traditional features, such as the stables outside of the construction zone, which are nowadays often left unused. This paper analyzes their preservation while being turned into tourist offers. Through an extensive literature review and interviews with project leaders and experts surrounding this topic, a wide range of opinions was obtained. With this information, the enrichment of the cultural landscape due to the stables is explained, the obstacles for realizing stable projects are clarified and recommendations on how to successfully implement future projects are given. An agreement between the main stakeholders must be reached in order to be able to repurpose the stables, bearing in mind that the original character of the constructions is not lost.

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  • Jans, Daniel (2021): Social media marketing potential analysis for the Swiss hotel industry. What are best-practice social media marketing strategies in the hotel industry in Switzerland?. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Social media appears to be omnipresent in the everyday 'screen time' of consumers. But to what extent has social media turned marketing-relevant? The present study is a potential analysis to understand social media as part of the marketing mix in Switzerland's upscale (four to five-star-superior) hotel industry. The basis of this thesis was a data analysis of 89 social media campaigns of a Swiss luxury hotel group together with a literature review. In order to substantiate the results, structured interviews were conducted with 21 managers who are collectively responsible or co-responsible for the social media management of 54 hotels in Switzerland. The analysis enabled the identification of current social media applications, expectations and challenges in this industry. Furthermore, this study focuses on identifying present strategic success factors and deficits with regard to the use of social media in the upscale hotel industry in Switzerland.

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  • Jin, Mingyu (2021): Service quality and customer loyalty in a five-star hotel. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The luxury hotel segment plays a major role in the service and luxury industry – occupancy rate and nominal revenue per available room have increased steadily during the last two decades. In the luxury segment, the hotel’s performance in terms of services it provides have a major impact. However, some hotels overlook this fact and do not put much emphasis on customer loyalty and customer loyalty programs. They neglect the relationship between service quality and customer loyalty. This Bachelor Thesis provides understandings of how service quality improves customer loyalty. Furthermore, it describes the customer loyalty strategies that have been already implemented in luxury hotels and compare the differences of strategies of luxury hotels in China and Switzerland from the interviews conducted with managers from luxury hotels and determines successful measures for improving service quality.

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  • Joos, Sandro (2021): CO2 Neutralität im Tourismus. Modellierung bestehender und zu erhebender CO2-Daten des touristischen Systems im Valposchiavo im Kontext des Green Deal Graubünden. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Im Zuge des Green Deals des Kantons Graubünden strebt die Destination Valposchiavo die CO2-Neutralität im Tourismus an. Um diese CO2-Neutralität zu erreichen, muss man sich zuerst klar werden, welche Emissionen man generiert. Dies ist der Hauptinhalt dieser Bacholerthesis: das Eruieren und Zusammentragen der einzelnen Emissionen im touristischen Bereich des Valposchiavo. Diese Daten werden dann für den weiteren Verlauf des Projektes weiterverwendet. Die Arbeit basiert auf Interviews mit Experten und touristischen Leistungsträgern, sowie einer Umfrage bei den diversen touristischen Leistungsträgern. All diese Daten werden dann zusammen mit Erkenntnissen aus der Literatur in einem System dargestellt und analysiert.

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  • Jost, Corina (2021): Potenzial-Analyse für ein Ghost Kitchen Konzept auf der B2B-Ebene in der Region Lenzerheide. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Schweizer Gastronomie hat aktuell mit vielen Herausforderungen zu kämpfen. So ist z.B. der Markt für Fachkräfte immer geringer, während die Deckung der Kosten für viele Gastronomen und Gastronominnen eine immer grössere Hürde darstellt. Ghost Kitchens könnten einen möglichen Lösungsansatz für diese genannten Herausforderungen bieten. Sie sind in grossen Metropolen schon längst bekannt und auch in der Schweiz boomt der Markt. Durch die Beanspruchung der in dieser Arbeit erarbeiteten Ghost Kitchen Services könnten Gastronomiebetriebe, Personal und folglich Kosten einsparen. In dieser Arbeit wurde mittels einer Marktanalyse, Experten Interviews und einer Umfrage bei Gastronomiebetrieben geprüft, ob das Potenzial eines Ghost Kitchen Konzepts in der Region Lenzerheide genügend gross ist, um dieses erfolgreich zu implementieren. Ausserdem wurde ermittelt, was die Voraussetzungen sind, damit ein Ghost Kitchen Konzept ideal zum Tragen kommt und finanziell nachhaltig funktionieren kann.

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  • Keller, Seraina (2021): Innovative Tourismuspakete inkl. Übernachtungen am Albanifest Winterthur. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Das traditionsreiche Albanifest ist eines der wertvollsten Kulturgüter der Stadt Winterthur und zieht jährlich über 100'000 Festbesucher an. Einzelne Übernachtungsanbieter in der Innenstadt sind an Events wie dem Albanifest bereits voll ausgelastet, wobei grosses Potenzial besteht, die Auslastung in der Innenstadt zu erhöhen. Ziel dieser Bachelorarbeit ist herauszufinden, welche innovativen Tourismuspakete während des Festwochenendes den Besuchern ein umfassendes Erlebnies bieten und zu einer Steigerung an Übernachtungsgästen in der Innenstadt führen würden. Diese Arbeit konzentriert sich zudem darauf, eine engere Kooperation zwischen dem Albanifest-Komitee, dem House of Winterthur und den verschiedenen Übernachtungsanbietern anzustreben, wobei ein Mehrwert für alle Beteiligten entstehen soll. Die Empfehlungen basieren auf Literaturrecherchen und werden durch Interviews mit verschiedenen in der Innenstadt liegenden Übernachtungsanbietern sowie einer Gästeumfrage unterstützt.

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  • Kiessling, Antonia (2021): Entwicklung eines finanzierbaren Eventkonzepts für die zukünftigen Schneesportwochen der Schule Vaz/Obervaz. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Kinder sollen wieder vermehrt zum Schneesport gebracht werden. Das ist der Grund, weshalb die Schule Vaz/ Obervaz auf der Lenzerheide seit 2015 jedes Jahr eine obligatorische Schneesportwoche für ihre Schülerinnen und Schüler durchführt. Die Woche wurde jedes Jahr weiterentwickelt und Partnerschaften mit Leistungsträgern wie z.B. Bergbahnen oder der Schweizer Schneesportschule wurden entwickelt. Trotzdem stiegen die Kosten kontinuierlich an. Diese Bachelor Thesis befasst sich damit, einen Konzeptvorschlag für zukünftige Schneesportwochen so zu gestalten, damit diese sowohl für die Schule als auch für die Schülerinnen und Schüler finanzierbar ist. Des Weiteren werden Ideen für alternative Abschlussevents vorgestellt und ein mögliches Event detaillierter ausgearbeitet. Das Konzept soll so weiterentwickelt werden, damit es auch andere Schulen in Bergregionen nutzen können, die eine finanzierbare Schneesportwoche durchführen wollen.

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  • Kölbener, Thomas (2021): The potential of location-independent work for second homeowners in Grisons. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In the mountainous region of Switzerland are many second homes. One of these regions is Grisons, with about 82’000, or 10.76% of all second homes in Switzerland. The problem with the second homes is the so called “cold beds”, which means that, at times, the occupancy is lower than anticipated. In this problem many people see a potential for location-independent work. Second homeowners could use it as a workplace. As a result, the occupancy of the beds as well as the use of the touristic infrastructure would increase. In this bachelor thesis, the author wants to find out who the typical second homeowner is for the use-case “coworkation”. As there is no research made yet, which investigates the potential of location-independent work for second homeowners, the author decided to conduct a survey among them to get to know them and their potential for the tourism industry better.

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  • Kooijmans, Michelle (2021): Assessment of the Potential of Agritourism in the Region Engadin Samnaun Val Müstair. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The nature-oriented tourism in the region of Engadin Samnaun Val Müstair benefits from the species-rich flower meadows that are cultivated by mountain farmers. However, the competitive nature of farming today is putting a lot of pressure on mountain farmers. This often results in land use intensification as well as abandonment of land which harms the biodiversity. In such cases agritourism has proven to be a successful tool to combat these challenges. Therefore, this thesis aims at assessing the potential of agritourism in the region of Engadin Samnaun Val Müstair. A thorough literature review about the importance of mountain farming and the aspects of agritourism is followed by interviews with the stakeholders involved in agritourism. These interviews give insights of the benefits and challenges of agritourism in the region as well as possible measures for the future. Additionally, another goal is to find out whether agritourism can help to preserve the biodiversity of the region.

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  • Künzler, Kevin (2021): Einzelfallstudie von der Strategie zur Aktion. Massnahmen, um eine Strategie erfolgreich zu implementieren. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der ständige Wandel in der Veranstaltungsbranche zwingt Eventagenturen frühzeitig zu agieren, um nachhaltig erfolgreich zu sein. Dabei ist eine erfolgreiche Strategieimplementierung von grosser Bedeutung. Trotz fundiertem literarischem Wissen über Strategieimplementierungswerkzeuge scheitern unzählige Umsetzungen in der Praxis. In dieser Bachelor Thesis wird anhand der Eventagentur Adcom Switzerland AG eine Einzelfallstudie durchgeführt. Diese verfolgt das Ziel herauszufinden, wie eine Strategie erfolgreich implementiert werden kann. Dazu soll die Rolle der beiden Strategieimplementierungstools Strategy-Map und OKR untersucht und mögliche Faktoren identifiziert werden, die zum Erfolg einer Strategieimplementierung beitragen. Die gewonnen Ergebnisse stützen sich einerseits auf Fachliteratur und andererseits auf einem begleiteten Strategieprozess, geführten Workshops mit dem CEO, Flurgesprächen mit Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern, Archivierungsdokumenten sowie einer Mitarbeiterumfrage.

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  • Leuzinger, Joline (2021): Digital Marketing Strategies for Tourism Applications. Selection of appropriate Digital Marketing Strategies for Wandr in the Context of User Benefits. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Wandr is a start-up tourism app that combines the whole customer travel journey within one app. As many digital platforms, which are based in a two-sided market, the creation of the user base is difficult but crucial to be successful. In order to increase their user base, a profound digital marketing strategy is needed. This Bachelor Thesis provides recommendations to improve their user base through digital marketing strategies by defining existing digital marketing strategies and user benefits of tourism apps, as well as analyzing their success factors and pain points. The assessment is based on gained knowledge through a literature review and conducted interviews with experts from the fields of digital marketing, app marketing, and digital tourism solutions. The results of the collected inputs are implemented in the recommendations for the digital marketing strategy of Wandr.

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  • Limbach, Katja (2021): Comparative Analysis of Online Distribution Strategies in Swiss Hotels. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: This bachelor thesis focuses on a comparison of the Swiss hotel industry in regard to their online distribution strategy. Secondary research was contributed to build a solid foundation over the topics of the Swiss hospitality market, online distribution strategy, price parity, and last but not least, the status quo of the industry. Furthermore, four expert interviews have been carried out. To gather quantitative data, one hundred hotels have been assessed with the purpose to gain practical insights into the Swiss hospitality market. This bachelor thesis shows the current situation regarding the online distribution strategies in the Swiss hotel industry. Identified differences are analyzed and discussed. Furthermore, the topic of price parity in regard to importance and success factors is presented. Other investigated aspects involve hotel websites and integrated web booking engines, online travel agencies, metasearch platforms, and Google Hotel Ads.

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  • Lin, Yutao (2021): Comparative Analysis of Marketing Strategies of Traditional Travel Agencies and OTAs in China. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Chinese tourism industry has a great and continuous potential for growth. However, with the rise of digitalization like e-tourism, many traditional travel agencies have been seriously impacted by OTAs (Online Traditional Agencies) in recent years. Furthermore, majority of traditional travel agencies still use the marketing strategy which is tried and tested but has not change much in the last year, therefore it would be hard to meet the customer's changing demands. Based on the comparison between traditional travel agencies and OTAs, this Bachelor Thesis analyzes the used marketing strategies with the 4Ps theory and through a qualitative research method (semi-structure interview), and seeks a new effective marketing strategy. Additionally, it provides recommendations to improve the actual marketing implementations from the traditional travel agency perspective.

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  • Lüthi, Pascale (2021): Digitisation of the Service Process in alpine restaurants. A manual. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The SkiArena Andermatt-Sedrun manages various restaurants in the ski area, including the Mati and the two restaurants on the Gurschen. In these specific restaurants, efficiency plays a major role in generating a high turnover, which is why a digital solution for service is being sought. This bachelor thesis analyses the theoretical basics of a digitisation in alpine restaurants and discuss different possibilities for digital service processes. The assessment is based on interviews with experts and a survey, which will result in a detailed guide for implementation, and also includes crucial inputs from the interviews in the form of recommendations. In addition, a formula is developed, which enables the company to control the success of the digitisation.

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  • Mari Torras, Roger (2021): An analysis of COVID-19 impacts on tourism trends and Andermatt Swiss Alps. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: This bachelor thesis tackles the following questions: What has been the impact of the COVID-19 pandemic on current tourism trends? How will these changes affect Andermatt Swiss Alps AG? This enterprise is developing a massive project in Andermatt to convert the village into a prime alpine destination, and it has a fully integrated value chain across all its business activities, which encompass retail and leisure activities to hotels and real estate. The study, even though it is carried out from a tourism field perspective, also includes some aspects which are particularly interesting for the real estate sector as it is currently the main activity of Andermatt Swiss Alps AG. To obtain the results, a literature review and expert interviews are conducted.

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  • Minderlein, Désirée (2021): Studies 2025: How will digitalisation influence the curriculum of the Bachelor in Tourism programmes?. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The influence of the megatrend of digitalisation within the economy is strong. Therefore, it is not surprising that its influence is also felt within the Swiss tourism industry and its labour market. In order to ensure that graduates of the Bachelor's degree programmes in Tourism have the necessary digital skills that will be in demand in the tourism labour market in 2025, the Bachelor's thesis will highlight the digital influence within the tourism industry. Consequently, this individual Bachelor's thesis examines and outlines the influence of digitalisation on the Swiss tourism market and the education sector. Therefore, the intense focus is on the topics of digitalisation, tourism and education. The results obtained are based on expert interviews and an online survey on the one hand and specialist literature on the other. Based on the findings, this bachelor thesis aims to provide recommendations for action in use to the University of Applied Sciences of the Grisons.

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  • Mohr, Dinah (2021): Opportunities and Risks of Voluntourism in the Field of Eye Health. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Voluntourism is a form of niche tourism that has been increasingly gaining interest, especially in the last several decades. It can be provided not only by travel agencies, but also by specialised companies and organizations. Whilst there are various benefits that can be gained by voluntourism, there are similarly just as many challenges which need to be considered. With this in mind, Zeitgeist-Eyewear is a German start-up operating in the Optometric industry which is eager to add a social component to its business model. This Bachelor Thesis examines how this aspect of voluntourism could be implemented into the business model of a start-up from the private sector. The results are based on literature reviews, desk research and qualitative interviews with persons from organisations actively operating in the volunteer field as well as private companies supporting such programs. Based on the findings, recommendations are given about starting to engage into this direction.

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  • Muri, Nicola (2021): Search Engine Advertising in hospitality: Which channel matters the most?. A comparison between Google’s Search Ads and Hotel Ads in Swiss hotels. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Search Engine Advertising (SEA), specifically Google’s Search Ads, have gained relevance over the last years and are widely used among different branches. Especially in the hospitality industry, Search Ads are often used to compete with Online Travel Agencies (OTA) for top listings on Search Engine Result Pages (SERPs). Due to this rapid development, the complexity of Search Ads has increased drastically. As a result, hoteliers are overwhelmed by it and not able to acquire the necessary knowledge to manage SEA effectively. Unlike SEA, Google Hotel Ads (GHA) seem to offer higher practicability when setting up campaigns. However, studies on GHA and their metrics are scarce. Thus, this thesis investigates the differences in practicability and profitability between SEA and GHA by evaluating quantitative data from ads campaigns and qualitative data from expert interviews. The findings of this thesis will help formulate recommendations for hoteliers on the application of SEA and GHA.

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  • Naef, Janina (2021): Critical evaluation of Hapimag’s social media presence to generate new leads and increase interaction with existing customers. Referral Marketing. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Hapimag is a shareholder-based Swiss holiday provider with 57 resorts, mainly in Europe. Their business model includes shared holiday homes that all members are entitled to use. Since nowadays, especially in tourism, it is important to be present on social media, Hapimag attaches great importance to community growth in order to attract more shareholders. Furthermore, the company aims at augmenting its interaction rate with existing customers in order to increase referral marketing. This Bachelor Thesis analyses Hapimag’s current Facebook and Instagram presence. In a further step Hapimag is to be provided with suggestions on how to improve in order to gain trust and increase interactions with customers. The theory is rounded off with the help of interviews. Furthermore, internal tools are used to analyse the interaction rate and to define the addressed target group.

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  • Neuhaus, Amy (2021): Hotel services for vacation apartment owners. Assessment of the attractiveness from a provider’s perspective. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Second homes are an important form of accommodation in alpine tourist regions, especially in the Grisons. However, the residences stay empty very often throughout the year. This bachelor thesis examines the behaviour of second home owners and examines their motivation to rent their property to tourists. Hotel-like services play a special role in this context, as they can support the owners to sublet their flat more often, by enjoying attractive services. It is crucial that convenience for all parties (owners, intermediaries, guests) is kept high and that the needs of all stakeholders involved are taken into consideration. The findings regarding motivation to rent and the scope of the relevant Hotel-like services were gathered by semi-structured interviews among tourism experts and second home owners associations. On this basis, recommendations for the tourism industry, especially for hotels and facility management companies, were developed.

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  • Niemann, Floriana (2021): Strategische Arealentwicklung in Savognin im touristischen Kontext. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Savognin ist besonders durch die atemberaubende Natur touristisch sehr gefragt. Auch das Dorf und im Besonderen der Ortskern soll zukünftig für Touristen und Einheimische attraktiver gestaltet werden und so die Destination aufwerten. Der Fokus liegt dabei auf dem Areal direkt an der Hauptstrasse, welches sich von der Kirche Son Mitgel bis zum Haus der Metzgerei Peduzzi (Haus Nr.27) erstreckt. Auf dem Areal befindet sich ein Geschäfts- und Wohnhaus (Haus Nr.23). Über die letzten Jahre wurden kontinuierlich Gebäude auf diesem Areal rückgebaut, ohne eine sinnvolle Anschlusslösung zu finden. Eine strategische Entwicklung des Areals hat zum Ziel die Attraktivität dieses Ortsteils zu steigern. Im Rahmen dieser Arbeit werden Chancen und Risiken für das Bergdorf Savognin aufgezeigt sowie prioritäre Handlungsfelder in Bezug auf die Gestaltung des Areals genannt. Zuletzt werden kurz- wie auch langfristige Empfehlungen für die Nutzung des Areals sowie für das Haus Nr. 23 gemacht.

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  • Noser, Anatol (2021): Touristische Aktivierung des Jakobswegs Graubünden. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Der Verein Jakobsweg Graubünden wurde laut Statuten mit dem Zweck gegründet, die historisch-kulturelle und die aktuelle Bedeutung des Jakobsweges zu vermitteln. Um diesem Zweck gerecht zu werden, wurden bereits verschiedene Angebote umgesetzt. Um die Aufmerksamkeit neuer Interessenten zu wecken, möchte der Verein darüber hinaus neue Angebote entwickeln. Das Ziel dieser Arbeit ist es, aufgrund einer ausführlichen Recherche ein möglichst konkretes, nachhaltiges Angebot zu schaffen, das den Nerv der potenziellen Zielgruppe trifft. So sollen Anreize für potenzielle Neumitglieder geschaffen, Einnahmen generiert und Synergien genutzt werden, mit dem Ziel, die Werte des Pilgerns auch in Zukunft vermitteln zu können. Die Arbeit liefert dem Verein einen Vorschlag, wie solch ein neues Angebot aussehen könnte. Das Ergebnis basiert auf Erkenntnissen der Literaturrecherche, qualitativen Interviews, sowie teilnehmender Beobachtung.

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  • Noth, Lorenz (2021): Target group analysis in women’s amateur football in Switzerland for a program of language study combined with football. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Language courses have always been highly popular among Swiss citizens. Various language providers offer diverse programs for everybody, which combine language courses abroad with various types of activities. The company Football Experience is offering its product, which combines language courses with playing football in a football team abroad, an additional offer in this industry. The paper aims to propose recommendations for action for the Football Experience company so that the business field can be further developed. The data is gathered through qualitative semi-structured interviews. For this purpose, various women's football players between the ages of 18 and 28 will be interviewed. Personas are created with the data obtained, which contain psychographic information and, in addition, recommendations for action are proposed to the company.

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  • Oertig, Alessia (2021): Sustainable Tourism in the Swiss parks as an answer to COVID-19. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: This research aims to investigate the impact of the COVID-19 pandemic on the members of the Swiss Parks Network and what sustainable tourism-based measures the parks implemented to counteract the pandemic. Moreover, the research seeks to give an insight into how different stakeholders have acknowledged the actions and how they can be further adapted also to strengthen the parks' economic sustainability. To identify the impacts of the pandemic, the implemented measures and the general response to the newly implemented measures, interviews with experts working in the Swiss parks were conducted. Additionally, a focus group discussed the measures and gave insights on what the parks should pay special attention to for future development. The study shows that the Swiss parks introduced different measures that had to be realized within a short time. Therefore, to further develop the portfolio and increase economic sustainability, the parks should pay a particular focus on customer experience.

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  • Ospelt, Elena (2021): Tourism after the pandemic crisis. An analysis of tourism destinations and businesses regarding their attempts to cope with the crisis. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: COVID-19 has undoubtedly been and still is one of the biggest external forces changing not only daily life, but also heavily influenced business operations and even whole sectors. One of them unquestionably the tourism sector, that was immobilized almost overnight. Tourism destinations in Switzerland were put under pressure to react and adapt, in order to continue their business and to counteract negative consequences of the crisis. The three destinations Zürich, Gstaad and Interlaken as well as businesses within have implemented different measures in order to oppose the risks. Built on literature research and qualitative expert interviews with relevant stakeholders within the destinations, the impacts of the crisis are highlighted. Moreover, this IBT aims to identify the attempts of destinations and businesses to cope with the pandemic crisis. The results of the analysis are being used to develop potential measures and recommendations.

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  • Perino Fontana, Patrizio (2021): The strategic development of the Swiss Alpine Club's (SAC-CAS) Mountain Huts. A case study from Ticino. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The Swiss Alpine Club (SAC-CAS) covers a pivotal role within the Swiss touristic context, among its various activities this traditional association manages and promotes the typical SAC-CAS Mountain Huts. In recent times these “alpine shelters” have experienced far-reaching developments which affected their spartan nature. Using the southern part of Switzerland, Ticino, as case study the following Bachelor Thesis will try to evaluate which factors will have the greatest impact on the development of Mountain Huts. The perspectives of the main actors revolving around the environment of the SAC-CAS Mountain Huts represent the core knowledge on which the following analysis has been built. The discussion has then been structured in three different sections, starting with the assessment of today’s Hut situation the analysis will then move to the factors affecting their development and how the Huts might look in the future.

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  • Pestalozzi Rossi, Seraina (2021): Bedürfnisanalyse und Positionierung des Naherholungsgebietes «Grünes Band». Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Mit dem Modellvorhaben «Grünes Band» soll ein Freiraum und Naherholungsraum rund um den Stadtkern Bern erschaffen werden. Aufgrund der Urbanisierung und deren zunehmenden Konzentration von Wohnfläche, Arbeitsplätzen und Erholungsräumen geraten Freiräume immer weiter unter Druck und eine sorgfältige überkommunale Planung für den Erhalt von Naherholungsgebieten ist deshalb essenziell. In dieser Bachelorarbeit werden die Bedürfnisse an Angebote in einem Naherholungsgebiet der Bevölkerung der Stadt Bern und umliegenden Gemeinden mittels einer Online-Umfrage evaluiert. Darauf aufbauend wird ein Vorschlag für eine Positionierung des Grünen Bands ausgearbeitet. Die Arbeit dient schlussendlich als Grundstein für eine überkommunale Angebotsentwicklung im Grünen Band.

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  • Pilat, Kevin (2021): Die neue Fernverkehrslinie „Aare Linth" der Schweizerischen Südostbahn AG. Ausarbeitung eines touristischen Marketingkonzepts mit Fokus auf dem Abschnitt Zürich – Chur. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Im Dezember 2020 hat die Südostbahn den Fernverkehr auf der touristisch wertvollen Gotthard Panoramastrecke übernommen. Ein Jahr später wird dem Portfolio der SOB mit dem Fernverkehr Aare Linth eine weitere Verbindung hinzugefügt. Diese entsteht aus der Kombination der beiden Teilstrecken von Bern nach Zürich und von Zürich nach Chur. Für die eingangs erwähnte Route über den Gotthard wurden bereits diverse Angebote implementiert. Für die neue Verbindung fehlen solche allerdings noch. Ziel dieser Arbeit ist es deshalb, das touristische Potenzial entlang der Bahnstrecke zu erkennen sowie Vorschläge und Ideen für die Vermarktung zu entwickeln. Der Fokus liegt dabei auf dem besonders ansprechenden zweiten Abschnitt zwischen Zürich und Chur. Die Erkenntnisse stützen sich sowohl auf Kreativ-, als auch auf Analysemethoden. Offene Fragen werden durch spezifische Fachliteratur sowie Experteninterviews mit Teilnehmern aus unterschiedlichen Kompetenzfeldern abgedeckt.

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  • Ponti, Chiara (2021): Tourism in modern occupational health promotion. An experimental study and the resulting entrepreneurial opportunities. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Various studies show that employees' health is at risk when the balance between personal resources and the employer's task volume is imbalanced, often ending in stress-related illnesses. The general trend towards health which is also reflected in Switzerland’s Tourism strategy, can be a great opportunity in the fight against stress-related illnesses. The start-up company triohealthy aims to develop a holistic concept that personalizes workplace health promotion sustainably. This thesis analyses whether nature-based tourism offers could be a business extension in the B2B area for triohealthy and thus, build a bridge between Swiss tourism and BGM. Using a partially randomized survey it explores whether nature-based approaches specifically prevail over traditional prevention measures at workplaces and provides insight into employees' current knowledge and usage of occupational health management (BGM) and their needs concerning preventive measures.

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  • Rebsamen, Lorena (2021): Analyse der verschiedenen Stadien des Transformationsprozesses zu mehr Nachhaltigkeit in Schweizer Tourismusdestinationen. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die Entwicklung zu mehr Nachhaltigkeit ist ein immer wichtiger werdendes Thema, welchem sich auch Tourismusdestinationen vermehrt annehmen. Der Transformationsprozess zu mehr Nachhaltigkeit ist jedoch sehr individuell und bringt viele Herausforderungen mit sich. Die vorliegende Bachelorarbeit definiert einen Transformationsprozess zu mehr Nachhaltigkeit in Tourismusdestinationen, analysiert acht Schweizer Tourismusdestinationen und zeigt deren Herausforderungen in den verschiedenen Stadien des Prozesses auf. Zudem werden deren Bedürfnisse an eine externe Beratung beschrieben. Diese Erkenntnisse wurden aus den Experteninterviews mit Direktoren und Direktorinnen oder Nachhaltigkeitsverantwortlichen aus den analysierten Tourismusdestinationen gewonnen. Die erarbeiteten Herausforderungen und Bedürfnisse dienen Kontiki Reisen als Entscheidungsgrundlage, um zu entscheiden, ob sich eine Etablierung als Beratungsstelle für die Entwicklung zu mehr Nachhaltigkeit in der Schweiz lohnen könnte.

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  • Renggli, Jennifer (2021): Concept development in Swiss unaffiliated hotels. Assessment of the understanding and prevalence of hotel concepts at newly built or repositioned hotels in rural areas. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The Swiss hotel industry is in a state of upheaval. New expectations in the sphere of guest experience, design and the use of space pose strategic challenges for independent hotels. The notion of hotel concepts is anchored on strategic planning principles and forms a coherent whole of the creative and strategic direction of the hotel project. The topic of how to conceptualize a hotel has barely been addressed in academic literature and it is also unclear to what extent hotel managers and owners understand the term. Thus, this qualitative explorative thesis is dedicated to the understanding and prevalence of hotel concepts in rural unaffiliated hotels. It aims to answer the question to what extent a strategic planning approach has led to a hotel concept paper. For this purpose, in-depth interviews with industry experts, hotel owners and managers were conducted. The findings provide relevant insights about the status quo of hotel concept crafting in the Swiss leisure hotel industry.

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  • Schäffeler, Lara (2021): Analysis of the brand Bike Kingdom and how it has changed the perception of the Lenzerheide region. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Last year the brand Bike Kingdom was created to increasingly promote mountain biking in the Lenzerheide region. With Bike Kingdom new and improved trails and events were implemented, as well as a new app. The aim of this bachelor thesis is to analyse the newly created brand along with three research questions and to give suggestions for improvements. For the first research question, interest groups are outlined and ideas on how to appeal to them best are presented. Secondly, the perception of the brand Bike Kingdom itself and the whole Lenzerheide region is studied. Lastly, the strengths of the brand are specified, as well as recommendations given for potential improvements. To do so, first of all, a literature review is conducted for the theoretical part. Followed by a survey with the visitors of Bike Kingdom and expert interviews with marketing managers of other strong brands such as Rivella or On for the empirical part of the thesis.

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  • Schedler, Alexandra (2021): Generation Z on the go. Travel behaviour of Generation Z of Switzerland. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: With the rise of globalisation and people’s mobility, travelling has become a priority and social need for many, including Generation Z. This new generation is young, digital, and keen on travelling and exploring the world. At the same time, grown up with the omnipresent issue of climate change, Gen Z is considered to be particularly environmentally conscious and sustainable. This bachelor thesis provides an overview of the travel behaviour of Generation Z and explores the decisive factors for this generation’s leisure travels. While doing so, the focus is on sustainability to analyse whether Gen Z acts as sustainable as it gets displayed in the media or if a potential attitude-behaviour gap can be revealed. The results are based on an extensive literature research combined with empirical findings from a quantitative online survey and qualitative expert interviews. Knowledge gained from the survey and interviews is used to make recommendations for the future tourism and travel market.

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  • Scheiber, Aline (2021): Analyze and evaluate the demand of a product innovation for Sudden Rush on the Swiss freestyle market. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Sport tourism is one of the fastest growing sectors in tourism and is constantly facing changes on the market as well as in customer needs. Sudden Rush is the first Swiss travel agency to specialize in the distribution of surf travel and has been impacted by these transformations. The company, as well as the entire tourism sector, is forced to constantly adapt to new circumstances. Therefore, the objective of this bachelor thesis is to design a product innovation idea for Sudden Rush conducted along a customer and market analysis. The establishment of the innovation will be visualized through a customer journey map as well as a canvas model, which is based upon results of a customer survey and was further deepened by expert interviews.

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  • Schleith, Fabienne (2021): Factors of motivation for hotel operators to run a more sustainable business on the example of MYBLUEPLANET. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: While sustainability has been a topic of discussion in every industry in recent years, the hotel industry is also attempting to move toward more sustainable business practices. The reality, however, remains rather different, with only a few hotels truly operating in a sustainable manner. Therefore, with this research and the support of Hotelleriesuisse and MYBLUEPLANET, the motivational factors of hotel managers for a sustainable business are being outlined. Furthermore, possible elements that contribute to reluctance in adapting sustainable approaches are being identified. With this knowledge, sustainability projects for the hotel industry can be tailored to hotel managers so that the industry can move into a more sustainable future. The motivational factors are based on acquired knowledge from existing literature and qualitative interviews with participants of the project of MYBLUEPLANET and Hotelleriesuisse. Furthermore, interviews were carried out with experts in the industry.

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  • Schmid, Marcia (2021): Impact of COVID-19 on Community-based Tourism Projects in Northern Thailand. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The COVID-19 pandemic has kept the world on tenterhooks for over a year now. The consequences of this global crisis are still largely unexplored. This bachelor thesis contributes to the research on the impact of the COVID-19 crisis on community-based tourism projects in Northern Thailand. On the one hand, the focus lies on the analysis of the adjustments done by the communities and their supporting entities in response to the COVID-19 pandemic. On the other hand, it investigates to what extent the crisis has an impact on the future of community-based tourism projects in Northern Thailand. The collection of information centers on qualitative research. The theoretical aspects gathered in a literature review are combined with an empirical investigation in the form of expert interviews. The results present how flexibly the involved actors in Thailand have reacted to the crisis and how resistant the concept of community-based tourism is to volatile changes in tourism demand.

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  • Schneeberger, Sarah (2021): Food Waste Reduktion in der Hotellerie. Analyse der Lebensmittelverschwendung im Valbella Resort und Ableitung von Handlungsempfehlungen zur Vermeidung von Food Waste. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Food Waste ist ein weitverbreitetes Problem, welches zunehmend auch Druck auf die Unternehmen ausübt. Davon betroffen ist auch das Valbella Resort in Valbella. Selbstverständlich ist das Hotel auch aus finanziellen Gründen daran interessiert, so wenig Food Waste wie möglich zu generieren. Deshalb war man bereits darum bemüht, die Food Waste Produktion manuell zu messen und einzelne Reduktionsmassnahmen umzusetzen. Der grosse Erfolg blieb allerdings aus. Daher wird im Rahmen dieser Arbeit die Entstehung von Food Waste im Valbella Resort analysiert. Um die Ist-Situation aufzuzeigen, wurde zur Datenerhebung ein Messgerät herangezogen, das die Lebensmittelverschwendung aufzeichnet. Die generierten Daten bilden schliesslich die Basis zur Entwicklung von Handlungsempfehlungen, welche das Hotel bei der langfristigen Reduktion von Food Waste unterstützen. Weiter wurden zur Lösungsfindung Interviews mit Food Waste Experten durchgeführt, welche das vorhandene Wissen aus der Literatur ergänzen.

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  • Schürch, Zoe (2021): Barrierefreies Reisen. Handlungsempfehlungen zur Umsetzung barrierefreier Hotelangebote in der Schweiz. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Im Tourismussektor werden bei der Angebotsgestaltung vermehrt die Bedürfnisse von Reisenden hinsichtlich Mobilität und Barrierefreiheit berücksichtigt. Um die Anforderungen spezifisch in der Hotelbranche umsetzbar zu machen, wurden praxisorientierte Sensibilisierungsleitfäden erstellt. Diese Thesis untersucht welche Verbesserungen in der Umsetzung der Barrierefreiheit notwendig sind, um allen Gästen ein hochwertiges Erlebnis anzubieten. Im theoretischen Teil werden die aktuellen Forschungsstände zur Barrierefreiheit in der Schweiz und in der Hotellerie zusammengeführt. Die empirische Untersuchung umfasst leitfadengestützte Interviews mit Schweizer Hoteliers und Barrierefreiheitsexperten sowie eine Onlineumfrage unter Gästen mit Behinderung. Entwickelt werden Handlungsempfehlungen, um Hoteliers für barrierefreie Angebote und deren Umsetzung zu sensibilisieren. Damit leistet diese Thesis einen Beitrag zur zukünftigen Gestaltung von barrierefreieren Hotelangeboten in der Schweiz.

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  • Schürpf, Simona (2021): Möglichkeiten zur Co-Creation mit der Generation Z in der Schweiz für die zielgruppenspezifische Gestaltung des Produkt- und Kommunikationsmix für das Gurtenfestival. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Das Gurtenfestival ist heute ein fester Bestandteil der Berner Musikkultur und gehört zu den grössten Musikfestivals der Schweiz. Während 4 Tagen zieht es täglich 20'000 Festivalbesucher/-innen auf den Berner Hausberg «Güsche». Um auch in Zukunft 16-25-jährige Besucher/-innen anzusprechen, ist es für das organisatorische Team wichtig, die Bedürfnisse und Erwartung dieser Gäste der Zukunft zu verstehen. Mittels 10 Expertinnen- und Experteninterviews und einer Befragung mit 585 Teilnehmenden soll erforscht werden, wie längerfristig ein Austausch mit den jungen, potenziellen Musikfestivalbesucher/-innen gestaltet werden kann und welche Möglichkeiten es gibt, die Generation Z in die Gestaltung miteinzubeziehen. Daraus werden schlussendlich Empfehlungen zur Kommunikation und Co-Creation mit der Generation Z fürs Gurtenfestival erstellt.

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  • Seglias, Livio (2021): Gründe für die Verkehrsmittelwahl bei der Reise in Schweizer Pärke. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Trotz des dichten Netzes des öffentlichen Verkehrs reisen die meisten Gäste von Schweizer Pärken mit dem motorisierten Individualverkehr an. Aus diesem Grund hat das Netzwerk Schweizer Pärke mit verschiedenen Interessensvertretern eine Kooperation gegründet, welche das Ziel anstrebt, Gäste zu motivieren, mit dem ÖV an sowie in den Naturpärken zu reisen. Diesbezüglich wurde ein Pilotprojekt in Graubünden lanciert, welches diverse Angebote mit dem ÖV vermarktet hat. Bis zum heutigen Stand wurde eine sehenswerte, jedoch überschaubare Anzahl an Gästen mit diesen Angeboten erreicht. Ziel dieser Arbeit ist es daher, Gründe für die Verkehrsmittelwahl bei der Reise in Schweizer Pärke anhand von halbstrukturierten Interviews mit Besuchern von Naturpärken und anhand von Interviews mit Experten zu analysieren sowie bestehende Zusammenhänge aus der allgemeinen Verkehrsmittelwahl zu erforschen, um daraus Handlungsempfehlungen bezüglich der Umsetzung allfälliger neuer Angebotsideen herzuleiten.

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  • Sigg, Sarina (2021): Social sustainability in the event industry. An elaboration of a definition, competitive advantage & practical application. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In the context of an increasing awareness of sustainability among the population, events are faced with the challenge of the need to become constantly more sustainable to further differentiate themselves from other providers and to attract customers. In this bachelor thesis, with the help of specialist literature and interviews with experts, various factors are determined that are decisive for describing a company as socially sustainable. The criteria developed in the area of social sustainability and the evaluation of a possible competitive advantage through social sustainability serve as a basis to identify if a company is already socially sustainable or where areas for improvements could be. An application example is created using the company Freddy Burger Management, which shows an analysis of what the company already fulfils in the area of social sustainability, where there is potential for improvement and how an improvement can lead to a competitive advantage.

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  • Stadelmann, Cristina (2021): Besucherkonzept zur Gewinnung von Besuchern in herausfordernden Rahmenbedingungen. COVID-19. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Die COVID-19-Pandemie stellt Eventveranstalter vor verschiedene Herausforderungen. Die langanhaltenden Massnahmen und die Unsicherheit bezüglich der Durchführung von Events erschweren die Planung massiv. Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, zu beantworten, was Besucher dazu motiviert, an einem Event teilzunehmen, sowie welche Sicherheitsmassnahmen künftig erwartet werden, um die Teilnahmeentscheidung zu erleichtern. Um die Forschungsfragen zu beantworten, wurde eine quantitative Umfrage bei 147 Festivalteilnehmern durchgeführt. Des Weiteren wurden sechs Experten aus der Eventindustrie qualitativ interviewt, um ein Bild darüber zu erhalten, wie sich die Eventbranche durch die Pandemie verändert hat und wie Events in Zukunft gestaltet werden können. Auf der Grundlage der gewonnenen Antworten wurde ein Besucherkonzept entwickelt. Dieses soll für Eventveranstalter als Anleitung dienen, wie in Situationen mit herausfordernden Rahmenbedingungen Events trotzdem stattfinden können.

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  • Stäger, Selina (2021): Swiss people’s image, travel motivation and desire to visit the travel destination South Korea. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: The travel destination South Korea is rather unknown in Switzerland. This thesis works to provide a better understanding of Swiss people regarding the travel destination South Korea. A closer insight into the topics image, travel motivation, target group and booking behaviour of Swiss people is given. The research was conducted by means of the distribution of questionnaires, as well as interviews to confirm or deny the results found in the survey. The author uses the findings and adapts it to various models to create a clear representation of how Swiss people stand towards South Korea and travelling there. Out of the model adaptations, recommendations and strategies can be drawn to find a way to best promote the travel destination South Korea in Switzerland. The results of this research can be a starting point for the analysis of other target markets to develop marketing strategies specifically for the travel destination South Korea.

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  • Stalder, Lilian (2021): Zweitwohnungseigentum in alpinen Regionen. Erwerbs-, Fortführungs- und Vermietungswille der Generationen Y und Z. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In alpinen Regionen in der Schweiz gibt es über 350'000 Zweitwohnungen. Die Eigentümer:innen dieser Wohnungen sind durchschnittlich 60.5 Jahre alt. Aus diesem Grund steht in den nächsten Jahren ein Generationenwechsel an. Diese neue Generation von Eigentümer:innen wird zu einem grossen Teil von den Generationen Y und Z gestellt. Diese Bachelorarbeit beschäftigt sich mit der Einstellung dieser jüngeren Menschen gegenüber dem Eigentum einer Zweitwohnung und einer Übernahme der Wohnung bei einem Erbgang. Der Fokus der Untersuchung liegt bei jungen Personen, die bereits eine Zweitwohnung besitzen oder bei welchen im nahen familiären Umfeld eine Zweitwohnung vorhanden ist. Ein weiterer Forschungspunkt ist die Vermietungsbereitschaft der jüngeren Generation und wie sich diese von anderen Generationen unterscheidet. Mithilfe der durchgeführten Befragung wird ein aktuelles Bild aufgezeigt, welches die Grundlage für Prognosen der zukünftigen Zweitwohnungsentwicklung bietet.

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  • Steiner, Nea (2021): Critical evaluation of Hapimag’s social media presence to generate new leads and increase interaction with existing customers. Referral Marketing. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: Hapimag is a shareholder-based Swiss holiday provider with 57 resorts, mainly in Europe. Their business model includes shared holiday homes that all members are entitled to use. Since nowadays, especially in tourism, it is important to be present on social media, Hapimag attaches great importance to community growth in order to attract more shareholders. Furthermore, the company aims at augmenting its interaction rate with existing customers in order to increase referral marketing. This Bachelor Thesis analyses Hapimag’s current Facebook and Instagram presence. In a further step Hapimag is to be provided with suggestions on how to improve in order to gain trust and increase interactions with customers. The theory is rounded off with the help of interviews. Furthermore, internal tools are used to analyse the interaction rate and to define the addressed target group.

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  • Steinmann, Iljana (2021): Comparative analysis of Andermatt's tourism attractiveness. Bachelorarbeit Tourismus. Fachhochschule Graubünden, Chur. Institut für Tourismus und Freizeit (ITF).

    Abstract: In order to remain attractive, alpine destinations must constantly adapt to the demands of the guest. Comparative advantages are key elements to stand out from other destinations. But what are the main attractions which contribute to tourists' perceptions and assessment of an alpine destination's attractiveness? And how can these attraction attributes be clustered, categorized, and ranked with regards of their magnitude and strength? This bachelor thesis analysis core attractions for Swiss people in alpine destinations with the help of expert interviews and compares alpine destinations with each other. The gained results form a basis for recommendations for the alpine destination Andermatt. A classification and ranking of attractiveness predictors may help the destination Andermatt to allocate its resources in its further destination development processes.

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